cliché probleem

Hi,
ik kamp al een tijdje met een probleem. Ik hou heeeeel erg van schrijven, en ik heb een heleboel ideeën…
Maar allemaal clichés en dat is nou precies wat ik wil vermijden… :hammer:
Een serie als Harry Potter of Twilight vind ik echt geweldig. Zoiets zou ik echt heel graag willen schrijven, maar ik ben totaal niet creatief.
Ik weet niet wat ik moet doen, en heb dit probleem nou al een hele lange tijd… Ik dacht, misschien weten jullie hier iets op. Weet niet of er al zo’n soort topic bestaat, zoja: sorry! :cold_sweat:

Zover ik het weet vind niemand het leuk om echte clichés te lezen. Je kan er gewoon de maling aan hebben (je schrijft immer voor jezelf)en een leuk Harry Potter/Twilight-achtig verhaal gaan schrijven maar als het er sterk op lijkt maar toch net iets anders is het meestal niet zo heel leuk om te lezen (mijn mening). Je kan ook voor een fanfictie gaan, dat doen velen hier en als je schrijven leuk vindt om te doen, hoef je het niet persé aan andere te laten lezen, want je schrijft voor jezelf. Hopelijk heb je wat aan mijn gebrabbel, ook al betwijfel ik het :grinning:

Werk ze gewoon uit, als oefening voor jezelf. Misschien krijg je tijdens het schrijven ineens een goed idee.

Overigens ben ik van mening dat je moet schrijven omdat je het schrijven op zich fijn vindt, niet omdat je een grote naam wil worden in de YA-wereld.

Ik snap niet hoe je de indruk hebt gekregen dat ik een 'grote naam wil worden in de YA-wereld?
Ten eerste weet ik geeneens wat je bedoelt en ten tweede doe ik schrijven voor mijn plezier en voor niks anders. Dat ik toevallig 2 grote succesvolle serie’s als voorbeeld neem wil niet zeggen dat ik alleen een grote naam wil… T gaat om de soort serie, niet hoe succesvol die is.

Zelfverzekend, rijk en niks met toveren of iets vind ik juist cliché en richting de fictie kan juist niet eerlijk gezegd.

“Een serie als Harry Potter of Twilight vind ik echt geweldig. Zoiets zou ik echt heel graag willen schrijven

Dat zijn vrij succesvolle series in de YA-wereld, als je had gezegd dat je graag een serie wilde schrijven had het anders geklonken. Dan vind ik de voorbeelden wat ongelukkig gekozen, want het komt op mij echt over alsof je de volgende Hunger Games wil schrijven (in plaats van, ‘gewoon een serie’)

Dan niet hè.

Dat is zoals jij het opvat. Is niet zo :wink:

Klopt, ik ben met iets begonnen en het gaat best goed nu, en vindt het niet cliché haha

Elke schrijver is het product van alles wat hij/zij in zijn leven gezien, gelezen en gehoord heeft, alles wat jij schrijft wordt beïnvloed door de liedjes die jij mooi vind, de films die je gekeken hebt, de boeken die je leest. Dat maakt dat geen enkel liedje, boek of film, hélemaal origineel is. Neem Harry Potter, het lijkt een ontzettend nieuw en uniek verhaal, maar er zijn veel elementen gebruikt uit de Griekse en Romeinse literatuur, uit mythen en sagen en uit fantasyklassiekers als lord of the rings. Maar dit betekent ook dat niets wat jij schrijft hetzelfde zal zijn als iets anders, omdat jíj het geschreven hebt en jij niet dezelfde dingen gelezen en gezien en gehoord hebt als een ander. Wees niet bang om een cliché te schrijven, maar daag jezelf uit er een andere richting mee op te gaan, het ‘om te gooien.’ Gebruik een totaal andere schrijfstijl, plaats het in een andere tijd of in een heel ander universum, maak er je eigen ding van. Zolang je niet teveel probeert iets te schrijven dat even goed is als, of ‘lijkt op’, zul je vanzelf merken dat wat je schrijft eigenlijk helemaal zo cliché nog niet is.

Ik wil trouwens ook zeggen dat er niets mis mee is met schrijven voor publiek. Het is nou eenmaal fijn om complimenten of feedback te krijgen, als mensen leuk vinden wat je schrijft, al zijn het er maar een paar. Schrijven is een vorm van kunst en kunst is er ook om gezien te worden.

Kijk, het grootste cliché dat er bestaat in boeken en films is de volgende: 1) jongen en meisje worden verliefd op elkaar , 2) er gebeurt iets/er is een reden waarom ze niet bij elkaar kunnen zijn, en 3) ze vinden een oplossing en ze leefden nog lang en gelukkig.

Dat is het cliché in de meeste verhalen, maar het werkt wel. Lezers verwachten zo iets in de verhalen die ze lezen (voor het publiek dat de boeken lezen - tienermeisjes en YA). En in de series die jij opsomde, zit die rode lijn er ook dik in.

Het gaat er volgens mij om juist zo creatief mogelijk om te springen met het cliché.

Young Adult, haha.
Maar nou ja volgens mij heb je nu wel genoeg, fijne tips gehad of niet?

Jep! Echt superbedankt allemaal!

Over tips gesproken … http://forum.girlscene.nl/forum/schrijfsels/tips-voor-schrijvers-106910.0.html stiekem mogen dit soort vragen ook wel daar, en aangezien TS het volgens mij ook genoeg vindt, slotje voor dit topic.

Oh en TS, sorry dat ik het zo opvatte! Ik trok iets te snel een conclusie, excuus.