Chronisch Vermoeidheids Syndroom ..

Hallo lieve mensen,

Pff … Waar moet ik beginnen?
In 2010 in de zomer was ik flink moe, ik wist niet waardoor het kwam en ik sliep daarom veel. Ook toen we gewoon bij het zwembad lagen viel ik zomaar in slaap, en werd ik pas eind van de middag weer wakker. Toen school in september weer begon ben ik naar de 2e van vmbo T gegaan op een nieuwe locatie. Ik kreeg een super leuke klas en leerde veel mensen kennen. Helaas was ik veel afwezig van school omdat ik ziek thuis zat. Na zo’n 8 miljoen keer bij de huisarts zijn langsgeweest moest ik door naar de kinderarts in het ziekenhuis. Die had mij doorverwezen naar De Hoogstraat, dat is een revalidatiecentrum in Utrecht. Ik moest daar op gesprek komen en kreeg te horen dat ik CVS/ME heb, en dat ik kon komen revalideren. Ik heb daar 3 maanden intern gezeten en 3 maanden in dagbehandeling. Toen mijn ontslag was, in september 2011, wilden ze eigenlijk niet dat ik al weg ging, aangezien het niet goed ging. Maar ze hadden besloten mij toch te laten gaan en dat ik in november nog een paar gesprekken zou hebben. Na die gesprekken ging het top ! Ik was voor 2 maanden in een speciale klas geplaatst op school, waar maar 3 leerlingen zaten, zodat ik me goed kon concentreren op mn inhaalwerk. Daarna kon ik gewoon weer doorstromen, en ik zit nu in de 4e (examenjaar). Helaas heb ik sinds september een flinke terugval en veel stress aan mijn hoofd omdat ik gewoon mijn examen wil halen. Ik ben thuis nu zelf bezig met schoolwerk, en een vast schema zodat het weer beter wordt met mijn terugval. Maaaaar, vandaag heb ik gewoon even een ***dag. De opleiding die ik ga doen wordt waarschijnlijk te zwaar, terwijl ik écht dit werk later wil doen, oftewel, ik baal hard…

Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit herkennen en er over kunnen praten !

x

Ik kan nietecht meepraten maar ik hoop dat je de opleiding wel kan volgen
Goodluck :slightly_smiling_face:

Lief van je, dankjewel !

Ik loop ook al zo’n 5/6 jaar met vermoeidheidsklachten, maar nog steeds zonder diagnose…

ahw jeetje wat vreselijk … :frowning_face: Sterkte !

Pff ik herken het, dokters die het maar een beetje afschuiven op stress, of andere dingen.
En later aankomen zetten; oh sorry, je had toch wel gelijk …
Sterkte met revalideren, ik hoop dat het jet lukt, en dat het resultaat geeft !

Ik ken ook iemand met ME. Veel sterkte!

Dankje

Dankje, jij ook! Het is inderdaad heel lastig in het examenjaar! Ik zit nu ook in het examenjaar. En doordat je dan niet goed kunt presenteren door de moeheid raak je alleen maar gestrest etc.

Het is bij mij eerst ook afgeschreven op niet lekker in m’n vel zitten, bloedarmoede en zo. Uit een slaaptest blijkt dat ik niet in het laatste slaapstadium kom, dat essentieel is voor de rust. Ik heb met die apparatuur aan mijn lijf ook niet goed kunnen slapen, dus die uitslag kan best alleen het resultaat van een toevallige momentopname zijn. Ik heb medicijnen gekregen voor de slaap, maar ik merk er niets van. Ik blijf alleen maar steeds moeier worden.

Ik heb het ook en ken de Hoogstraat, heb ook gerevalideerd… maar heb hiernaast ook auto immuunproblemen en maag/darmklachten. Dit samen maakt dat ik sowieso niet meer kan revalideren. Omdat ik dit nu vaker geprobeerd heb, maar steeds gaat het toch weer na een week terug slecht.
Ik kan je dus wat school betreft geen advies geven. Zit zelf ook thuis zonder school en ga waarsch (als ik het kan betalen) een thuisstudie doen. Dus misschien is dat wat? Want zelfs speciaal onderwijs was voor mij geen doen.
Werken kan ik ook niet, ga nu wel 1x per week een uurtje/2 uurtjes oppassen. Vanaf deze maand, ga het proberen. Maar die moeder heeft exact hetzelfde, dus dat scheelt =)
En dan hopelijk starten met een thuisstudie. Er zijn nog meer oplossingen mbt school, verdiep je er eens in zou ik zeggen. Misschien zit daar wel iets bij wat echt voor jou is. Kan je ook met iemand van stichting MEE doen (gratis). Die dan meekijkt enzo.
Sterkte en succes =)

