Cijfers ophalen

Heeii, ik ben Melissa. Ik ben 13 en ik zit in de 2e van de middelbare.
Het gaat niet zo goed met mijn cijfers. Ik heb namelijk het eerste halfjaar last gehad van concentratie problemen, zonder daar de oorzaak van te weten. Sinds 2 januari weet ik hoe het komt: suikerziekte.
Ik kan er prima mee leven, maar mijn cijfers moet ik ophalen anders blijf ik zitten. Wat moet ik doen?
Dit is mijn cijferlijst:

Nederlands: 6,2
Engels: 6,4
Wiskunde: 6,0
Duits: 5,7
Frans: 5,1
Aardrijkskunde: 5,7
Geschiedenis: 5,0
Natuurkunde: 5,3
Biologie: 5,4
Techniek: 5,2

Het liefst sta ik voor alles iets van een 6, nog wat maar voor geschiedenis en natuurkunde een 5,5 is ook prima.
Dankjewel!

Ik denk dat het een beter plan is om samen met je mentor of studiebegeleider gaat praten hoe je het beste kunt gaan focussen. Een plan maken, welke vakken vind je moeilijk en hebben meer tijd nodig? Clustervakken bijv? Ik kan je niet meer dan dat aanraden en gewoon goed je huiswerk bijhouden en alles hoger dan een 6 halen de komenden tentamens. Succes, hard werken wordt beloond!

Dit. En je cijfers zijn geen 3en of vieren dus ik denk dat het heel goed haalbaar is om dit omhoog te halen door hard te werken de laatste maanden school :slightly_smiling_face:

Als Frans het enige vak is dat lastig is via school, dan kun je het beste via een site oefenen ja. Ik heb daar geen tips voor, misschien andere meiden hier.

Ik vind je cijfers nog behoorlijk netjes als je zoveel last hebt gehad van je suikerziekte!

Ik zou ook met je mentor of een andere leraar om de tafel gaan zitten. Wees hierin reëel naar jezelf: overal een 7 voor staan zou een geweldige prestatie zijn, maar is ontzettend lastig als je nu een achterstand hebt. Ik denk dat je cijfers sowieso omhoog zullen gaan nu je concentratie verbeterd is. Verder zou ik me voor vakken als techniek, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde en economie even niet te druk maken. Dit zijn vakken waar iedere periode een redelijk nieuw thema aan bod komt. Zorg er voor dat je het vanaf nu goed bijhoudt, dan denk ik dat je daar vanzelf beter op zult scoren :slightly_smiling_face:

Voor Frans, Duits, Biologie en Wiskunde moet je misschien iets meer stof van begin dit jaar herhalen omdat dit basiskennis is. Mogelijk kun je hiervoor aankloppen bij je leraar of zelf bijles zoeken?

Verder ga ik mee met wat er eerder is gezegd. Met een flinke portie motivatie en wilskracht om iedere dag even aan je huiswerk te zitten gaat het zeker weten goed komen! Vraag ook dingen in de les als je iets niet snapt, daar kun je ook enorm veel winst uit halen. Heel veel succes!

Wat voor sites zou je bijv willen? Om grammatica te oefenen?

Op www.woordjesleren.nl staan al veel uitgetypte lijsten waaruit je kan kiezen.
Als je weet wat voor grammatica je behandelt in de klas/in je boek kan je hier meer en duidelijkere informatie over opzoeken op internet.

Verder zou ik gewoon goed je huiswerk bijhouden en goed leren voor toetsen, dan haal je dit jaar echt wel. Je hebt ook nog wel even de tijd om je cijfers op te halen.

Ik ben in de 2e van 11/12 minpunten naar 2 gegaan in 2 periodes, dus dit kun je sowieso ophalen hoor! Gewoon stevig eraan trekken, misschien een keertje een keertje afspreken/uitgaan overslaan, dan komt het sws goed. :slightly_smiling_face:

Ik had trouwens hulp met studie/huiswerkbegeleiding, misschien kun je dit bekijken? En met docenten waar je onvoldoendes voor staat gaan praten, vragen wat voor toetsen er nog komen en hoeveel die gaan wegen, etc.

oja, en op onvoldoendehulp.nl kun je uitrekenen wat voor cijfer je moet halen om een voldoende te staan.
Succes!

Het komt wel goed vorig jaar zat ik in Havo 3 en stond 21 tekorten… jaa schaam momentje… maar ik heb het op kunnen halen tot 2 tekorten en ging over. Als je gewoon kei hard je best doet moet het goed komen het zijn geen zware onvoldoendes ofso. Ik sta op dit moment nu 7 tekorten en moet het echt ophalen anders als ik blijf zitten en naar Havo 5 ga ,gaan we niet meer naar Rome dus ik moet wel… maar gewoon kei hard werken en er zijn genoeg sites waar je goede uitleg kan krijgen zoals youtube voor je Frans als je gewoon een onderdeel intypt wat je moeilijk vind zijn er vast wel filmpjes die je helpen.

Op www.woordjesleren.nl staan veel woordenlijsten, daar moet je eens gaan kijken. En verder is jouw cijferlijst ophalen best haalbaar denk ik zo, aan het begin van het jaar stond ik een 3,6 voor wiskunde, en nu een 5.8. Studiebegeleiding heeft mij trouwens altijd geholpen

ik weet niet of je voor frans ook al werkwoorden uit je hoofd moet leren maar anders is verbuga.eu ook handig

Bijles? heb jij dat ook op school?? bij mij op school hebben we voor alle vakken een aparte bijles.
Bij mij helpt het voor wiskunde. Misschien zou dit voor jou ook een oplossing kunnen zijn? En anders gewoon iemand bij je in de buurt zoeken die je af en toe een uurtje helpt met de vakken die je het moeilijkst vind.
Het zijn geen 3-en en 4-en ofzo dus het is nog wel op te halen

Heee ik ben Keesje,
Ik begon dit jaar heel slecht. Stond bijna voor alles een onvoldoende behalve voor gym en nog een paar kleine vakken. Nu heb ik bijles genomen bij VWO Hulp voor duits, informatica en Nederlands en dit heeft me wel een beetje geholpen. Ik denk dat ik dit nu ook voor economie en wiskunde ga doen want misschien kan ik toch nog over. Maar ik hoorde van de degene die mij bijles gaf dat ze ook van die standaard lijsten hebben op wrts dus misschien zou je dat is moeten vragen. Het emailadres is info@vwohulp.nl.