Cijfers herexamen

Hoi iedereen!

Ik heb super veel pech gehad tijdens mijn examens, ik kon er twee helaas niet maken omdat ik echt té ziek was (bacteriële infectie + griep). Gelukkig mag ik deze twee gewoon inhalen in het tweede tijdvak + een herkansing. Vandaag belde mijn mentor dat ik deze cijfers had gehaald: een 8 voor Engels, een 7 voor Nederlands, een 7 voor scheikunde, een 7 voor aardrijkskunde en een 4 voor wiskunde. De 4 van wiskunde had ik al aan zien komen, omdat ik toen qua gezondheid weer een enorme dip kreeg en ik weinig hiervoor heb gedaan en ik me echt heel ziek weer voelde.

Toen ik op school kwam bleek mijn mentor dus verkeerd gelezen te hebben en heb ik ipv de 7ens voor scheikunde en aardrijkskunde een 6. Ik baalde echt ontzettend, omdat ik heel graag naar vwo wil. Hiervoor zou ik dus twee 7ens en een 8 of twee 8en óf vier zevens minimaal moeten staan.

Op dit moment sta ik dus een 8 voor Engels gemiddeld en een 7 voor Nederlands. Eén van mn overige vakken moet dus afgerond een 7 worden. Scheikunde en aardrijkskunde worden dat helaas niet meer, dus de enige opties die ik heb zijn biologie, wiskunde of economie. Voor zowel economie als wiskunde sta ik een 6,4 en moet ik minimaal een 6,6 halen. Voor biologie sta ik een 6,8 en moet ik dus een 6,2. Ik heb nu nog tot 19 juni om te leren - ik was al wel anderhalve week begonnen - en ik wil sowieso of een 6,6 of een 6,2 halen, maar ik weet niet welk vak het meest tactische is om meer in te steken. Voor alle drie de vakken heb ik aantekeningen en oefenbundels van SSL Leiden. De normering van economie is het hoogste, daarna wiskunde en daarna biologie. Maar voor biologie hoef ik een lager cijfer te halen minimaal. Maar wiskunde is gewoon oefenen, als ik dat onder de knie heb… Economie vind ik sowieso al heel lastig.

Wat zouden jullie doen? In alledrie de vakken evenveel tijd steken, of in twee meer of in eentje juist heel erg veel? En welke dan? Ik wil namelijk ontzettend graag naar het vwo.

Thanks alvast!

Hoi!

Ik denk dat het verstandigst is dat je alles evenveel leert, maar in sommige vakken wel wat meer tijd in steekt. Je weet niet welke toets moeilijker zal worden en welke makkelijker, tuurlijk kan je wel een verwachting doen, maar het zal misschien wel anders uitpakken. Ik zou voor wiskunde heel hard gaan oefenen, je kan dat makkelijk naar een 6,6 ophalen (denk ik). Economie moet je ook goed oefenen, maar ik zou wel wat meer tijd in wiskunde steken. Ik denk dat je biologie wel makkelijker haalt dan de andere vakken… Alvast veel succes met leren en je examens! Ik hoop dat je slaagt en uiteindelijk vwo gaat doen!

Inderdaad, ik zou alle vakken evengoed leren. Maar misschien meer examens maken van wiskunde en economie omdat je daar 'n hoger punt moet halen dan bij biologie. In ieder geval heel veel succes en ik hoop dat je toegelaten wordt op het VWO!