Coming out aan vrienden

Hey!

Ik vroeg me af wat jullie verhalen zijn van jullie coming-out aan (nieuwe) vrienden en hoe dat is verlopen. Ik ben zelf een paar maanden geleden aan mijn ouders uitgekomen (als biseksueel), maar mijn vrienden weten er niks van. Misschien wacht ik er nog mee tot ik op de uni zit en laat ik het dan gewoon ‘casual’ aan nieuwe vrienden weten, maar dat weet ik nog niet.

Uh ik vind niet dat je al je vrienden moet informeren over jou geaardheid. Ik zeg toch ook niet hoi ik ben hetero? Toen een van mijn beste vriendinnen vertelde dat ze lesbisch was zei ik letterlijk alleen oh oke… Ze was echt van huh vind je dat niet erg, of raar? Ze was helemaal in shock omdat ik zo koeltjes reageerde.
Zei nee want je bent altijd al zo geweest en dat veranderd niks en ook niet in onze vriendschap.

Als je een keer een relatie krijg met een vrouw is toch niet erg? Als die vrienden het erg zouden vinden of denken wtf heeft ze ons niet gewaarschuwd dan moet je er niet eens bevriend mee zijn. Je oude vrienden zou je het eventueel kunnen zeggen, of misschien pas vertellen als je daadwerkelijk met een meid ‘bezig’ bent. Maar zo denk ik er over.
Als ik lesbisch zou zijn of biseksueel zou ik het niet echt vertellen, gewoon omdat je zo bent. Misschien aan mijn moeder dat ik het vertel van oh ja ben eigenlijk lesbisch, maar ja, aan mijn vrienden zou ik het niet echt vertellen denk, bedoel ze komen er wel achter als je een relatie krijgt met een meid.

Ik ben volgens mijn vrienden een van de meest lesbische persoon die je kan ontmoeten, maar ik vind zelf ook dat het echt niet nodig is om voor iedereen uit de kast te komen.
Als het ter sprake komt laat ik het wel vallen dat het klopt, maar ik heb er zelf geen behoefte om er een big deal van te maken en vaak hebben mensen ook wel al door dat ik niet op jongens val op een of andere manier haha.
Maar wat mij enorm helpt, ik heb er nogal een handje aan als mensen vragen of ik een vriend heb te antwoorden: ‘wat moet ik met een vriend?’ waardoor het obvy is dat ik niet weet wat ik met een jongen moet

Toen ik het aan mijn beste vriendin vertelde dat ik bi was reageerde ze heel positief en zei ze dat ze niet anders ofzo tegen me ineens zou doen. Toen ik het tegen men twee andere vriendinnen vertelde, vanaf het moment dat ik de woorden uitgesproken had: ik val ook op meisjes. Lachten ze is en zeiden ze maar allee Ella dat wisten we wel al kei lang he! ik stond daar toen echt… Waaat? ik had zoveel stres kunnen jullie mij niet even zeggen dat jullie dat al doorhadden? daarna hebben we heel de tijd zitten praten over het meisje waarop ik verliefd was. :grinning: De reacties waren bij mij dus heel positief :wink:

Bedankt voor jullie reacties! :slightly_smiling_face:
Natuurlijk is het niet nodig om het met al je vrienden te delen, maar ik heb wel een klein clubje vrienden waarmee ik al 5 jaar heel close ben en we delen ook vrij veel op het gebied van relaties etc. Ook een paar van hen zijn bi, dus ik weet sowieso dat ik wel geaccepteerd ga worden. Het is bij mij totaal niet obvious dat ik bi ben (ben ook meer femme) en zelfs mijn vrienden hadden het er laatst over dat ik sowieso wel straight ben. Het is meer dat ik bang ben dat op een gegeven moment misschien de rest van mijn jaar er ook achter gaat komen en veel mensen in mijn jaar zijn nogal judgemental (in tegenstelling tot mijn vrienden) en ik hoor ze ook wel roddelen over vrienden van mij die gay of bi zijn. Ik heb persoonlijk geen zin in mensen die (worst case scenario) eerder nog normaal tegen mij deden en mij nu raar gaan aankijken. Misschien ben ik hier ook gewoon te onzeker voor. Idk. Voor nu laat ik het maar even zo denk ik.

@Chingchangpong @EllaXXX
Fijn dat jullie vrienden zo accepterend zijn! :grinning:

Ik ben het met Chiara eens! Als je een relatie met een vrouw krijgt, dan komen je vrienden er snel genoeg achter!

Aangezien je al aangeeft dat een paar van je close vrienden ook bi/gay zijn, zou ik het tbh wel vertellen als ik jou was. Aangezien ze zelf de struggles er mee kennen zullen ze het sowieso niet door vertellen aan de rest van jouw jaar, en als jij ook out bent naar hen kun je het nu ook over meiden hebben enzo. In jouw situatie kan uit de kast komen gewoon super luchtig, bijv. als jouw vrienden het over meiden hebben kan je gewoon meepraten of beginnen over je eigen girlcrushes etc. Alleen maar voordelen als je het mij vraagt :slightly_smiling_face:

Dit. Maar ik vind niet dat je het per se hoeft te vertellen hoor, als je een vriendin krijgt komen ze daar inderdaad snel genoeg achter.

@Luna @Tinkerbell
Bedankt voor jullie tips!!
Ik ben het ook wel met jullie eens :slightly_smiling_face:
Ik wil het toch wel vertellen binnenkort denk ik (aangezien ik nu ook niet/minder twijfel aan mezelf), maar ik moet nog wel even een goed moment vinden…

Je hoeft er inderdaad geen big deal van te maken, ik zou het zelf wel fijn vinden om te mentionen. Gewoon een keertje doen als jullie aan het hangen zijn, of zo.

Ja precies, dacht ik ook al :slightly_smiling_face:
Bedankt!