column opdracht school

Keuzes maken
Keuzes maken, elke dag wordt je er mee geconfronteerd. Koop je een kipburger op school of eet je netjes je eigen boterhammen op? Ga je goed leren voor je natuurkunde test of ga je met vrienden afspreken? Kiezen tussen een zomervakantie in Spanje of met je vrienden in Nederland, kiezen tussen een natuurkunde profiel of een economie profiel…

Een paar jaar geleden moest ik een keuze maken tussen verschilde profielen, ik koos voor natuur en gezondheid. Nooit heb ik getwijfeld aan deze keuze, omdat ik niet weet wat ik wil later en hiermee de meeste dingen kan gaan doen.

Vandaag kwam ik op school en rook de geur van kipburgers. Opeens had ik zin om er één te gaan kopen, maar ik had geen geld bij me. Ik vroeg me zelf af: zou ik mijn eigen brood eten of geld van iemand lenen. Vervolgens koos ik voor het tweede. Nadat ik mijn kipburger had gehaald was ik erg teleurgesteld in mezelf en at met moeite de kipburger op.

Elke dag moet je keuzes maken, niemand komt er onderuit en het zijn niet altijd makkelijke keuzes. Het beïnvloed je toekomst en ze zijn daarom erg belangrijk. Soms twijfel je achteraf of je wel een goede keuze hebt gemaakt en gaat nadenken over hoe je leven er anders uitzag. Maak jij altijd de goede keuzes?