''Challenge Day'' of ''Over de streep''

Misschien heb je er wel eens over gehoord. In Amerika bestaat het al 20 jaar: Challenge Day. In Nederland is het nog erg nieuw, hier heet het Over de streep.
Het wordt vaak gedaan op scholen.

Hier wat meer over Challenge Day of Over de streep:
[i]Challenge Day is een Amerikaans concept dat al meer dan twintig jaar met veel succes op scholen door heel Amerika en Canada wordt toegepast. Challenge Day wordt onder andere ingezet om pesten op scholen tegen te gaan en wederzijds respect te stimuleren. De methode werd nog nooit eerder in Nederland toegepast. Villerius: “Ik zag verbluffende resultaten in een uitzending van Oprah Winfrey. Ik ben naar Californie gevlogen om zelf meerdere Challenge Days mee te maken. Dolgraag wilde ik zien of het ook in Nederland zou aanslaan.

Op veel scholen hebben we momenteel te kampen met onuitgesproken woede en gebrek aan interesse in elkaar, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan.’ Uiteindelijk kreeg ze toestemming om de allereerste Nederlandse Challenge Day in de geschiedenis vast leggen met haar crew. Dit gebeurde op het IJburg College in Amsterdam.[/i]

Ik vind het een heel goed project, toen ik de uitzending bekeek was ik heel erg onder de indruk.

Kennen jullie het?

Komt dat niet overeen met If you really knew me?

Ik ken het niet in ieder geval.

ja ik ken het, op school wel eens gedaan (:

Hier trouwens de link van de uitzending:
http://player.omroep.nl/?aflID=11009069

If you really knew me, ken ik weet niet dus ik kan de vergelijking niet maken, sorry.

Hoe vond je dat, om dat op school te doen?

Ik ken het wel, maar zou het absoluut niet fijn vinden als ik eraan mee zou moeten doen.

Ja ik ken het, ik heb er namelijk zelf aan meegedaan.

Op 19 mei zijn er van onze 4vwo klassen opnames opgenomen in een studio samen met Arie Boomsma. Binnenkort mogen we de opnames bekijken met vrienden en familie, zodat we nog de gelegenheid krijgen om te zeggen dat we bepaalde stukjes misschien niet op tv willen laten verschijnen (zoals huilende mensen etc.)

Op 21 juli ofzo is de uitzending. (:

Hoe het was: Het was een mooie dag! Ik ben nu wat closer met wat mensen en het was wel… een saamhorigheids gevoel ja… Ik moet zeggen dat ik vooral closer ben geworden met m’n vrienden dan dat ik nieuwe mensen heb leren kennen ofzo… Jammer genoeg merk ik er op school niet zo heel veel van, misschien komt dat nog terug wanneer we met z’n allen de uitzending bekijken.
Het gaf me wel een diepe indruk van hoe de leerlingen op mijn school reageerden. Ook al moet ik zeggen dat de Amerikaanse tintjes duidelijk te merken zijn!

Oh! Ik wist niet dat er weer een programma kwam, met Arie Boomsma.
Goed dat je er nog inspraak in hebt.
En verder begrijp ik wel wat je bedoelt, en wat bedoel je met Amerikaanse tintjes?

Waarom zou je dat niet fijn vinden?

Ik had dat op tv gezien toen het voor de eerste keer in Nederland werd gedaan. Ik zou het opzich wel fijn vinden als dat op school een keer gedaan wordt.

Dat idee heb ik ook. Ik denk dat je veel te weten krijgt over andere mensen, dat je een fijn gevoel krijgt met iedereen. Ik heb bijvoorbeeld een hele fijne klassenlaag op mijn school (5vwo), maar heel veel weet ik niet over de mensen, natuurlijk normale dingen maar echt ingrijpende dingen weet ik alleen van echte vriendinnen. Misschien begrijp je andere mensen ook beter wanneer je dit project doet.

Omdat sommige dingen in mijn leven de mensen in mijn klas helemaal niks aangaat.

Ja dat begrijp ik wel. Ik heb dat ook wel eens, maar ik denk dat op het eerste moment iedereen dat denkt, en dat het door het ‘‘project’’ mensen vanzelf opener worden.

Zijn er nog meer mensen die het kennen? Of zelfs hebben gedaan?

Nou, de dag begint heel erg vrolijk en enthousiast. Je moet spelletjes doen waarbij het groeps gevoel stijgt… Je moet bijv met een vreemde in de ‘zaal’ dansen rug-aan-rug, rennen door de zaal en de gekste dingen… Op een gegeven moment gaan de 2 begeleiders een heel zielig verhaal vertellen over hun leven. Daardoor wordt het ineens heel emotioneel en ze brengen het ook op een beetje Amerikaanse wijze over (iemand beweerde dat ze acteerde maar ik denk niet dat wanneer er duidelijk tranen over je wangen rollen dat je acteert… maar meer aangeven dat de drama wat hoog ligt wat het Amerikaans maakte)
Na hun verhalen werd het steeds emotioneler en tenslotte komt het ‘‘Over de streep’’ spel. Op dat moment ben je eigenlijk al heel emotioneel door de voorgaande opdrachten maar toch heb je nog dat groeps gevoel waar het mee begon.

ik denk wel dat je er mensen beter door leert kennen. maar bij ons waren er niet echt heftige vragen ofzo en wij deden dan zeg maar alleen dat over de streep hoor (:

Ik begrijp het.
Mij lijkt het heel apart om een keer mee te maken.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje nep en geforceerd. Met nep doel ik op Amerika, alsof de grootste bitch zo gaat janken voor de hele school en alsof iedereen altijd zo eerlijk is.

En met geforceerd bedoel ik: ik heb bijvoorbeeld echt veel meegemaakt wat anderen niet hoeven te weten, ik zou daarom niet (serieus) daaraan meedoen. Hou sowieso niet van sentimenteel gedoe. En als laatst: ik weet niet wat voor scholen ze uitkiezen, maar als ze het op mijn school deden zou het echt een lacherig zooitje worden denk ik XD

Ik ken het, heb een tijd terug die aflevering gezien. Het lijkt me een goed concept, en ik zou het best eens mee willen maken.

Over al die dingen had ik ook nagedacht.
Ik denk ook dat niet iedereen altijd eerlijk is, maar ik denk dat vele het wel zijn en daar gaat het om neem ik aan.
Verder begrijp ik dat niet iedereen alles hoeft te weten, dat gevoel heb ik ook. Want bij veel vragen zou ik wel over de ‘‘streep’’ stappen, maar bijvoorbeeld bij een vraag als; of je ooit een poging hebt gedaan voor zelfmoord. zou ik niet DURVEN over de streep heen te stappen.
En verder, ik weet niet hoe ze die scholen hebben uitgekozen, maar het kan inderdaad echt aan de school liggen, want ik verwacht dat als je mijn school doet dat het heel goed aanslaat.