Misschien heb je er wel eens over gehoord. In Amerika bestaat het al 20 jaar: Challenge Day. In Nederland is het nog erg nieuw, hier heet het Over de streep.
Het wordt vaak gedaan op scholen.
Hier wat meer over Challenge Day of Over de streep:
[i]Challenge Day is een Amerikaans concept dat al meer dan twintig jaar met veel succes op scholen door heel Amerika en Canada wordt toegepast. Challenge Day wordt onder andere ingezet om pesten op scholen tegen te gaan en wederzijds respect te stimuleren. De methode werd nog nooit eerder in Nederland toegepast. Villerius: “Ik zag verbluffende resultaten in een uitzending van Oprah Winfrey. Ik ben naar Californie gevlogen om zelf meerdere Challenge Days mee te maken. Dolgraag wilde ik zien of het ook in Nederland zou aanslaan.
Op veel scholen hebben we momenteel te kampen met onuitgesproken woede en gebrek aan interesse in elkaar, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan.’ Uiteindelijk kreeg ze toestemming om de allereerste Nederlandse Challenge Day in de geschiedenis vast leggen met haar crew. Dit gebeurde op het IJburg College in Amsterdam.[/i]
Ik vind het een heel goed project, toen ik de uitzending bekeek was ik heel erg onder de indruk.
Kennen jullie het?