Chemie: Stocknotatie

En Hg3+ bestaat niet hè, het is Hg2+

hm, dan snap ik het dus toch niet. Die stocknotatie is best verwarrend -,- Ik zal mijn leerkracht lastigvallen. Bedankt voor de hulp :slightly_smiling_face:

Uhu, maar dat leert iedereen toch? Maar de atoommassa van alle isotopen van kalium zijn niet zo bijster interessant of belangrijk om in je hoofd te hebben, en de getalletjes die vaak terugkomen leer je vanzelf wel uit je hoofd (bijv. de relatieve atoommassa van H, O, C, e.d.)

Dit topic mag een slotje :slightly_smiling_face:

Oké:
Het ijzerion, Fe, kan meerdere ladingen hebben, namelijk Fe2+ of Fe3+. Het is een van de weinige (ik durf niet de enige te zeggen) ionen die last heeft van dat fenomeen. Aangezien het nogal wat scheelt of je Fe2+ of Fe3+ gebruikt, is de ‘stocknotatie’ bedacht: we zetten het Romeinse cijfer II of III in de naam achter het ion. Dus, ijzer(II)ion, ijzer(II)chloride, ijzer(III)ion, etc.
Vrijwel ieder ander ion dat jij nu leert kan dit níet, en heeft dus ook geen stocknotatie nodig.
Alleen gebruiken bij Fe dus.

Wat snap je dan niet?

Ja ik vind t ook vaag, heb t ook alleen maar gehoord.

Snap ik c:
Het lijkt me dat ze die tabellen e.d. alsnog in een appendix ofzo erbij kregen, anders zou je geen examen kunnen maken.

mag t hopen!

Ik dacht al, huh stocknotatie? NOOOIT van gehoord o.o maar het is dus belgisch :stuck_out_tongue:

TS, tu comprends?

OT: Je hebt niet bij alles “stocknotatie”. Alleen bij elementen waarvan er meerdere ionsoorten van zijn, dus zoals al eerder genoemd, ijzer (Fe).

We hebben vandaag een toets gemaakt erover, EN IK SNAPTE het :grinning: Echt, bedankt iedereen :grinning: Jullie zijn engels!