cavia tam maken

hoi meiden,
we hebben kenissen en hun hebben een cavia. deze cavia is al best wel oud en hun kinderen hebben nog nooit naar dat beestje omgekeken. nu hebben we deze cavia als een soort op proef hier thuis. we denken er dus om om dit beestje over te nemen en we kijken hoe dat hier thuis gaat. (mijn zus is voor veel beesten allergisch maar met de cavia gaat het tot nu toe aardig goed, ze heeft er nog geen last van gehad). nog een probleem is dat de cavia door de jaren heen (noujaa jaren is ook weer overdreven een cavia word natuurlijk geen 20 xD) heeeeel er schuw geworden. mijn zus en ik proberen het beestje een soort spoedcursus tam maken te geven want als we de cavia niet binnen 2/3 weken tam krijgen (dan hebben we het beestje al een maand in huis) dan moeten we hem teruggeven aan de oude baasjes (van mijn ouders). ik probeer de cavia zo veel mogelijk te aaien en aandacht te geven en bij me te hebben. maar elke x als we alleen maar voorbij lopen dan begint hij te piepen en te plassen van angst. je wilt niet geloven hoe vaak hij al op mijn en mijn zus broek heeft geplast xD is dit verloren tijd en krijgen we hem niet meer tam of moeten we volhouden?
bedankt in ieder geval voor het lezen van dit hele verhaal :slightly_smiling_face:

Altijd een handdoek onder houden en heel veel geduld. Laat hem uren op je schoot zitten.

Maar het kan zijn dat het niet meer lukt, omdat tam maken vaak beter gaat als het nog jonkies zijn…

Hey!

Ik heb nu al 3 cavia’s tam gekregen :stuck_out_tongue: maar die heb ik van jongs af aan laten wennen aan mensen. Ik weet niet of het beestje een huisje heeft ofzo, maar ik zorg ervoor dat hij overdag niet kan vluchten (klinkt gemeen) Zo went hij aan de geluiden en mensen om zich heen. S’avonds dan wel een huisje, voor zijn gevoel van rust. Verder kun je ook alleen maar rustig praten, aaien en lekker verwennen (dus even praten, aaien en dan bijvoorbeeld wortel geven) Als ze een vast ritme krijgen, wennen ze ook sneller! Mijn cavia krijgt tussen 16.00 en 17.00 andijvie (zijn ze dol op) en dan begint hij er ook echt om te vragen… Hij piept en gaat bij zijn etensbakjes staan :slightly_smiling_face: Heel veel succes en hopelijk lukt het je!

Ik heb hier thuis al bijna 10 jaar cavia’s, op dit moment heb ik er 2. Wij hebben ze altijd al gehad vanaf dat ze jong zijn, ze zijn dan ook meteen gewend geworden aan mensen en er vaak uitgehaald enzo. Ik denk dat deze cavia al te oud is om hem nog heel tam te maken maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Heeft hij iets te schuilen in zijn kooi? Een huisje ofzo? Het kan ook zijn dat hij dan daar de hele dag in gaat zitten omdat hij te bang is, maar dan kan je er voor kiezen om dat huisje er alleen 's nachts in te zetten. Cavia’s vertonen van nature vluchtgedrag, dus ze moeten wel iets hebben waar ze heen kunnen en zich veilig voelen.

Ook hebben onze cavia’s altijd als ze het geluid van de koelkast horen, dat ze weten dat er groente voor ze aan komt en dan beginnen te piepen en heel enthousiast door de kooi te rennen. Misschien helpt het als het beestje weet wanneer het voer krijgt enzo, zodat hij er niet meer van schrikt?

Verder veel oppakken en aandacht geven. Maar ik denk dat je wel langer dan 2/3 weken nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen.

zo dit is langer geworden dan ik had verwacht x]
edit; en ik zeg bijna het zelfde als de post voor mij… achja x]

het huisje hadden we er idd zelf ook al uitgehaald. het was zoo irritant dat hij daar steeds in ging zitten xD wat zijn we gemeen :grimacing: heeft iemand anders nog wat tips of ervaringen?

up