Communicatiewetenschap? (UT)

De examens komen al dichtbij… En daarmee dus ook de keuze voor een vervolgopleiding.

Na eindeloos twijfelen tussen tientallen studies begint Communicatiewetenschap voor mij steeds aantrekkelijker te klinken. Dit zou ik in Twente willen gaan studeren. Maar zeker ben ik nog steeds niet! Een dagje meelopen staat al op de planning.

Ik wil graag jouw mening, advies of ervaring horen!
Studeer/ woon je in Enschede? Doe je Communicatiewetenschap (kan natuurlijk ook aan een andere universiteit)? Van plan om deze studie te gaan volgen?

Barst los! :slightly_smiling_face:

Ik woon zelf niet in Enschede, maar ik kom er wel vaak. Het is een leuke, gezellige stad; er is opzicht wel wat te doen. Maarja, het is geen Amsterdam, hè. Wel veel groen, mooi & rustig. Het is maar net wat je wilt. (;

haha ik vind het altijd grappig om een berichtje van jou te lezen xD

OT: ik heb ook interesse in deze studie en wil dit misschien gaan studeren :slightly_smiling_face: verder kan ik je niet helpen haha.

Bedankt voor de reacties. :slightly_smiling_face:
Ik hou wel van groen, mooi en rustig, dus dat komt goed. Een dosis gezelligheid erbij en ik ben tevreden!

CocoChristianne: Weet je ook al waar je dat gaat doen of nog niet? Als je nou toevallig ook in je examenjaar zit en naar Enschede komt, zien we elkaar misschien wel in real life, haha.

Morgen decaangesprek, hopelijk dat het daarna nog allemaal wat helderder voor me wordt!

ik zou ook graag communicatiewetenschappen doen, alleen heb ik gehoord dat je goed moet zijn in talen? en mijn frans is vreselijk, haha, zou ik dat nog kunnen doen?
Maar omdat ik in Belgie woon ga ik het in antwerpen of gent doen (:
maar dit is pas binne anderhalf jaar, hha

Moet je in NL of BE goed zijn in talen? Ik weet alleen dat Frans van middelbare scholieren in België stukken beter is dan in Nederland :stuck_out_tongue:

OT: Ik heb er ook aan zitten denken om deze studie, of Communicatie&Informatiewetenschappen te gaan doen. Ik denk alleen dat ik het niet ga doen (weet het nog niet zeker…), omdat er echt weinig contacturen zijn en je dan ook nog bijna niets thuis hoeft te doen. Dit is in ieder geval het beeld wat ik van studenten kreeg, dat het dus echt geen zware studie is. (Relatief natuurlijk, het blijft universiteit) En aangezien ik op de middelbare school al zes jaar niks heb zitten doen, heb ik daar niet zo’n zin in…

http://www.opleidingen.ug…ekiezer/nl/opl/kbcomm.htm
goede site waar zowat alle informatie staat, is wel van gent maar toch
en ja, in BE is het idd dat we veel meer talen doen, ik moet het al leren vanaf mn 10, dus kdoe het al bijna 7 jaar en toch kan ik er niets van,haha

Ik doe Communicatie- en Informatiewetenschap in Utrecht, zit nu in mijn eerste jaar.

Je hoeft niet bijzonder goed te zijn in talen: alleen in Engels aangezien het grootste gedeelte van de literatuur in het Engels is.

Communicatie richt zich heel erg op taalanalyse. Nou is dat voor mij niet de richting waarvoor ik deze studie heb gekozen, en ik ben over taalanalyse dan ook niet heel erg positief, haha. Het is gewoon niet voor mij. Hierin houd je je voornamelijk bezig met gesprekken (in real life, over het internet, en mens-computer interactie heb ik afgelopen semester behandeld) en hoe die technisch gesproken in elkaar zitten (wat betekent het als er een pauze valt, hoe interpreteer je een uiting als hoe de sprekers elkaar begrijpen, dat soort dingen).

Het leuke in Utrecht is dat er ook een hele zware focus ligt op nieuwe media en film&tv. We doen een HELE hoop mediageschiedenis, en in het eerste semester heb ik mijn favoriete onderdeel tot nu toe gehad: analyse van film en tv.

