Chronisch vermoeid & nieuwe opleiding beginnen ?!?!?!

Hallo lieve mensen ! (ll’)

Ik heb chronisch vermoeidheids syndroom. Dat betekend altijd moe, veel ziek, en 0,00001 % energie.
Ik zit in de 4e en heb mijn examen net gehad, volgende week hoor ik of ik ben geslaagd of niet !
Ik heb de hele middelbare met bijna alleen maar thuisstudie moeten doen, omdat ik vaak een terugval had van mijn CVS. Ik moet na de zomer aan een nieuwe opleiding beginnen, en wil super graag verpleegkundige worden. Alleen veel mensen zeggen dat ik het niet vol ga houden, maar ik wil het zo zo zo graag !
Zal ik er gewoon voor gaan, en kijken hoe t afloopt en hopen op het beste?
Of zal ik toch voor een opleiding kiezen die me veel minder leuk lijkt, en mn droombaan opzeggen?

Kusjes x

Ik ken ook iemand met chronisch vermoeidheidssyndroom en die heeft aanpassingen gekregen omdat ze dat heeft. Bijvoorbeeld verslagen later inleveren, mag vaker afwezig zijn etc. Misschien kun je dat ook regelen met je opleiding?

Ik zou er in ieder geval wel voor gaan. Het zou jammer zijn als je hierdoor een hele andere opleiding moet doen. Daarnaast kun je ook proberen te zorgen dat je conditie/vermoeidheid beter wordt, waardoor het misschien iets makkelijker wordt. Het zal wel lastig worden met stages bijvoorbeeld, maar als je echt wilt, lukt het je vast wel :slightly_smiling_face:.

ahw okee, misschien kan dat idd geregelt worden! Jaa precies, ik wil der gwn voor gaan, maar omdat zo veel mensen zeiden; je gaat het niet vol houden, zat ik ff helemaal met een dillema …

Als je gaat beginnen, zou ik in ieder geval aangeven wat je beperkingen zijn. Een goede school zal daar zeker rekening mee houden en voorzieningen voor treffen. Ik vind het in ieder geval het proberen waard, zeker als je het zo graag wil, zal dat in ieder geval een goede motivatie zijn.

Ja inderdaad, ik zou het gewoon aangeven. Het is inderdaad ook een zware opleiding, mij is het afgeraden (ik wilde het ook graag doen) omdat ik iets lichamelijks heb. Ik wilde het risico niet nemen dat ik mensen niet zou kunnen helpen omdat het (letterlijk) te zwaar voor me is, ik kan bijvoorbeeld ook niet tillen. Maar als jij er echt voor wilt gaan en je weet dat je misschien iets meer tijd kwijt bent dan je klasgenoten, kun je het altijd proberen. En wie weet gaat het over een tijdje misschien wel iets beter met je vermoeidheid en mocht het echt niet lukken, dan weet je in ieder geval dat je het hebt geprobeerd, maar dat het gewoon niet ging met je gezondheid.

Ik heb zelf een lichamelijke beperking (vermoeidheid zit standaard in het pakket) en ik gun het jou heel erg, maar soms moet je je dromen aanpassen aan je realiteit. De opleiding kan heus wel voor je aangepast worden, maar een verpleegster werkt lange uren, krijgt de hele dag te maken met drukte en miserie en moet daarbovenop nog blijven glimlachen. Kan je zoiets wel aan met je CVS? Is er trouwens verbetering van de vermoeidheid in de toekomst, volgens de artsen?
Ik denk gewoon dat energie één van de belangrijkste eigenschappen is van een verpleegster (naast haar kennis van de zaken dan). Ik weet het, het is rot. Ik wou graag naar de dansacademie, maar ik heb nu iets rustigers gevonden waarvoor ik ook een passie heb gekregen. Wat nu geen droom is, kan nog een droom worden, weet je.

Hmm die laatste zin klopt idd wel, maar tis lastig want t is al een droom vanaf mn 5e ofso haha !

Dat heb ik dus ook !
Als ik het niet geprobeert heb, zal ik nooit weten of ik het nou wel of niet aankon …

Ik zou het gewoon proberen. Misschien kun je de studie prima aan met hier en daar wat aanpassingen. En mocht het al te zwaar zijn, dan heb je het in ieder geval geprobeerd en daar krijg je vast geen spijt van!

Ik denk wel dat Bettiepage gelijk heeft. Ik heb ook CVS en ik weet dat ik dat niet aankan. De studie wil misschien nog, maar verpleegkundige is zelfs voor gezonde mensen een zware baan. En tegenwoordig krijg je ook geen parttimebaan meer in de zorg met bezuinigingen. Kan je niet iets minder intensiefs maar wel in de zorg vinden? :slightly_smiling_face:

Verpleegkundige is een vrij zwaar beroep, vooral door de onregelmatige werktijden… niet erg handig als je al vaak moe bent.
Het verergeren wil je ook niet lijkt me… :confused:

Pfoee dat is echt een lastige keuze. Een vriendin van mij heeft het wel geprobeert en helaas moest zij halvewege stoppen omdat ze niet teveel aanwezig kon zijn, terwijl haar cijfers wel heel goed waren. Mijn vriendin is blij dat het ze het heeft geprobeert naar meer dan 6 jaar, en bevesting heeft dat ze nog wel kan leren.

Zelf heb ik keuze gemaakt om helemaal te stoppen met school en me te focussen op mijzelf. School is gewoon teveel en als ik ooit wel op het punt komt dat het eindelijk wat beter gaat (ook met lezen en schrijven enzo) zou ik zeker duidelijke afspraken maken met school en vragen om een begleider. Ik zou absoluut niet tegen de teleurstelling kunnen om midden in het jaar te moeten stoppen! ( omdat je weer te moe bent *zucht) :frowning_face:

Ik hoop dat je eruit komt! Doe geen dingen waar je spijt van krijgt, als je echt heel graag die opleiding wilt doen… moet je het gewoon proberen. Waar een wil is is een weg! Goooodluck!!

Dankjewel voor dit lieve berichtje !
Jaa ik wil eigenlijk dan natuurlijk niet stoppen, omdat ik mezelf dan echt keihard tegen ben gekomen, maar als ik het niet probeer zal ik never weten of ik het wél of niet aankon …