coloscopie

iemand ooit een coloscopie gehad? ik heb het namelijk morgen en ik heb geen idee wat er gaat gebeuren.
ik zit nu aan een hele vieze laxeerdrank en mag niks eten :frowning_face:

Veel sterkte!!
Maar je weet toch wel wat er gaat gebeuren? Anders is die arts echt niet goed want dat horen ze wel uit te leggen.
Naja ze gaan dus met een slang naar binnen via je kont om daarmee de binnenkant van je darmen te bekijken.
Tip vraag om een roesje het schijnt namelijk best wel pijn te doen.

ooh dat lijkt me echt eng!

• sorry ik wil je nu niet bezorgd maken -
    want ik heb waarschijnlijk PDS of spastische darm, en als ik dat dan opzoek op internet staat er ook vaak bij dat je dan zo’n coloscopie moet doen.
    dan hoop ik altijd hard van niet :expressionless:

^Inderdaad, je arts hoort uit te leggen wat je behandeling helemaal inhoudt.
Google het even (I)

Ze gaan of via je mond of via je anus naar binnen om te kijken of er geirriteerde/kapotte delen zijn in je darmen. Je mag niks eten en drinken en krijgt dat laxeermiddel om ervoor te zorgen dat er geen etensresten in je darmen zitten, anders kunnen ze niks zien. Sorry als dit je nog banger maakt, is niet me bedoeling.

Bruce Jenner had dat ook gedaan (Keeping up with the Kardashians, haha).
Die moest ook zo’n laxeerdrankje drinken om zijn darmen schoon te maken en moest de hele tijd naar de wc. Dat lijkt mij pas irritant!

Ik heb ervaring. Helaas. Ik heb dit onderzoek al meerdere keren ondergaan omdat ik de ziekte van Crohn heb.
Dat drankje is vies he! Bah! En continu op het toilet zitten is ook niet fijn.
Omdat ik dit onderzoek altijd onder een roesje heb gehad weet ik eigenlijk maar flarden van wat er gebeurd is. Vraag wel echt om een roesje want het is geen pretje…
Mare je komt in het ziekenhuis en meestal gaan ze dan een infuus inbrengen voor een roesje. Dan ga je naar de behandelkamer. Als je een roesje krijgt krijg je weinig mee van wat er daarna gebeurd. Maar ze gaan met een slang met een camera eraan via je anus in je darmen kijken. Als je wakker word ben je weer terug in de dagopvangkamer.
Sterkte! En als je nog vragen hebt, misschien kan ik je helpen.

Veel succes morgen, even onprettig maar het is wel fijn te weten wat je mankeert.

ik heb het dus gisteren gehad, viel erg tegen.
eerst kreeg ik een infuus, deed erg pijn want ze raakte waarschijnlijk een spier.
toen heel lang wachten, werd ik naar de onderzoekskamer gereden
kreeg een slaapmiddel toegediend, werkte niet bij mij bleef klaar wakker

ze hebben 5 keer meer dan dat de normale dosering is toegediend, was nog steeds wakker
toen zijn ze maar begonnen, deed verschikkelijk pijn heb het toch zeker een kwartier meegemaakt vanaf dat moment herriner ik me niks meer
allemaal heel vreemd, in ieder geval absoluut niet fijn :frowning_face: