Collegegeld

Hey,

Ik weet het het jaar is nog niet eens begonnen maartoch,
ik was hier erg nieuwschierig naar aangien ik niet zeker ben
van mijn studie.
Ik ga nu naar mijn tweede jaar, en vooral omdat ik niet zo
goed weet wat ik anders moet doen.
Stel dat ik nu in december of januari wil stoppen weet iemand
hoe het dan zit met collegegeld terugkrijgen, kan dat of moet
je gewoon doorbetalen voor een heel jaar.
En hoe zit het met studiefinanciering? want het is mijn 2e jaar
en dat je geen schuld hebt geld toch alleen voor als je niet
meer studeert na februari?

nouja dat van het collegegeld kon ik niet zo goed vinden op de
site van mijn school of op google dus vandaar dat iemand het
hier misschien weet/ervaring mee heeft?

xx

Ik zou als ik jou was even de IB-groep bellen voor de zekerheid.
Maar ik ben in mijn eerste jaar voor februari gestopt, en toen heb ik mijn stufi ook direct op stop gezet. Daardoor had ik voor mijn huidige opleiding nog recht op 4 jaar stufi. Ik kon ook aanvraag doen voor teruggave van collegegeld, maar daar zijn enorm veel voorwaarden aan verbonden en ik was iets te laat met m’n aanvraag. Voor jou geldt denk ik: zo snel mogelijk IB-groep (DUO) bellen over je stufi en het terugkrijgen van collegegeld als je in februari stop moet je met je school overleggen. Wij hebben daar een speciale studentenbalie voor… teruggave is namelijk per onderwijsinstelling geregeld. Succes ermee! En het is trouwens niet zo raar dat je niet zo goed weet of je wel de goede opleiding doet. Zit zelf ook in het tweede jaar en ik twijfel ook nog wel eens :wink:

Stufi wordt toch alleen omgezet in een gift voor de opleiding die je afrond binnen 10 jaar? (Dus niet voor afgebroken opleidingen?) Dat is wat ik er van begreep iig.

Het was bij de HvA zo dat je maar een deel van je collegegeld terug krijgt. Dus als je alles al hebt betaald krijg je het geld terug van de maanden dat je niet meer naar school gaat, de maanden dat je op school hebt gezeten moet je gewoon betalen. Met je stufi weet ik niet als het al je 2e jaar is maar dan moet je daar even ib groep voor bellen.

Je collegegeld krijg je vaak een deel van terug. Studiefinanciering moet je wel terugbetalen, als je niet binnen 10 jaar een andere opleiding afrond.