Colonscopie

Hoi allemaal,

Vrijdag a.s. is het zover en onderga ik een colonscopie (dikke darmonderzoek) om vast te stellen waar mijn klachten vandaan komen en kijken of ik crohn of collitis heb. Ik zit er echt enorm tegenop. Twee dagen voor het onderzoek vezelarm dieet + 's avonds 2 tbl biscacodyl. En dan avond voor het onderzoek om 20:00 nuchter en dan dag van onderzoek om 7:00 beginnen met de voorbereiding ik krijg moviprep. Pas om 14:00 heb ik het onderzoek. GS’ers hier met ervaring? Ik krijg een roes (help naalden…), ik hoop zo dat ik niets merk van het onderzoek.

Lieve groetjes.

Mijn moeder heeft een colonscopie gehad en ze vond het heel erg meevallen, zeker met een roesje! Het komt allemaal goed

Ik heb zelf dit onderzoek al vaker gehad, ik heb namelijk Crohn. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik een coloscopie tot nu toe altijd onder gehele narcose heb gehad omdat dit toen nog op de kinderafdeling gebeurde. Een paar weken geleden heb ik een sigmoidoscopie gehad, hierbij bekijken ze alleen het laatste stukje van je dikke darm en hierbij heb ik wel een roesje gehad. Ik heb helemaal niks van het onderzoek gemerkt, en als ze merken dat je wakker wordt spuiten ze bij. Maak je hier dus maar niet te druk om!

Het voorbereiden is wel zwaar, daar zal ik maar gewoon eerlijk over zijn. Moviprep is ontzettend vies. Zorg dat je het goed koud drinkt en gebruik een rietje, dan krijg ik het in elk geval altijd beter weg dan zonder rietje.

Succes! Als je nog vragen hebt, let me know :slightly_smiling_face:

Er staat iemand bij je hoofd die zodra je dreigt bij te komen je weer plat spuit als het ware :stuck_out_tongue: Dus je gaat er niks van merken. Ze doen het zo vaak in het ziekenhuis, die naald zit erin voor je het door hebt.

Ik heb er eentje gehad, ook met een roesje!
Heel kort iets gemerkt, maar het enige dat ik me herinner is dat ik me ‘vreemd’ voelde, dus waarschijnlijk was ik daarna alweer in slaap :")
Ik vond het vooral achteraf naar, omdat ik heel lang moe bleef van dat roesje.
Maar verder was het heel snel klaar!

Het zit erop hoor! Voorbereiden was 100x erger dan het onderzoek zelf. Het zetten van 't infuus voelde ik nauwelijks. Ik was tijdens de scopie wel gewoon wakker, maar voelde niks. Ik heb zelfs meegekeken op het beeld, herinner mij nu echt vlagen alsof het een droom was. Er is niks geks uit het onderzoek gekomen er zijn wel biopten afgenomen, dus we wachten af.