Clean eating/ suikervrij eten

Vermoeidheid en darmklachten? Misschien moet je je eens laten testen op coeliakie?

Het kan trouwens ook Candida zijn! (heb daar een stukje over geschreven op mijn site, kan je kijken of je het herkend)

ben je ook snel geïrriteerd enzo?

@Kim, ik heb je toegevoegd en je foto’s zijn mooi. De recepten zien er lekker en gezond uit :slightly_smiling_face: Ik heb altijd magere kwark van de Aldi, daar zitten wel suikers in, ik ga eens bij de AH kijken voor een suikervrije variant. Die muesli hebben ze hier ook, dus die ga ik ook halen. Beetje bij beetje probeer ik zo alle suiker rijke dingen te schrappen uit mijn leven. Bedankt!

@Flashback, goed van je! Kan je er wat meer over vertellen? Leuk als je in dit forum blijft posten.

@divinevitalityy, daar heb ik zeker wat aan! Bedankt voor de goede uitleg en tips, ik begrijp het zo beter dan de vele informatie op internet. Dat boek ga ik ook eens naar kijken, na die andere 4 boeken haha.
Over Candida, ik denk niet dat ik dat heb, ben wel snel geïrriteerd maar dat komt meer doordat ik dan moe ben. Ben gisteren naar de huisarts geweest (3de keer voor dit probleempje) zij heeft een spastische darm vast gesteld.
Heb nu weer zakjes Movicolon meegekregen, al weet ik dat het niet gaat helpen want die heb ik al eerder gebruikt. Heb ook al Forlax, Metamucil en Lactulose siroop gebruikt en zonder resultaat. Ben er zo klaar mee, maar wordt telkens weer met zakjes ‘opgescheept’.

@Sargasso, mijn huisarts heeft gisteren een spastische darm vastgesteld. Als ik nu nog steeds last blijf houden, moet ik naar de maag/lever/darm arts. Het zou inderdaad zo kunnen zijn, maar ik weet daar niet zo heel veel over. In ieder geval bedankt voor je reactie en ik ga er eens informatie over opzoeken.

@Anna: denk er wel om met middelen van de huisarts, soms kan je er niet zonder maar als je het gevoel hebt dat het niet helpt en het is niet nodig neem het dan liever niet! Heel veel medicijnen bestrijden eigenlijk een symptoom in plaats van een oorzaak! bv aspirine haalt de pijn weg, maarja waar komt die pijn vandaan?

@divinevitalityy, daar heb je gelijk in. Voor mij is gewoon belangrijk dat ik een goede ontlasting heb en door middel van deze zakjes moet het helpen. Het gaat wel iets beter, maar heb heel vaak nog last van een opgeblazen buik (lijk 3 maanden zwanger) en ben echt heel moe. Zoals vanmiddag heb ik 2,5 uur op bed gelegen en daarvan 2 uur geslapen! Normaal slaap ik trouwens nooit 's middags maar ik had het nu echt nodig. Ik heb een druk leven, maar de rest om mij heen ook en die kunnen gewoon doorgaan… Door het suikervrij eten hoop ik dat dit minder word.

Sorry voor mijn lange verhalen, maar volgens mij is het allemaal gerelateerd aan elkaar. Eten/moeheid/darmklachten etc.

Ja ik begrijp het de stoelgang is natuurlijk wel erg belangrijk! heb je al eens geprobeerd meer vezels te eten? zoals bv zemelen of fibrex? en lijnzaadolie door de yoghurt of biogarde ofzo(vetten zijn ook belangrijk voor stoelgang) en weinig gluten en tarwe eten want daar kan je ook een opgezette buik door krijgen, veel mensen voelen zich niet goed bij teveel tarwe en gluten. En suikervrij eten is ook belangrijk daar kan je je ook slecht door voelen door teveel suikers

Stoelgang is echt heel belangrijk, sowieso als die niet goed gaat voel ik me slecht. Al is het alleen al over die opgeblazen buik, kan ik geen strakke broeken/shirtjes aan etc. terwijl ik helemaal niet dik ben. Ik gebruik elke dag gebroken lijnzaad door mijn kwark en probeer zo weinig mogelijk brood/tarwe te eten. Als ik wel brood eet, eet ik speltbrood. Ik hoop op resultaat met het suikervrije eten!

Ik vind het echt leuk dat er zoveel mensen zijn die suikervrij eten. Zelf eet ik ook clean, maar iedereen om me heen vind het echt raar.

Handige sites zijn voedzo.nl en alle sites/blogs over paleo eten. Daar staan alleen maar recepten zonder geraffineerde suiker.

Ik heb nog niet zoveel te vertellen haha. Ik ben aan 't beginnen met stoppen met het eten van snoep en koek. Gaat tot dus ver goed :slightly_smiling_face:. Als ik trek begin te krijgen eet ik noten.
Ik ga morgen op zoek naar suikervrij brood en alternatieven voor brood tijdens het ontbijt/lunch.
Laatst een salade op uit een boek over hoe je suikervrij moet eten en dat was erg lekker.

