Colloquium doctum ervaringen

Heeft iemand hier ervaringen met het colloquium doctum/21+ toets? Ik wil me ervoor inschrijven, maar ik wil graag weten of het heel moeilijk is, etc. Ik kan goed leren en ik ben zeer gemotiveerd om eindelijk met de studie die ik op het oog heb te beginnen, dus een hoge moeilijkheidsgraad zal me niet snel afschrikken, maar toch lijkt het me fijn om wat ervaringen te horen.

Geloof dat dat per opleiding verschilt, gezien je daar ook beta/alfa kanten in hebt o.a. Voor de opleiding die ik wil moet ik wiskunde, scheikunde, biologie ophalen, terwijl een andere opleiding totaal andere literatuur kan hebben. :slightly_smiling_face:

Ik wil Japanstudies gaan doen in Leiden. Dus ik neem aan dat ik sowieso Nederlands, Engels en geschiedenis moet doen. Gelukkig zijn dat vakken waar ik altijd al goed in ben geweest.

Welke opleiding wil jij doen?

Ja, ik! Meestal staat op de site van de uni welke vakken precies, maar ik denk dat het inderdaad NL/Engels/Geschiedenis is bij Japanstudies. Heb je VWO gedaan? Tot welk jaar?

Op de site staat het niet precies. Ik moet me eerst inschrijven en dan bepalen ze welke vakken ze gaan opleggen. Dat duurt zo’n 6 weken, dus het zal nog wel een tijdje duren voordat ik daar duidelijkheid over krijg.

Ik heb geen vwo gedaan; wel havo.
Ik heb een keer eerder moeten stoppen met een hbo opleiding omdat ik het niet meer kon voortzetten in verband met een aantal gezondheidsklachten. Daarom doe ik sinds eind vorig jaar de hbo opleiding vertaler Engels bij de LOI. Mijn plan was om mijn propedeuse te halen en al dit schooljaar Japanstudies te kunnen gaan doen. Helaas hing alles af van één examen. Dat examen vond vorig jaar maart plaats, maar de uitslag kreeg ik pas in juli. Ik had een van de onderdelen niet gehaald, helaas, en de LOI deed ook moeilijk met het regelen van een herkansing. De herkansingsdatum was pas begin van deze week. Nu moet ik dus weer zo’n 13 weken wachten op de uitslag en ik heb er niet echt een goed gevoel over.
Ik snap dat het nu klinkt alsof ik het niveau niet aan kan, wat dus impliceert dat een universitaire studie al helemaal een ramp gaat worden, maar dat is niet zo. Ik haal voor alle inzendopdrachten goede cijfers, ook de vakken die niks met vertalen te maken hebben. Bovendien heb je bij een reguliere opleiding meerdere kansen om jezelf te bewijzen, met minimaal één herkansing op korte termijn, maar dat is bij de LOI niet zo.

Maar goed, ik wil dus graag wat meer zekerheid. Vandaar dat een colloquium doctum nu een goede oplossing is. Ik ben op dit moment 20, maar ik word in april 21, dus dat kan gelukkig.

Ah, oké. Maar heb je nu dan niet nog een (klein) jaar om je P te halen? Want het zou wel zonde zijn als de LOI dan voor niets geweest is. Ik heb nog even voor je gekeken op de site van Leiden, maar ik wordt er ook niet wijs van. Ze toetsen dus maximaal 6 (nader te bepalen) vakken. Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar talenstudies bij de UvA, toetsen ze Nederlands, Geschiedenis en Engels (+ soms nog een extra taal, zoals Duits voor Duits, maar dat zullen ze bij Japans niet doen uiteraard).

Ik heb zelf een CD gedaan voor een Wiskunde aan de UvA, maar aar ik had wel VWO t/m jaar 5 gedaan. Ik werd getoetst op Wiskunde B, Economie en Engels. De toetsen die ik moest maken waren gewoon VWO eindexamens, alleen korter. Engels was alleen luisteren. Ik vond het pittig maar goed te doen. Je moet jezelf verdiepen in de vakken voor de toets, of bijvoorbeeld een cursus doen bij de LOI. Als ik jou was zou ik toch proberen om mijn P te halen, omdat het je een hoop gedoe bespaard en je gewoon gelijk aangenomen bent. Ik vond het persoonlijk namelijk best vervelend om in het motivatie gesprek uit te leggen waarom ik mijn VWO niet had afgemaakt, maar ik wel dacht Universitair Wiskunde aan te kunnen (bij mij waren het ook gezondheids redenen). Je moet echt jezelf verdedigen. Overigens is het voor mij helemaal goedgekomen hoor! Het is dus zeker wel te doen, en zeker Nederlands en Geschiedenis, want dat zijn nou niet de moeilijkste vakken. Succes!