[Chemische kinetiek] Katalysator

Ik begrijp de werking van een katalysator ongeveer maar deze curve niet echt.

Er staat als tekst bij: De curve geeft de verdeling aan van de deeltjes met verschillende energieën. Een verlaging van de activeringsenergie leidt ertoe dat deeltjes boven de activeringsenergie uitkomen. Daardoor neemt de reactiesnelheid toe.
Alvast bedankt, ik wil dit echt begrijpen :flushed:

Ik ben geen held hierin, maar ik wil het wel proberen uit te leggen. Geen idee of het wel juist is wat ik zeg.

Je hebt dus een hoop deeltjes. Die hebben allemaal hun eigen energieniveau. Zoals op de curve te zien is, zijn er veel deeltjes op 1 bepaald energieniveau (de top van de grafiek).

Een katalysator zorgt ervoor dat de activeringsenergie verlaagt. Dat wil dus zeggen dat je deeltjes een minder hoog energieniveau moeten bereiken om actief te zijn. Dat bedoelen ze met die verticale lijn die naar links verschuift.
De deeltjes die zich rechts van de lijn bevinden, zijn de ‘geactiveerde’ deeltjes. Als de verticale lijn naar links verschuift, zijn er meer deeltjes die ‘actief’ zijn en daardoor verhoogt de snelheid

Ik hoop dat dit is wat je wou weten en dat ik hier geen onzin aan het uitkramen ben

Oh dankjewel Fluweel!! Goed uitgelegd!

No problemo, ik ben blij dat ik kan helpen :slightly_smiling_face:

:grinning_face_with_smiling_eyes: Dan ga ik me superschuldig voelen :’)
Nah, volgens mij klopt het wel