Chocolade vla 1 dag over datum

Heyy! Mijn chocolade vla is 1 dag over datum maar hij ruikt nog gewoon goed, zou ik dit nog kunnen eten?

Was de verpakking nog dicht? Dan kan het nog :slightly_smiling_face:
Dan kan het nog tot 3 dagen na de datum. Als ie open is geweest dan zou ik het niet doen!

Ja.

Nee hij was wel open :c meh jammer.

ja vast wel. zolang de structuur nog gewoon goed is en hij niet vreemd ruikt wel denk ik

Dan zou ik het niet doen, omdat het toch zuivel is.
Tenminste, wat ik hierboven zei… dat heeft mijn moeder mij altijd geleerd en die was vroeger sous-chef :slightly_smiling_face:

Ja, zolang het nog goed ruikt wel hoor. En al is het niet meer helemaal goed. Zolang het gewoon normaal smaakt ga je er huis niet dood aan.

Okay thanks iedereen! Ik neem wel een hapje hahaha en als t oke smaakt eet ik t wel op

Het is een TEN MINSTE houdbaar tot. Het betekent dat het daarna misschien nog wel goed is, maar in ieder geval tot die datum goed moet zijn. Je kunt het dus proberen (:

Kan wel hoor, meestal is het een uiterste verkoopdatum. Dan mag je het 2-3 dagen daarna nog wel eten.
En met zuivel is het gewoon altijd: proeft het niet goed, ziet het er niet goed uit: kappen.

Kan wel hoor. Belangrijk is dat je eraan ruikt, en als het normaal ruikt kun je er nog wel van eten hoor. Bij zuivel is de geur en structuur van het product imo sowieso meer doorslaggevend dan de houdbaarheidsdatum, tenzij die al daaagen is verstreken haha.

Kan prima. Ik eet zo vaak dingen die over de datum zijn en ik merk zelden verschil qua smaak en ik word er ook nooit ziek van.

als het er nog goed uitziet/ruikt zou ik het gewoon proberen.

Niet alles is ten minste houdbaar tot. Er zijn twee verschillende soorten datums, de ten minste houdbaar tot en te consumeren tot.
De eerste categorie is de categorie die jij bedoeld. Dit zijn dingen die niet zo snel kwaad kunnen zoals bv. chips, brood, … Dat soort dingen.

Dingen die vloeibaar zijn zoals bv. yoghurt die hebben meestal de tweede categorie en mag je echt niet lang erna meer opeten. Die kun je best z.s.m. weggooien.

Aangezien het hier over een chocolade vla gaat met dus inderdaad zuivelproducten zou ik eerder denken dat het om categorie 2 gaat en zou ik het persoonlijk niet riskeren.

Tuurlijk wel :’)

Tuurlijk kan dat!

Een collega van me heeft een vriend die in een soort fabriek of als chauffeur werkt (wat ben ik precies vergeten), maar hij zegt dat er op dezelfde dag van productie verschillende data op de producten worden gezet, terwijl het wel gewoon op dezelfde dag is geproduceerd.

Bedrijven zetten dat ten minste houdbaar tot erop om zichzelf in te dekken. Dat als er wat gebeurd en je eet het na die datum dat hun geen verantwoording hebben om zo maar te zeggen. Dus ik denk dat het weinig kwaad kan.

Alles kan je langer houden dan de ‘houdbaar tot’. Bij zuivel zal dit meestal wel veel korter zijn dan ingeblikte groentes bijvoorbeeld. De ‘houdbaar tot’ datum houd in dat het eten/drinken tot die datum op zijn best is. Daarna zal de kwaliteit afnemen en zal melk bijvoorbeeld gaan schiften.

Het kan helemaal geen kwaad. :slightly_smiling_face:

Ja, het is vaak de verkoopdatum. Tot wanneer het verkocht mag worden.