Ik heb hier vorig jaar heel erg veel last van gehad. Mijn vriend en ik wisten toen niet wat het was dus er is serieus een ambulance voor gekomen! Ik dacht echt dat ik een hartaanval kreeg!
Later hebben veel mensen me advies gegeven. Ik kwam erachter dat heel veel mensen dit wel eens hebben gehad. Echt, bijna iedereen die ik sprak zei dat-ie het ook wel eens gehad heeft. Toen kwam ik erachter dat het eig helemaal niet zo bijzonder was en dat ik me niet zo aan moest stellen.
Je moet eig maar denken dat hyperventilatie iets is wat in je hoofd zit. Het is geen ‘echte’ ziekte en er kan niet echt iets fout gaan. De huisarts vertelde me dat het ergste wat kan gebeuren is dat je flauw valt. En zelfs dat is geen ramp, want als je flauw valt wordt je ademhaling weer normaal. Hyperventilatie heeft namelijk vooral te maken met een onnatuurlijke ademhaling. Ik merk dat als ik nu nog let op mijn ademhaling ik onnatuurlijk ga ademhalen. Ik weet namelijk niet wat ‘normaal’ ademhalen inhoud, dat doe ik gewoon vanzelf en als ik ga letten op hoe ik adem dan onregel ik het alleen maar.
Ik weet ook niet of je het direct chronisch kunt noemen hoor. Chronisch betekent echt dat je het jaren hebt en er niet van geneest. Ik heb zelf 2 weken echt ernstig last gehad van aanvallen, maar daarna ging het wel over. Ik voel die aanleg nog wel steeds en ik let goed op, maar ik heb geen aanvallen meer gehad. Wat mij hielp was vooral mijn vriend die als ik het benauwd kreeg met mij ademhalingsoefingen deed. Hij wist namelijk wel hoe dat moest. Dat kun je gewoon bij de huisarts navragen of op YouTube bekijken. Je kunt ook op yoga gaan, dat heb ik ook als tip gekregen van de huisarts. Maar het belangrijkste is mss wel het gewoon rustig aandoen. Ik heb wss hyperventilatieaanvallen gekregen vanwege de stress. Het was rond de Kerst, belangrijke vakken die ik moest afsluiten, veel werken, weinig slapen… op een gegeven moment kan je lichaam dat niet aan en dat uit die dan op deze manier. Ik slaap nu trouwens ook altijd met een knuffel op mijn buik, want als ik mijn hartslag voel kan ik alweer overslaan in zo’n gekke paniekaanval 
Mss moet je zelf opletten wat er in je hoofd omgaat als je eenmaal zo’n aanval hebt. Ik voelde veel aan mijn hart want ik had hartkloppingen en ging overdreven op mijn ademhaling letten (en dan verkeerd) waardoor het alleen maar erger werd.
O ja! In een zak adem hielp ook na een tijdje! Maar wat het beste help is nog altijd dat je WEET dat er niks aan de hand is en dat je je dit alleen maar inbeeld.