Chemie: Neerslagreactie vormen

Hey, ik snap grotendeels neerslagreacties, er is me alleen 1 ding niet duidelijk, wanneer je bijvoorbeeld

KI + Pb(N03)2 —> PbI2 ↓ + KN03 of K2(N03)2 ?

Dat is dus mijn vraag, K is positief, N03 is negatief, gaat perfect samen dus maar in de oorspronkelijke oplossing is het Pb + (N03)2 (want Pb is 2 positief), verdwijnt die dan gewoon?

Zou heel lief zijn als ik vandaag nog antwoord kreeg :heart:

Oké, wat ze mij gezegd hebben: wat je oorspronkelijk hebt, lost niet volledig op. Om te weten hoeveel er precies van oplost, zou je precieze waarden moeten hebben. Maar als je die niet krijgt, mag je er vanuit gaan dat Pb en NO3 volledig uit elkaar vallen en dat je in je oplossing dus enkel de dingen aan de rechterkant van het pijltje hebt. (Krijg je trouwens een dubbele of een enkele pijl? Want bij een enkele is wat ik zeg normaal sowieso juist, dat is een vereenvoudigde weergave.)

In principe wilt dat gewoon zeggen dat de nieuwe combinatie sterker is dan de oude.

Jezus ik voel me achterlijk.

Je bedoelt toch of (PbNO3)2 verdwijnt? Want anders ging mijn uitleg over iets anders. Dit valt uit elkaar in jouw voorbeeldje.

maar als de vraag is of Pb blijft bestaan: die slaagt neer. (Maar ik denk dat je dat wel snapte.) Hoeveel neerslaagt is weer een berekening. Maar als je er in jouw voorbeeld mag vanuit gaan dat (PbNO3)2 volledig oplost, is dat eigenlijk dus gewoon alle Pb die je hebt die neerslaagt.

Uhm ja, dus even verduidelijking van vraag:

Ik krijg de stoffen:

KI en Pb(N03)2 om neerslag te krijgen moet ik dus Pb en I samen nemen, Pb is 2+ en en I is 1- dus I moet ik 2 keer nemen. PbI2 dus (vormt de neerslag)

Dan heb ik Nog K (1+) en NO3 (1-) over, die kunnen gewoon samen want ladingen zijn neutraal.

En nu mijn vraag: In Pb(N03)2 heb je N03 2 keer mijn vraag is nu: mag die 2de gewoon weg dat je N03 neemt met K of moet ik NO3 2 keer houden en K er op aan passen dat Ik K2(NO3)2 krijg? Het is zo verwarrend…

Neenee, je krijgt 2KNO3! En dan moet je voor de pijl ook aanpassen door 2KI te zetten.

K(1+) en NO3(1-) zijn samen goed oplosbaar, ze vormen dus sowieso geen neerslag van K2(NO3)2 of KN03 zoals jij schrijft. Dit kun je zien in binas tabel 45.
In welke klas zit je en welk niveau doe je? Anders ga ik misschien te veel informatie geven wat je nog helemaal niet hoeft te doen.

Maar K+ en NO3- zijn volgens binas tabel 45 goed oplosbaar, dan ontstaat er toch geen vaste stof KNO3. Je zou dan gewoon de losse ionen in oplossing moeten krijgen.

Maar KNO3 slaagt toch ook niet neer? Dat is PBI2, KNO3 zit gewoon ook in de oplossing.

Ah ja, ik was in de war, omdat er geen toestandsaanduidingen achter staan. Ik was er dus vanuit gegaan dat ze de KNO3 als vaste stof bedoelde.
Maar waarom schrijf je het dan als KNO3(aq) en niet als de losse ionen, K+(aq) en NO3-(aq)…?

ooh, okee, ik denk dat ik het snap, gewoon KNO3 laten, (is geen neerslag weet ik)…

Bon, ik zie wel morgen :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik doe trouwens 4 latijn moderne talen (vergelijkbaar met 4 gymnasium denk ik) heb maar 1 uur chemie per week hoor…

Je gehele reactie moet normaal dit dus zijn:

2 KI + Pb(N03)2 —> PbI2 ↓ + 2 KN03

Oke bedankt! :grinning: