chronische hyperventilatie?

Hoi meiden,

ik zit met een probleem
ik heb de laatste tijd heel erg last van een hyperventilatie

oke het is een beetje moeilijk te omschrijven maar ik adem heel snel in en uit en dan heb ik het gevoel dat ik geen lucht krijg en als je ademhaalt dat het zegmaar stopt bij je keel en niet in je longen komt [haha klinkt heel raar]
maar daarvan raak ik altijd alleen maar in paniek omdat je het gevoel heb dat je stikt en omdat ik altijd een enorme pijnlijke druk op mijn borst krijg…

nou vroeg ik me af of nog meer meiden dit hebben & wat hun doen als ze zo’n ‘hyperventilatie’ krijgen omdat ik alleen maar in paniek raak en dat het 10 min. duurt voordat ik weer normaal kan ademhalen…

Liefs

Ik niet had het wel, maar het is nu weer over. Misschien moet je even ermee naar de dokter?

maar je had wel hetzelfde als wat ik had?
wat deed jij op dat soort momenten?

Ik had heel erg zwaar ademen enzo bijna geen adem aankunnen. Ik ben gewoon naar de dokter gegaan na 2 dagen. En heb nu een puffer

Ik heb de laatste paar weken ook last van een soort van hyperventilatie…
Dan adem ik, net als jij zegt, ook ‘te hoog’… dus met je borst ipv met je buik, als je snapt wat ik bedoel :wink: En ook vaak met die druk op de borst. Ikzelf heb daarbij ook hartkloppingen.

De dokter raadde mij aan om dan vooral te proberen te ontspannen. Op je rug liggen met je handen op je buik, en dan naar je buik proberen te ademen. Duurt soms even voor je het helemaal onder controle hebt. Die tien minuten die jij beschrijft, dat is geen uitzondering en is dus ook niet raar :wink: Je moet vooral proberen niet in paniek te raken, want dat maakt het juist erger.
Je ziet vaak ook dat mensen dan in een zakje (papier/plastic) gaan ademen, dat heb ik ook geprobeert en dat werkt ook wel :wink: Dus zakje over je mond en neus en daarin ademen. Dan gaat het vanzelf wat langzamer ook…

Maar het gaat er dus vooral om dat je langzamer en rustiger gaat ademen, en met je buik… Dus probeer dat! Sterkte ermee :slightly_smiling_face:

Ik heb het heel vaak vanwege een angst/paniek stoornis. Het is sowieso een vicieuze cirkel… doordat je bang wordt om te hyperventileren en jezelf steeds banger maakt gebeurt het sneller/vaker

Vroeger had ik vaak hyperventilatie aanvallen. Als het gebeurde was er niet echt veel wat ik kon doen. Zoals hierboven gezegd werd idd in een zakje ademen.
Probeer te bedenken wanneer ht gebeurd, wat voor situaties, stress, warmte, iets anders. En kijk dat hoe je het kunt vermijden/aanpassen.

Mijn aanvallen zijn gestopt, precies hoe en wanneer weet ik echt niet meer.
Nu heb ik alsnog chronische hyperventilatie, waarbij ik altijd te hoog adem, pijnlijke borstspieren heb en héél erg snel moe wordt. Ik moet eigenlijk zo veel mogelijk proberen door mn buik adem te halen en dit een paar keer per dag te oefenen. Maar hier krijg ik echt heel erg pijn van en word ik ook paniekerig.

Ik weet niet of je er heel veel aan hebt, maar je bent niet alleen :slightly_smiling_face: Heel veel sterkte ermee!

Dankjewel iedereen!
ik ga wat met die tips doen :slightly_smiling_face:

maar zoals @LaManzana al zei lees ik op internet vaak dat het door iets van angst komt, maar ik heb het idee dat het bij mij niet zo is omdat ik het echt op de meest rare momenten heb waarbij ik niet het idee heb dat ik bang ben? (of het is onbewust ? )

haha btw, in plastic zakje ademen lukt mij op een of andere manier nooit omdat ik dat zakje mee in adem ofzo haha :’)

Het komt vaak door angst ja, maar als je het eenmaal hebt kan het ook door inspanning beginnen…

En dan moet je in dat zakje minder diep inademen haha :stuck_out_tongue: Straks stik je er in :wink:

Dat laatste heb ik ook. Probeer een kartonnen zakje. En het is onbewust en angst is vaak onbewust… hyperventileren is een reactie, geen actie.

Klinkt als hyperventilatie ja.
Heb je stress of zenuwen voor iets?
een doktersbezoek zal je meer helpen om het onder controle te krijgen.

Ik heb hier vorig jaar heel erg veel last van gehad. Mijn vriend en ik wisten toen niet wat het was dus er is serieus een ambulance voor gekomen! Ik dacht echt dat ik een hartaanval kreeg!

Later hebben veel mensen me advies gegeven. Ik kwam erachter dat heel veel mensen dit wel eens hebben gehad. Echt, bijna iedereen die ik sprak zei dat-ie het ook wel eens gehad heeft. Toen kwam ik erachter dat het eig helemaal niet zo bijzonder was en dat ik me niet zo aan moest stellen.

Je moet eig maar denken dat hyperventilatie iets is wat in je hoofd zit. Het is geen ‘echte’ ziekte en er kan niet echt iets fout gaan. De huisarts vertelde me dat het ergste wat kan gebeuren is dat je flauw valt. En zelfs dat is geen ramp, want als je flauw valt wordt je ademhaling weer normaal. Hyperventilatie heeft namelijk vooral te maken met een onnatuurlijke ademhaling. Ik merk dat als ik nu nog let op mijn ademhaling ik onnatuurlijk ga ademhalen. Ik weet namelijk niet wat ‘normaal’ ademhalen inhoud, dat doe ik gewoon vanzelf en als ik ga letten op hoe ik adem dan onregel ik het alleen maar.

Ik weet ook niet of je het direct chronisch kunt noemen hoor. Chronisch betekent echt dat je het jaren hebt en er niet van geneest. Ik heb zelf 2 weken echt ernstig last gehad van aanvallen, maar daarna ging het wel over. Ik voel die aanleg nog wel steeds en ik let goed op, maar ik heb geen aanvallen meer gehad. Wat mij hielp was vooral mijn vriend die als ik het benauwd kreeg met mij ademhalingsoefingen deed. Hij wist namelijk wel hoe dat moest. Dat kun je gewoon bij de huisarts navragen of op YouTube bekijken. Je kunt ook op yoga gaan, dat heb ik ook als tip gekregen van de huisarts. Maar het belangrijkste is mss wel het gewoon rustig aandoen. Ik heb wss hyperventilatieaanvallen gekregen vanwege de stress. Het was rond de Kerst, belangrijke vakken die ik moest afsluiten, veel werken, weinig slapen… op een gegeven moment kan je lichaam dat niet aan en dat uit die dan op deze manier. Ik slaap nu trouwens ook altijd met een knuffel op mijn buik, want als ik mijn hartslag voel kan ik alweer overslaan in zo’n gekke paniekaanval :confused:

Mss moet je zelf opletten wat er in je hoofd omgaat als je eenmaal zo’n aanval hebt. Ik voelde veel aan mijn hart want ik had hartkloppingen en ging overdreven op mijn ademhaling letten (en dan verkeerd) waardoor het alleen maar erger werd.

O ja! In een zak adem hielp ook na een tijdje! Maar wat het beste help is nog altijd dat je WEET dat er niks aan de hand is en dat je je dit alleen maar inbeeld.

Chronisch betekent langdurig, en hoeft dus niet per se ongeneeslijk te zijn. Als je iets een aantal maanden hebt, 6 maanden dacht ik, noemen ze iets al chronisch. Hyperventilatie kan chronisch worden dus…
En het is idd geen ziekte, maar ik vind ook niet dat je kunt zeggen dat het echt alleen maar in je hoofd zit… aangezien je wel degelijk lichamelijke klachten hebt.
Door het verkeerde ademen (te hoog op de borst en te snel) krijg je teveel zuurstof in je bloed (en dus te weinig koolstofdioxide). Daardoor krijg je die klachten zoals bijv hartkloppingen. Dat is dus wel degelijk lichamelijk, hoewel het idd geen ziekte is.

^ klopt. En door door een zakje te ademen adem je de co2 die je al hebt uitgeademd terug in ipv nieuwe zuurstof en wordt je ademhaling weer ‘normaal’.

Mjah het is een beetje moeilijk geformuleerd maar dat bedoel ik ook. Het is iig niet zo dat je na een week al kan zeggen dat je chronische hyperventilatie van hebt.

Maar het is wel degelijk voor een groot deel psychisch. Het verkeerd ademen + hartkloppingen komen vrijwel altijd door paniek (die je jezelf mogelijk aanpraat). Als mensen schrikken of in een panieksituatie komen ze zitten krijgen ze soms ook hyperventilatie aanvallen. Het is niet zo dat er geen lichamelijke symptomen oid zijn, maar ik denk dat als je het mentaal onder controle kan krijgen de lichamelijke klachten ook snel zullen verdwijnen. Ik denk dat het mss 90% mentaal is en maar 10% lichamelijk. Maar die kleine 10%, zoals hartkloppingen blaas je mentaal enorm op omdat je denkt dat het niet goed is en het zo erger maakt.

Jazeker, het is vooral psychisch ja :wink:
Bedoel alleen te zeggen dat je niet kunt zeggen dat het allééén maar in je hoofd zit.

^Owh nee maar dat bedoel ik ook helemaal niet :3

ik heb hier ook last van, maar ik ben astmatisch. Ik heb zelfs al ik in rust ben een hele snelle ademhalen maar zodra er iets is waar ik niet tegen kan krijg ik het benauwd en ga ik hyperventileren . en dan krijg ik ook ongeveer de zelfde symptomen die jij ook hebt. dan moet ik mijn medicijnen nemen en dan gaat het meestal helemaal over na een half uurtje. Maar heb je wel eens gewoon op je ademhaling gelet? als je in rust bent haal je ongeveer 12 keer adem per minuut. als je veel vaker ademhaalt krijg je het vanzelf benauwd je krijgt het gevoel dat je het benauwd heb dat je niet goed door kan ademen dit kan weer leiden tot angst en dan kan je gaan hyperventileren. dus goed op je ademhaling letten. diep inademen en langzaam uit.
succes!