Cijfers gaan achteruit

Heeii, ik haal de laatste tijd bijna alleen maar onvoldoendes maar ik had vandaag weer een toets terug gekregen en ik had er een goed gevoel over… niet dus. Weer een onvoldoende erbij. Mijn ouders ( of vooral mn vader) vinden dat natuurlijk niet goed. Alleen ze worden dan boos maar verder niks. ik durf dus niet meer te zeggen dat ik wéér een onvoldoende heb…

Hoe kan ik dit zeggen op een manier dat ze niet :rage: worden?

X help

Gaan je cijfers achteruit omdat je je best minder doet? Of omdat je de stof (te) moeilijk vindt. Betreft het het eerste, dan is het natuurlijk logisch wat je moet doen…
Maar gaat het om het laatste… daar kun je niet heel veel aan doen. Ik zou als ik jou was rond de tafel gaan zitten met je ouders. Ze vertellen dat je veel moeite hebt met sommige vakken. Als je weet dat je voor deze vakken een toets hebt kun je een planning voor jezelf maken (elke dag een half uurtje er aan zitten, 2 weken lang) o.i.d Of je kunt bijles overwegen?

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je probeert te achterhalen, al dan niet samen met je ouders, hoe het komt dat je cijfers zo slecht zijn tegenwoordig. Meestal heeft dat te maken met dat je je niet zo goed in je vel voelt, te veel stress, o.i.d.

Je moet vooral eerlijk zijn en het vertellen want ze komen er toch achter wanneer je rapport een slecht eindresultaat toont.

-
-

Het is inderdaad omdat ik de stof moeilijk vind. Ik zit ook in een mavo/havo klas. Ik heb al tegen mijn ouders gezegt dat ik het moeilijke stof vind maar dan zegt mn vader: Nou,dat is gewoon stampen en leren. En dan denk ik: Ja hallo ik vind het gewoon moeilijk…

Ja daar zat ik ook aan te denken…

Hij heeft wel gelijk… Het is niet bij alle vakken zo maar bij veel dingen is het wel gewoon stampen en uit je hoofd leren… Als je nou gewoon eens met je ouders gaat praten en om hulp vraagt aan hun. Bijles, huiswerkbegeleiding, hulp bij het leren/huiswerk van je ouders. Dan weten ze dat jij het ook vervelend vind en er wat aan wil doen en dat je niet expres niets uitvoert omdat je er geen zin in hebt.

Ik denk dat het gewoon wennen is, want toen ik TL/havo klas zat vond ik het eerst ook moeilijk en daarna toch havo gehaald.
En als je het toch te moeilijk vind zou ik gewoon alsnog je best doen om mavo sowieso te halen.

Ik zou wel eerst uitzoeken hoe het komt, succes.