Leuk hé, door de reacties die ik krijg op dit forum voel ik me ook niet meer zo raar. In mijn omgeving vinden ze het ook maar raar…

Misschien kunnen we hier leuke en lekkere suikervrije recepten plaatsen? Lijstjes misschien wat iemand op een dag eet etc. ?

In de herfstvakantie wil ik ook beginnen met suikervrij te eten, of tenminste geen geraffineerde suikers. Als mensen lekkere recepten of voorbeelden van dagmenu’s hebben vind ik dat erg leuk :slightly_smiling_face:

Ik heb wel voorbeelden van een dagmenu op mijn site, zal binnenkort nog meer ideeën plaatsen. Verder heb ik veel recepten op mijn site allemaal suikervrij en ook veel glutenvrij, lactosevrij, vegetarisch of veganistisch :slightly_smiling_face:

Dat is wel een leuk idee! Ik heb op mijn site wel veel suikervrije recepten, een van de lekkerste recepten vind ik de couscous die er op staat omdat het wat zoetigs heeft en ook gewoon hartig zoals het meeste warm eten :slightly_smiling_face:… verder eet ik vaak dit
-biologische biogarde met lijnzaadolie, noten en zaden en superfoods (goji bessen, chia seeds etc)
-biologisch zuurdesembrood met een gebakken ei (gebakken in kokosolie, en in een speciale pan die niet zo schadelijk is voor de gezondheid) en dan een laagje biologische roomboter nog op het brood
-tussendoor vaak bio cherrytomaatjes en een stuk fruit (groente en fruit samen zodat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt, ivm fruitsuikers)
-vaak avocado door het avondeten of als ‘boter’ voor op het brood (veel gezonde vetten)
-tussendoor vaak een handje amandelen, walnoten, pecannoten (etc) en moerbeien of zuidvruchten (dadel, vijg)
-glutenvrije crackers met kant en klare spread zonder suiker, of bv stukjes tomaat en komkommer met een beetje zout…

nou zo kan ik nog wel even doorgaan haha, wat voor mij wel belangrijk is is om zo weinig mogelijk gifstoffen binnen te krijgen dus ik ben volledig over gestapt naar natuurlijke cosmetica (behalve mn mascara en lippenstip :expressionless: ) en gebruik nu een gezonde pan om in te bakken, verder veel biologisch ivm de pesticiden die in niet-biologisch eten kunnen zitten. (als iemand nog iets wil weten kan je altijd vragen, of als iemand nog tips voor mij heeft ofzo :slightly_smiling_face: )

Kim, muesli mag je sws niet he. zit in pak.
Je neemt dan gewoon havermout en pleurt er zelf chiazaad, lijnzaad speltvlokken, haverzemelen of whatever doorheen.

Pff wel vervelend dan! Eet je ook genoeg vet?

MM, als je het zo gaat bekijken mag je niks meer. Maar de meeste eten wel biologische muesli en niet verwerkte , en die van dorset is helemaal niks aan toegevoegt.

Bedankt voor de lekkere tips! Daar heb ik zeker wat aan, elke dag pas ik iets meer toe aan mijn suikervrije eetpatroon. Het is alleen lastig met avondeten omdat ik mee moet eten met het gezin. Daar misschien tips voor, hoe doen jullie dat? Ja, ik eet genoeg vet maar wel goede vetten zoals in zalm, noten en pindakaas etc.

Ohh en ik had even voor amandel melk gekeken van Alpro soya geloof ik en ook daar zaten suikers in. Zijn dat natuurlijke suikers of niet? Kan ik die gebruiken of is er ook 1 zonder toegevoegde suikers? En welke havermout kan ik het beste gebruiken, die van euroshopper ook goed?

Persoonlijk zou ik niet voor alpro soya gaan. Dat is toch meer een commercieel merk en die gebruiken vaak rare toevoegingen en bereidingsmethoden.
Havermout van de euroshopper weet ik niet.
De oplossing is natuurlijk kijk bij de ingredienten!
Staat er suiker of een andere naam van suiker tussen dan is het no go.

Niet bij de voedingswaarde kijken btw. Dit zegt wel hoeveel koolhydraten en daarachter meestal waarvan suikers, maar deze suikers zijn ook koolhydraten en met koolhydraten op zich is niets mis. Alleen als je op je koolhydraatinname let moet je bij voedingswaarde kijken.
Alleen toegevoegde suikers zijn niet goed.

Ik ben ook erg bezig met clean eating! Ik eet wel gewoon dingen als havermout uit pak en brood enzo, want anders wordt het wel erg lastig voor iemand die gewoon nog naar school gaat en het druk heeft. Ik eet nu 100% volkoren brood, afgewisseld met speltbrood (is weer zo duur…) Daarnaast probeer ik wel zo veel mogelijk fruit, groente, noten, superfoods etc te eten. Ik merk gewoon dat ik me dan veel fitter voel!