Chemie: Stocknotatie

Hoi allemaal,
We hebben pas de stocknotatie geleerd, maar ik snap het niet. Hoe kan je de stocknotatie opstellen? Waarmee moet je rekening houden? Kun je ook erbij enkele voorbeelden geven hoe je tot de stocknotatie bekomt?
Ohja, voor diegene die graag met ‘Google!’ roepen, daar staat het niet hoe je het moet opstellen.
Dankje alvast :slightly_smiling_face:

Nog nooooit van gehoord. Jij komt zeker uit België? -niet lullig bedoelt hoor, maar in Nederland zeggen we scheikunde, dus vandaar.-

Je bedoelt (I), (II) en (III)

Ijzer heeft verschillende iontoestanden, namelijk Fe2+ en Fe3+. Om dat aan te geven in een verbinding gebruik je dus die notatie.

Oh dat! Nooit geweten dat dat de stocknotatie heette. Je moet naar de ladingen kijken. Wat is nou precies je vraag?

Ja, ik woon in België :stuck_out_tongue:
Ja, dat bedoel ik. Maar ik snap niet welke romeinse cijfer ik tussen de haakjes moet zetten. Ik snap niet, waaraan je moet zien of het (I) (II) (III) (IV) is.

Idd.
1+ = I (overbodig als II of III niet voorkomt bien sûr)
2+ = II
3+ = III

Dus je moet altijd naar de lading van het metaal kijken?

Bijvoorbeeld, FeCl2, Cl heeft een lading van (1)-, maar je hebt Cl2, dus doe je de lading keer 2. Dan heb je dus 2-. Het is een zout dus moeten de ladingen elkaar opheffen, dus moet Fe dan 2+ zijn, dus (II). Snap je?

Je moet de ionlading toch uit je hoofd leren? In BINAS45A staan de ladingen ook van een aantal stoffen.
Het is alleen zinvol bij bijvoorbeeld het ijzerion, aangezien dat een lading van 2+ of 3+ kan hebben. In de naam van de stof geef je dit aan met een Romeins cijfer achter de naam van het ion. Dus: ijzer(II)ion (Fe2+) of ijzer(III)ion (Fe3+).

Ja eigenlijk gebruik je dit helemaal niet vaak. Althans, ik heb het niet vaak gebruikt, maar ik was dan ook niet zo’n uitblinker in scheikunde.

Dus bij Hg(NO3)2 is het kwik(II)nitraat?

Wij zullen het wel moeten kennen, zelfs als we het niet gaan gebruiken. Ik moet het kennen. En in België gebruiken we de BINAS niet.

Zo uit mn hoofd gezegd wel.

Oh :S, ja ik hoorde idd dat je in België je BINAS uit je hoofd moet kennen. Dat is behoorlijk balen!

Maar Hg3+ komt niet voor in de natuur, het is Hg2+.
Je moet het Romeinse cijfer alleen gebruiken als het ion verschillende ladingen kan hebben (zoals ijzer).

Oja je hebt gelijk! -Heb hier geen Binas- Die lading klopt gewoon inderdaad.

Maar het is niet fout als ik dat bij Hg3+ ook gebruik? Zo kan ik het principe oefenen.

Het lijkt me niet dat ze in BE de Binas uit hun hoofd moeten leren, er staan veel cijfertjes in die gewoon zinloos zijn om in je hoofd te stampen. Het lijkt me dat er een vervanging is voor de Binas, anders kun je onmogelijk normaal functioneren bij natuur- en scheikunde en biologie.

Het is overbodig en wordt (bij ons) fout gerekend. Het is net als x^1. Maar tijdens het oefenen mag het vast wel, al heb je dan wel kans dat je jezelf het verkeerd aanleert. Je kunt altijd nog navragen aan je docent of het fout wordt gerekend bij jullie op school/in BE.

Een meisje dat ik ken studeerde in Belgie en die mensen daar kenden alle (nuttige) dingen van BINAS uit hun hoofd omdat het er op de middelbare school ingestampt was.