Het eerste jaar tot nu toe is een beetje saai, en zwaarder dan wat gezegd wordt (Communicatie heeft de reputatie van een feeststudie, maar dat valt ontzettend mee. Er zijn al een hele hoop mensen afgevallen omdat het veel zwaarder en serieuzer is dan zij denken), maar in het eerste jaar moet je degenen die niet écht willen ontmoedigen natuurlijk, en je hebt een basis nodig.
Ik heb goede hoop voor volgend jaar, met mogelijke keuzevakken als gender&ethniciteit en film/tv&populaire cultuur :wink:

Ik woon zelf mijn hele leven al in Enschede.
Enschede vind ik een mooie stad, met leuke winkels ( er missen er nog wel een paar maar dat terzijde). Over de UT: het is een hele mooie universiteit met een uitgebreide campus, vlakbij het centrum maar ook bos aan de achterkant. ( en een grote bioscoop).
Ik vind de sfeer in Enschede gewoon super gezellig en hoor ook van veel mensen dat het een geweldige studentenstad is.

Over de studie Communicatiewetenschap weet ik niets, sorry.

Agree. De UT ligt best wel centraal, en volgens mij kun je best leuk wonen daar op die campus.

waarschijnlijk wordt het dan Nijmegen, haha. Geen real life ontmoeting dus xD

@electroocute: ik geloof dat er in Twente niet veel aandacht wordt besteed aan andere talen. Wel Tekstwetenschap etc.
Maar het kan natuurlijk dat dit in België anders is.

@LisArt: zin in een feeststudie heb ik ook niet. Ik vind het heerlijk me diepgaand te verdiepen in dingen die me interesseren: écht studeren. Over C&I weet ik vrij weinig, CW lijkt me leuker. :slightly_smiling_face:

@Lunaste: Ik woon in de buurt van Utrecht, maar de focus op nieuwe media, film en mediageschiedenis vind ik juist een wat minder interessant aspect. Daarom ben ik verder gaan kijken. Dankjewel voor je reactie, leuk dat je 't zo naar je zin hebt!

@MakeItMine en LaMoustache: Aah, dat klinkt goed!

@CocoChristianne: Helaas, helaas. X]

Ondertussen heb ik voor mezelf wel min of meer de keuze gemaakt. Over een maand hoop ik mee te lopen met een studente daar, en wanneer dan alles nog steeds goed voelt en bevalt kan ik me inschrijven. Heerlijk, en dan op zoek naar een eigen kamertje en zo… :relieved:
Wanneer het niet voelt als bevestiging zal ik toch nog snel moeten verder zoeken.

Nog meer CW/UT-kenners in de zaal?

Kom op meiden, vast wel iemand toch? :slightly_smiling_face:

Ik woon in Enschede ja.
En mijn buurmeisje deed die studie volgens mij, maar ze is ermee gekapt. Bovendien ken ik haar denk ik niet eens meer van gezicht en zie ik haar nooit…

Nouja, ik kan je in ieder geval wel wat vertellen over de UT en de campus (mijn broer studeert daar nu ook) dus dan zal ik dat wel even doen :wink:
Op de campus is best veel te doen en je hebt een bos dicht bij de kamers. In Enschede kun je best goed shoppen, alleen (zoals MakeItMine al zei) missen er wel wat winkels, zoals de Zara. Er zijn natuurlijk wel weer winkels zoals Vero Moda, Only, America Today en er is een vrij grote Sting. Je kunt denk ik best goed uit gaan (3 Gezusters, Atak, Revelation, Loenatik). (Als je naar de bios wilt ligt hij trouwens niet ver van de campus af, dat viel me eigenlijk ook net op xD) Dus ja, als je van bos houdt, uit wilt gaan en redelijk wilt kunnen shoppen is Enschede best een goede plaats om te gaan studeren.

JustxDreaming: Mm… jammer dat je dat buurmeisje niet meer kent, zou willen weten wat voor haar reden was om te stoppen. Ik houd van (hard)lopen, fietsen en paardrijden in de natuur, dus dat bos lijkt me heerlijk! Winkelen is natuurlijk altijd goed, anders zat ik niet op Girlscene. Handig dat je ook even die uitgaanstips geeft. Kortom: dankje! :slightly_smiling_face:

De manege zit dichtbij trouwens. Heel dichtbij. En het bos dus ook, dus dat komt best goed uit :wink:

Enschede is leeeeeeeeeeeeeeeeeeeuk :grinning:

ik ken heel veel mensen in mijn klas
die ook communicatie deden maar dat viel heel erg tegen.
daarom doen ze nu journalistiek

Haha, leuk die enthousiaste Enschede-reacties!

Utumjording: Weet je ook aan welke universiteit ze dat dan deden? En waarom het tegenviel?