jaa precies, en juist die stress maakt je nog meer moe !
Als je voelt dat je spieren slapper worden, terwijl je nog steeds sport moet je echt aan te bel trekken !
het is maar een tip x

Ahw jeetje hey …

Mag ik vragen wat je bedoeld met speciaal onderwijs? want ik ben nu bijna 16, dus thuisstudie is pas mogelijk als ik niet meer leerplichtig ben …
Dankjewel trouwens voor je hulp !

ahw jaa dat heb ik ook gehad, wat de mytyl school in Utrecht

Nee volgensmij kon ik alleen op die mytyl school blijven als ik daar revalideerde zegmaar … En ik ben er nu al een tijdje uit haha. Jaa ik wilde namelijk thuisstudie doen, maar is indd vanaf je 18e =(

Mij lijkt een thuisstudie niet zo fijn. Maar ik zie ook wel een beetje op tegen een studie, want ik vind het nu op de middelbare school al zo ontzettend lastig om bij te houden. Ik ben ook best vaak afwezig, omdat ik dan gewoon niet meer kan.

Aan de ene kant moet ik blij zijn dat er geen ziekte geconstateerd is, aan de andere kant is dit ook erg lastig. Het komt heel ongeloofwaardig over bij andere mensen.

IROCKTHISLIFE: wat ben jij nu van plan om na de middelbare school te gaan doen dan?

Adriane Ranitz? Die school heeft toch ook een locatie buiten de Hoogstraat om? Hmm
Maar er zijn er meer in Nederland, ik zat in Nijmegen en Beertje in Groningen en zo is er nog wel een in Utrecht en verder in Arnhem.

Ja dat had ik dus ook. Iedereen dacht dat ik me aanstelde, dus ik was eigenlijk wel een soort van blij dat er eindelijk een diagnose werd gesteld en mensen begrepen toen wat ik had. Ik wil erg graag de Welzijn kant op. Ik heb gekozen voor het Orientatietraject op het Roc Midden Nederland. Maar ik kreeg vandaag van mn moeder te horen dat ik dat helemaal niet aan kan bla bla bla. Dus de sfeer was hier ff lekker …

Oh dat is vervelend zeg ): Ik wil eerst een behoorlijk zware studie doen en ik wilde er zelf gewoon niet bij nadenken dat ik dat eigenlijk niet aan kan. Toen ik daar toch over begon tegen mijn moeder bleek dat zij eigenlijk al lang dacht ik het niet aan zou kunnen, maar dat zij mij niet aan het twijfelen wilde brengen.

Het is lastig he, als je iets graag wilt en weet dat je het eigenlijk wel kunt, maar dat je lichaam je op de één of andere manier gewoon in de steek laat. Als je nog leerplichtig bent zul je inderdaad uiteindelijk toch iets moeten doen. Maar dan is het denk ik wel belangrijk om iets te doen dat je écht leuk vind. Als je een richting kiest omdat die het minst zwaar lijkt te zijn, maar je vind het helemaal niet leuk, dan schiet je er ook niets mee op.

Jaa precies, mijn moeder zei eerst dat ik moest doen wat ik leuk vond. En eigenlijk wil ik de verpleeging in, maar aangezien je daar ook avond&nacht diensten heb, wist ik al zeker dat ik dit kon schudden. Daarom heb ik wel iets gekozen in de Welzijn/Zorg maar ook nu krijg ik te horen dat ik wat anders moet doen. Terwijl ik dit echt graag wil doen haha !

Ik dacht, lijkt is weer eens op girlscene kijken, misschien zijn daar wel ‘lotgenootjes’…
Ik heb ook een chronisch vermoeidheids syndroom, niet een precieze diagnose.
En ik zit nu niet op school omdat dat gewoon te zwaar is, zo balen!