Commentaar/Kritiek.

Hee, ik vroeg me wat af!

Zelf reageer ik vaak hier op verhalen, en geef ook graag mijn mening. Daarbij zeg ik soms dingen die niet erg positief zijn, maar dat doe ik dan als opbouwende kritiek.

Ik merk wel dat steeds meer mensen heel boos reageren als je zegt dat je iets niet zo fijn vindt lezen, of dat iets niet zo goed is of het je stoort. Hierdoor ben ik gaan twijfelen of ik nog wel ga reageren en lezen hier in het schrijfsels-forum.

Wat vinden jullie ervan? Mag er alleen kritiek geleverd worden dat positief is? Moet je je stil houden als je het niet zo geweldig vind?

• Nu weet ik niet of ik recht van spreken heb, ik wil niet zeggen dat mijn schrijfsels beter zijn etc.-

Ik vind dat je gelijk hebt. Zelf geef ik ook zo’n kritiek. Het lijkt me idioot om iets te posten, en alleen te willen horen hoe geweldig je bent. Als je voetbaltrainer of zo zegt dat je je pass moet oefenen, ga je ook niet uitvliegen en zeggen dat je ermee stopt (of iets dergelijks). Goede kritiek is het altijd wel fijn, maar als je nooit opbouwende kritiek geeft, kan je ook niet verwachten dat veel lezers blijven verder lezen als je duizend keer “ik wordt” en andere fouten geschreven hebt.

Eens!

Ik vind dat als je iets maakt en het openbaar maakt, dat je dan ook tegen kritiek moet kunnen.
Sommige mensen plaatsen verhalen zonder hoofdletters, interpunctie en vol straattaal. Ik vind dan dat je daar best wat van mag zeggen.

Iemand tot op het bot afzijken is een ander verhaal, maar dat doet niemand naar mijn idee.

Helemaal mee eens! Persoonlijk vind ik het juist fijn om kritiek te krijgen, je hebt er heel veel aan. Op dit moment ben ik nog niet echt een goede schrijfster, maar ik word juist beter door de kritiek van anderen toe te passen en daar weer van te leren^^

Ik ben het er ook mee eens, alleen kun je er wel aan denken heo je je kritiek geeft. Als je namelijk maar zegt van ; dit , dat , dat , dit, en dat doe je niet goed maarja het is ook echt een rot verhaal dan voel je je best wel gekwetst, ik probeer dan ook altijd iets positiefs & iets negatiefs te zeggen. (:

Ik zeg meestal ’ Ik vind het niets, omdat dit en dit me stoort. Je zou kunnen proberen om dit en dit te doen, dan zou het mij al een stuk leuker lijken. ’

En dan point ik nog op de goede dingen;p.

Zelf zou ik wel wat meer kritiek in/op mn stukjes willen.

Mee eens!

Als mensen iets op dit forum posten, zouden ze naar mijn mening open moeten staan voor alle kritiek. Ik zou zelf ook dingen op dit forum plaatsen ware het niet dat elke keer als ik iets wil plaatsen alle creatieve inspiratie verdwijnt, haha. :grinning:

Ben het dus met je eens.

Communicatieve Vaardigheden - 1 op het HBO. :ok_woman:

Feedback geven;

• Praat in de ik vorm
    • Praat over concreet gedrag
    • Praat over wat voor effect het op jouw heeft
    • Geef een tip voor de volgende keer

Bijv. Je kleding is lelijk.
Dit is een persoonlijke aanval en mag je ervaren als slecht. Het is niet gek dat iemand hier boos om wordt. Het is eigenlijk nergens op gebasseerd. Het is generaliserend.

Daartegen over;
Ik vind dat je kledingstijl niet erg bijzonder is, want je outfit ziet er vrij basic uit. Het effect op mij is dat ik er niet graag naar kijk. Volgende keer dus een leuke riem of ketting erbij en hoge hakken; dat maakt het leuker.

Ik leer wel wat… :grinning:
In ieder geval. Commentaar is nooit slecht, maar de manier waarop het wordt geformuleerd is wel belangrijk. Maar goed, eerlijk is eerlijk, er zijn ook genoeg topics waar ik helemaal gek van wordt (ik vind hem leuk, wat moet ik doen!?! in breezertaal) waar ik niet serieus op kan reageren.

Inderdaad: als je iets post, moet je tegen kritiek kunnen (hoewel mensen wel het recht hebben om zichzelf te verdedigen: sommige schrijvers schrijven bijvoorbeeld expres kromme zinnen, omdat dat kunstzinniger is oid. Of omdat een karakter zo praat. Ik vind het niet vervelend als mensen in de verdediging schieten na kritiek, als het maar ergens op gebaseerd is).

