Co ouderschap kan niet voor kleine kinderen

“Co-ouderschap schadelijk voor kinderen onder de 6 jaar”
Verschillende kinderpsychiaters stellen dat kinderen jonger dan zes jaar niet klaar zijn voor een vorm van co-ouderschap waarbij ze om de week bij papa of mama wonen. Vooral bij baby’s kunnen de gevolgen groot zijn. “We zien dingen die ons ongerust maken, zoals een baby van twee maanden die zijn borstvoeding moet onderbreken omdat de rechter dat beslist.”
Co-ouderschap bij jonge kinderen onder de 6 jaar zou de ontwikkeling dus negatief beïnvloeden. Dat meldt Het Nieuwsblad. “We zien kinderen die last hebben van verlatingsangst, depressieve gevoelens, problemen om te slapen, eczeem en agressiviteit.” De experts willen dat ook dat de wet van 2006 die het gelijkmatig verdeeld verblijf voor kinderen promoot, aangepast wordt voor kinderen jonger dan 6 jaar.

“Idealiter zouden we geval per geval moeten kunnen screenen, maar dat kost tijd en geld die er niet zijn”, zegt Hilde Seys, bestuurslid en klinisch psychologe bij het Z.O.L Genk. “Feit is dat het belang van het kind te weinig aan bod is gekomen in de oorspronkelijke regeling rond co-ouderschap. Het is misschien fijn voor de ouders, maar eigenlijk vraag je te veel van de allerkleinsten.”
Bron: http://www.zita.be/nieuws/binnenland/3278479_co-ouderschap-schadelijk-voor-kinderen-onder-de-6-jaar.html

Ik ben het er helemaal mee eens, en zeker voor kinderen jonger dan 6 en nog liever 8 vind ik dat co ouderschap niet de juiste oplossing, een kind heeft een stabiele situatie nodig. Niet dat ze de ene week daar zijn en de andere week daar. Hoe lief die andere ouder ook is, vind ik dat co ouderschap pas kan als het kind boven de 10 is en het zelf wil. Ik vind het helemaal absurd that een rechter kan eisen dat het kind bij de vader is en dat borstvoeding word gestopt. Echt verschrikelijk :cry: Een baby is geen speeltje kan niet de ene week daar zijn en de andere week daar zijn.

Wat vinden jullie?

Vind het voor elk kind niet kunnen.

Ik vind het juist absurd dat in de meeste gevallen het kind automatisch aan de moeder toegewezen wordt. En dat de vaders hun kind dan veel minder mogen zien. De moeder is niet altijd beter, maar heel vaak wordt daar niet eens naar gekeken.

Dit idd ja. eigen ervaring

Ja, ben het eens met kloplop. Vind ik ook niet eerlijk. Co-ouderschap is misschien niet ideaal, maar ja, da’s een scheiding meestal niet.

Het is wel vaak dat de kinderen het wel graag zelf willen want ze houden evenveel van beide ouders.

Wat iedereen al citeerde ja. Ik vind het onwaarschijnlijk dat er gedacht wordt dat 1 ouder beter is dan de ander. Ze zijn beiden evenveel ouder en hebben beiden recht op evenveel tijd met hun kinderen. Het is gewoon belangrijk dat het gebroken gezin open staat voor een gesprek en eerlijk is met hun kinderen.

Het is sowieso al kut als je gescheiden ouders hebt onder je 6e. Dus liever dat je beide ouders zit ipv 1.

Inderdaad.

Ja inderdaad. Het is verre van ideaal, maar een kind heeft wel twee ouders nodig die in ieder geval hun best doen.

Ja wat moet je anders doen. Je kan moeilijk één van de twee even op bezoek laten komen…

Co-ouderschap is altijd nog beter dan dat je kind een vechtscheiding mee moet maken waarbij ouders hun kinderen opsteken tegen hun partner. Co-ouderschap is misschien niet fijn, maar je zult wat moeten.

Het is zeker niet ideaal, maar ik vind wel dat een kind recht heeft op het zien van beide ouders. En ik vind het inderdaad raar dat kinderen bijna altijd aan de moeder worden toegewezen.

ik heb co ouderschap en ik heb veel liever dit dan 1 ouder te moeten missen voor de rest van mijn leven, bij wijze van spreken

En ik en mijn zus hebben beide co ouderschap vanaf onder 6 jaar, nou ja ik was net 6.
Mijn zus begon wel in haar bed te plassen na de scheiding, maar dat is nu gestopt en voor de rest zijn er geen problemen.
Mits goede regeling is dit volgens mij toch is veel situaties de beste oplossing

Co-ouderschap valt toch niet te vermijden? Je maakt samen een kind en je kan 't nu eenmaal niet in twee splitsen na de scheiding. Ik vind dat juist de attitude rond co-ouderschap aangepast moet worden.

Er zijn namelijk ouders die trekken en sleuren aan een kind, roddelen over de vader of de moeder in hun bijzijn, met opzet andere huisregels gebruiken om de andere te irriteren, enzovoort.

Ik denk dat co-ouderschap perfect kan verlopen als de ouders er verantwoordelijk en respectvol mee omkunnen. Daarmee bedoel ik ook dat ze elks evenveel tijd krijgen met het kind en dat het niet om de 2 weken in een totaal onbekende omgeving terechtkomt met de ouder die ze amper mogen zien.

Nou ja als de mensen die gaan scheiden ‘normaal’ zijn kan co ouderschap misschien lukken, al ben ik er zelf niet zo heel erg voor omdat ik vind dat een kind een stabiele omgeving moet hebben, dus dat ze op één plek blijven. Maar het is nou eenmaal zo dat er best veel (en nu heb ik het even over mannen dan) manipulerende, psychopathische mannen zijn, die nooit één keer naar dat kind hebben omgekeken, en dan als hun gaan scheiden krijgt hij opeens co ouderschap. En dat gebruikt hij om nog altijd invloed te hebben op die vrouw, en haar nog altijd in zijn tang probeert te houden. Terwijl die moeder zoveel pijn heeft gehad van die man, die man heeft haar zowel lichamelijk als geestelijk misbruikt. En dan kan je wel zeggen ja dat moet ze dan aan de politie vertellen of de huisarts. Maar vaak is de vrouw dan bang van de man, en weet ze niet hoe ze het moet bewijzen.
Ik vind het dan zo erg dat na een scheiding hij dat co ouderschap krijgt. Terwijl hij nooit één keer naar dat kind heeft omgekeken, dat dat kind 0 komma 0 band had met die man. Dat hij dronk (elke zondag dronken), rookte, vreemdging… En dan moet zij haar liefste kind bij hem brengen. Niet gek dat sommig vrouwen dan hun kind mee nemen… Ik zou willen dat er ook meer word gekeken naar deze situatie’s, die er heel veel zijn.

Naja ik bedoelde meer scheidingen in het algemeen.

Ik geef je hier gelijk in. Maar dit is echt wel niet de meerderheid hoor!

Wat ik wel ook vind is dat de kinderen evenveel tijd bij beide ouders mag doorbrengen, howel een vriendin van mij perfect gelukkig is met een weekend op twee. Hangt dus echt af van de situatie