sorry voor de lange tekst, maar als je het er voor over hebt en wilt helpen, dan graag.
ik heb een cavia, die al redelijk oud is.
hij kan nog maximum een paar jaar leven, maar, als ik pech heb, ook gewoon doodgaan over een paar dagen
nu wil ik een nieuwe cavia bijkopen en die erbij zetten.
maar ik heb een aantal problemen:
probleem nr 1: ik weet niet welk geslacht mijn cavia die ik nu heb is, en cavia’s kunnen het best met hetzelfde geslacht samen zitten. ik wil ook liefst geen nestje dus het moet mannetje-mannetje of vrouwtje-vrouwtje zijn.
probleem nr 2: cavia’s moeten met een soortgenootje samenzitten, want stel je voor als jij als mens helemaal alleen zat altijd en af en toe komt er iemand je aandacht geven.
dus die nieuwe cavia, of het nu over een paar dagen of over een paar jaar zal zijn, hij zal ooit alleen gaan zitten.
het is geen leuke gedachte, maar:
moet ik nu ineens 2 cavia’s tegelijk kopen, zodat als mijn huidige cavia moest sterven
ze nog altijd een vriendje overheeft en ze alletwee ongeveer even oud worden, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, of moet ik telkens als er eentje sterft een nieuwe kopen, zodat ze nooit alleen komen te zitten; het is ook weer beter als cavia’s samen opgroeien, dus misschien is er een kans dat het alsnog fout gaat?
ik zit in een eindeloze cirkel van doodlopende beslissingen
ik kan niet meer logisch nadenken daardoor, dus miss zie ik een voor de hand liggend idee over het hoofd?
ik hoop dat het een beetje duidelijk is?
alvast bedankt
Probleem 1: ga naar de dierenwinkel/dierenarts en vraag welk geslacht het is.
Probleem 2: ik ken zoveel mensen die maar 1 cavia hebben en die leven alsnog heel lang, geen probleem lijkt me
Iemand was me voor, hihi.
probleem 1: je kan langs een dierenarts/kinderboerderij-houder gaan.
probleem 2: ik zou gewoon twee kopen, dan zijn ze niet zo eenzaam en zoals je al zei: ‘als er één sterft zijn ze nog met z’n tweeën over’. Maar ik denk niet dat dat het belangrijkste is want daar geven cavia’s niet echt om, lijkt me…
- kijk tussen z’n poten xd
- koop nu 1 cavia, misschien wil je over een jaar wel geen cavia’s meer.
dan kun je die ene nog altijd verkopen/weggeven ofzo.
dat ging even fout.
Ik zou geen nieuwe cavia kopen om bij de al oudere te zetten. Nieuwe dieren in een “bezette” kooi zetten leidt vaak tot vechtpartijen, ongeacht of ze van het zelfde geslacht zijn. Geef de cavia die je nu hebt lekker veel aandacht en dan is het goed. Wil je na het sterven van je huidige cavia een nieuwe, koop er dan 2
dat ik over een paar jaar opeens geen cavia’s meer wil, lijkt me sterk , en verkopen/weggeven doe ik niet, dat kan ik niet
ja, ik zal eens tussen z’n pootjes kijken.
ja maar ik ga een nieuwe kooi kopen voor ze, want we gaan de kooi die we nu hebben opruimen.
bedankt voor de reacties!
tja, misschien als ik maar 1 cavia koop en er veel mee bezig ben, is hij niet eenzaam…??
maar ja hij is toch alleen 's nachts en overdag een paar uur…
is dat dan niet erg?
Hahahaha.
Zoek op Google naar ‘cavia geslacht’ en je zult genoeg informatie vinden. Ze laten dan bijv. twee foto’s zien van het geslachtsdeel van de cavia en dan kun je zien of de jouwe een man of een vrouw is.
Als je cavia al heel zijn leven alleen is gebleven zou ik maar beter geen cavia’s erbij nemen, hij/zij is dan al gewend om alleen te zijn. Mocht je er toch een cavia bij nemen, dan zou ik er maar ééntje nemen en niet twee. Ik heb namelijk gehad dat ik één cavia had gekocht en een maand later kocht ik er nog twee maar die twee nieuwe gaven hem nauwelijks aandacht, ze gingen gewoon met elkaar om.
Ik heb zelf ook 9 niet allemaal bij elkaar! cavia’s en je moet sowieso eerst weten of de cavia die je al hebt een mannetje of een vrouwtje is. Dit kan je het beste vragen bij een dierenwinkel, het is een beetje moeilijk om te zien.
Verder zijn cavia’s inderdaad gezelschapsdieren en ze leven in het wild in groepen, maar hoe oud is je cavia en zit je cavia binnen of buiten? Want als je cavia binnen zit is het niet zo’n groot probleem als hij/zij maar genoeg aandacht krijgt.
En verder kan er een nieuwe cavia bij, maar dit gaat het beste als het nog een jonge cavia is. Maar als je cavia die je nu hebt binnen zit is het niet zo’n groot probleem als je cavia maar genoeg aandacht krijgt. Sorry voor mijn lange verhaal
oh, sorry! ben ik dat vergeten te zeggen? hij heeft altijd met anderen samen gezeten.
Dan is het geen probleem om er meer bij te nemen ^^
tja, wat nu…
zal ik er toch maar 1tje kopen dan…
ik ga morgen meteen even kijken tussen z’n pootjes, en ga nu meteen opzoeken hoe de geslachtsdelen eruit zien van de verschillende geslachten
Mannetjes kunnen toch niet bij elkaar zitten? Die gaan toch vechten?
oké, het is blijkbaar best moeilijk te zien… maar ik zal m’n best doen xD
Ik heb 2 mannetjes gehad en het was totaal geen probleem hoor