Eén goede kritiek-tip die ik heb gelezen is: geef een ‘shit sandwich’.
AKA: Interessant begin. Je spelling kan nog wel wat beter, en je karakters zijn nog niet echt goed uitgewerkt, maar je dialoog is erg leuk!
Oftewel: je ‘verpakt’ de kritiek tussen positieve opmerkingen.

Sowieso doe ik mijn best om altijd minstens één positieve opmerking in een stuk kritiek te geven: het doel is tenslotte niet om iemand te ontmoedigen om te schrijven, maar gewoon om aan te tonen hoe iemand zijn volledige potentie kan realiseren.

Ik ben het helemaal met je eens. Als je iets post moet je ook tegen (opbouwende) kritiek kunnen.
Ik ga er ook geen ‘maar’ achteraan zetten want bij verhalen hier etc, zie je eigenlijk nooit dat iemand echt afgezeken wordt. Voor zover ik weet zet iedereen gewoon netjes neer wat beter gekund zou hebben enzo.

Ik snap niet waarom je iets zou posten, en er dan geen opbouwende kritiek voor wilt ontvangen? Het is toch alleen maar ter bevordening van je schrijven?

Ik vind zelf dat mensen hier juist vaak behoorlijk afgezeken worden. Vooral de laatste tijd lijkt dat hier een rage te worden ofzo. Er is en verschil tussen opbouwende kritiek en een gemene, aanvallende zin. Iedereen zegt hier wel dat ze dit soort dingen nooit doen, maar ik lees het maar al te veel. Vooral bij van die standaart vragen over jongens enzo. Misschien is dit ook wel vervelend omdat er 1001 topics hierover komen, maar die meisjes vragen alleen maar om hulp. Ze hoeven niet gelijk te horen dat ze een slet of hoer zijn of wat ik dan ook allemaal hier lees. Opbouwende kritiek is natuurlijk goed en daar moet je ook rekening mee houden als je een topic plaatst niet iedereen kan het met je eens zijn, maar dit kunnen sommige mensen ook gewoon op een andere manier zeggen dan gelijk een lullige reactie te geven. Sommige reacties vind ik ronduit onbeleefd en/of pesterig. Dit maakt het topic echt een stuk minder gezellig dan het vroeger was. Een van de redenen ook dat ik zelf eigenlijk nooit meer meedoe op het forum.

Maarja dat is dan mijn mening. Ik hoop dat sommige mensen er een beetje over na gaan denken of de reacties die ze posten wel zo ´aardig en positief´ overkomen als ze bedoelen. Anders zou je misschien iets kunnen doen aan bv de woordkeuze in je berichten, zoals de tips die sensibility hierboven al heeft gepost.

:wink:

Het gaat hier om reacties (waar dan wel kritiek in zit ja) in het onderwerp Schrijfsels, niet over het hele forum. Het is wel zo dat meiden vaak worden afgezeken, maar er zijn ook talloze rare, onnuttige, sicke, idiote topics. Zo is het moeilijk om dingen die wel serieus zijn, nog serieus te nemen. Ikzelf ben misschien soms ook lullig in reacties maar ik snap het van beide kanten want het wordt nu steeds ‘erger’ omdat er op elkaar gereageerd wordt. Mensen die het topic starten en mensen die erop reageren zeg maar. Het is gewoon een kringetje.
Maar goed, het gaat hier om schrijfsels (=

Ik vind het sowieso raar dat als je een verhaal gaat schrijven, je zoveel fouten kan hebben. Af en toe een spellingsfout oid kan wel, maar bv geen hoofdletters en zo, vind ik raar. Ik bedoel: het lijkt me toch ook wel dat je boeken leest, als je zelf een verhaal schrijft. En sowieso moet je ooit een boek gelezen hebben.

Ik vind het raar dat jij deze reactie schijft. Er zijn namelijk héél veel mensen met dyslexie. (ik zelf niet overigens). Mensen met dyslexie zouden net zo goed een verhaal kunnen schrijven als iemand die geen dyslexie heeft. Natuurlijk leest het wat vervelender, maar wat jij zegt dat iemand die niet goed is in spelling (of dyslexie heeft) raar is als hij/zij een verhaal gaat schrijven vind ik niet kloppen!

Oh haha sorry niet gezien. Foutje van mij :wink:

Lees nog een keer. ‘Af en toe een spellingsfoutje kan wel.’
Maar sorry hoor; ook dyslexische mensen kunnen hoofdletters maken! Dat is echt niet zo heel erg moeilijk.

Ik weet dat je dat had getypt, maar so what als jij altijd ik wordt typt of landen zonder hoofdletters. En mensen met dyslexie hebben naar mijn weten ook nog altijd moeite met het maken van hoofdletters.