CIOS sportopleiding.

Hee allemaal,

Ik wil volgend jaar graag sportopleiding doen op het cios als voorbereiding op een hbo opleiding Fysiotherapie!
Alleen ik zit een beetje met een probleem ik ben wel heel sportief maar ik heb 6 weken geleden mijn been gebroken het is ook geopereerd, dus best lange revalidatie en ik mag lang niet sporten.
Wel ga ik vragen of ik sport fysio kan krijgen!
Wat zijn de toelatings-eisen op het CIOS? en is het erg zwaar?
Ik wil zooo graag daarheen!

Zijn er mensen met ervaring??

Thnx!

heeft iemand ervaring met Opleiding verpleegkunde?:open_mouth:
HEt lijkt me bestwel leuk! alleen moet je in het eerste jaar ook stage lopen bij een zorg instelling voor verstandelijke gehandicapten of zo iets? en niet in het ziekenhuis?
Ben benieuwd wat voor stage’s gaat lopen bij die opleiding! alvast bedankt!

xx

Staan de toelatingseisen niet op de site? Ik ken een paar mensen die CIOS doen en het is een mega zware opleiding.
Stage’s kun je meestal ook op de website vinden, of even mailen/bellen :slightly_smiling_face:

nee stond niet op de site:(
Ja ik denk dat ik binnenkort maar even ga bellen, weet nog niet waar ik de opleiding wil gaan volgen maar ik denk bij het graafschapcollege!

Een aantal klasgenoten van mij zijn aangenomen op het CIOS. Ze vonden het wel erg zwaar, er word veel van je gevraagd.

1. Fysieke basiseigenschappen*
    a. Sprint
    Na een ‘vliegende start’, met maximaal 20 meter aanloop, zo snel mogelijk 30 meter afleggen in sprint.
    Meting eindtijd door elektronische tijdwaarneming.
    b. Kogelwerpen achterover
    Een rubber kogel met twee handen, uit stand, zo ver mogelijk achterwaarts werpen over de schouders. Voor
    dames een kogel van 3 kg, voor heren een kogel van 5 kg.
    c. Loopsprongen
    Vanuit stand (zonder aanloop) zoveel mogelijk afstand afleggen in 10 aaneengesloten loopsprongen.
    d. Optrekken aan rekstok of wandrek
    Het eigen lichaam zoveel mogelijk keer optrekken aan een rekstok of wandrek, hangend aan twee handen in
    ondergreep. Per optrekbeweging moet de kin de hoogte van de rekstok bereiken. Bij het laten zakken de armen
    uitstrekken. De grond mag ondertussen niet worden geraakt.
    Voor de dames geldt dat ze beginnen in buighang met hun kin boven de stok en dat ze zolang mogelijk
    (maximaal 1 minuut) in deze positie moeten blijven hangen.
    e. Shuttle run test
    Zo lang mogelijk en met een toenemende snelheid heen en weer lopen tussen twee lijnen op 20 meter
    afstand van elkaar. De loopsnelheid wordt aangegeven met geluidssignalen. Het tempo is 8 km per uur bij
    aanvang en wordt vervolgens elke minuut verhoogd met een halve km per uur.
    f. Bewegingsbaan met coördinatieve vaardigheden.
    Hier wordt de behendigheid getest bij zo snel mogelijk over drie springkasten gaan, voorwaarts keren, onder een
    op 50 cm hoogte geplaatste lat doorgaan, een rol achterover maken gevolgd door een rol voorover en
    achterwaarts keren.
  2. Ervaring en motivatie
    Een formulier invullen met vragen over sportachtergrond, persoonlijke kwaliteiten, lesgeefervaring en
    motivatie voor de beroepskeuze. In een aantal gevallen is een vervolg intakegesprek onderdeel van de
    toelatingsprocedure.
  3. Zwemdiploma/zwemtest
    Vermeld je zwemdiploma’s op het aanmeldingsformulier en neem ze mee naar de testdag. Vereist zijn het ‘oude’
    B-diploma of het nieuwe C-diploma van het zwem-ABC. Als je die niet kunt laten zien, moet je meedoen aan de
    zwemtest.

bron: http://www.novacollege.nl…umenten/cios/ciostest.pdf

Maar als je daar door heen bent gekomen moet je ook nog een medische keuring ondergaan. Een meisje uit mijn klas was echt helemaal kapot na die dag.

ooo bedankt !!

Maar denk dat het moeilijk gaat worden voor mijn been ik weet niet of ik dan nog wel lang kan rennen enzoo!

op de vraag of het zwaar is, kan je eigelijk niet echt een goed antwoord krijgen.
iedereen vindt het anders, als je geen conditie heb.
is het zwaar, of course.
of het zwaar is moet je dan maar afwachten.

Verpleegkunde lijkt mij ook echt leuk!

[i]Ik heb geen idee hoe streng ze daar zijn, maar ik snap dat je echt ervan baalt.
Ik zou ook graag naar het CIOS gaan, en daarna net als jij Fysiotherapie gaan doen. Jammer genoeg is dat niet meer mogelijk.

Veel sterkte, en ik hoop dat het je lukt![/i]

Waarom is dat niet meer mogelijk? je moet toch gewoon een mbo-4 diploma hebben of ben ik nou gek?

Op de vraag of het zwaar is, kan ik je prima antwoord geven. Ja. Het is verschrikkelijk zwaar, het is killing, maar het is het wel waard.

bij ons op de toelatingsdag, hadden we op het einde de SR-test. 8 mensen flauwgevallen die niet meer door konden maar toch verder wilden, 4 op het randje van. Dus het is wel degelijk zwaar ja.