Chocola smeltem

Hey, Ik heb 'n vraagje?
Als ik een chocolade reep in stukjes smelt in de pan en ik ben klaar en doe de chocola ondertussen op dat iets, dan word de chocola ondertussen in de pan een beetje hard ofzo en koekt het een beetje aan in de pan. Terwijl ik het fornuis al uit heb staan! Iemand idee hoe dit kan en hoe ik het kan voorkomen?
Thnx alvast!

Up

Komt omdat chocolade snel weer terug stolt naar zijn vaste vorm. Meteen gebruiken dus. Voor een beter mengsel voegen sommigen bij het koken een beetje room toe. Geen idee of het helpt xD

Als chocola weer afkoelt wordt het weer hard ja. Om dat te voorkomen moet je het fornuis juist niet uitzetten, maar zacht zetten.

Chocola smelt je niet in een pan, maar au bain Marie.

Je kan chocola wel in een pan smelten, maar op een heel laag vuur en terwijl je er continu bijblijft. Au bain marie (chocola in kom in bak heet water) is veiliger idd. Dat aankoeken wat jij zegt is dat het te heet is geworden. Chocola stolt niet zo heel snel na het smelten, dus dat zal het niet zijn.

Klopt, dit betekent de chocola smelten in een kom boven een pan met een laagje kokend water.

Ook kun je chocola vrij makkelijk in de magnetron smelten: in een hittebestendig kommetje telkens 30 sec verwarmen, even doorroeren, weer 30 sec verwarmen, doorroeren, etc.

Thnx allemaal ik zal de tips onthouden!