Catfish of niet?

Hee dames :sob::muscle:

Ik ben Marije, 18 en zit met een soort van probleem: Ongeveer een half jaar geleden kreeg ik een vreemd whatsapp bericht. Ik kon het nummer niet, maar het bleek iemand te zijn die een verkeerd nummer had toegevoegd. Terwijl we na drie zinnen begrepen dat het ‘verkeerd verbonden’ was, zag ik zijn enorm leuke profielfoto en besloot ik om het gesprek toch maar te verlengen. We begonnen iedere dag te kletsen via whatsapp, facebook etc. Sterker nog, we kregen een soort internetrelatie. We hebben nu een relatie voor ongeveer een half jaar. Er is echter één probleem: we hebben elkaar nog nooit gezien! Persoon X woont in Groningen terwijl ik zelf in Maastricht woon. We hebben tot nu toe nog geen moment gevonden om daadwerkelijk af te spreken. Hij is altijd druk met werk of heeft een familieuitstapje in het weekend. Hierdoor twijfel ik enorm. Ik ken het MTV programma ‘Catfish’ en ben bang dat ik dadelijk met een zelfde probleem zit.

Nu is mijn vraag: zijn er dames (of heren) die hetzelfde probleem doormaken op dit moment? Ik heb echt de behoefte om te praten met anderen die hetzelfde voelen/ervaren en ik ben benieuwd hoe anderen zo’n relatie aanpakken. Ieder advies is welkom.

xx

haha I know, maar ik kon het niet laten om eens door te kletsen. maar ja we hebben al eens gebeld. Dit ging opzich wel goed. Uiteraard beetje onwennig. Webcam hebben we nooit aan, die heeft hij niet. Hij heeft voor de rest wel een hele facebook pagina met daarop foto’s etc.

Ja hij heeft een heleboel vrienden, wordt ook getagt en alles klopt. We hebben veel contact en als ik hem vraag om af te spreken dan vertelt hij dat hij supergraag wilt maar gewoon echt niet kan. Maar een half jaar niet af kunnen spreken?! dat kan toch niet? Ik bedoel, hij heeft wel echt emotionele waarde. Ik kan het niet zomaar wegschuiven en doen alsof er niks is gebeurd. maar ik ben toch bang dat er iets niet klopt.

Persoonlijk denk ik dat hij echt wel tijd voor je zou vrijmaken als hij jou echt heel leuk vond.

ja dat denk ik ook. maar van de andere kant is hij superlief via de telefoon en via facebook enzo. ik weet dat het stom klinkt enzo…maar misschien houd hij gewoon iets simpels achter? Hoe kan ervoor zorgen dat we toch elkaar gaan ontmoeten? ik moet hem echt zien!

Precies dit, volgens mij heeft dit niks te maken met een mogelijke catfish.

En hoe hem toch te ontmoeten? Niet. Als hij steeds smoesjes bedenkt wilt hij het gewoon niet en ik denk dat je dat dan maar moet accepteren.

Als hij geen tijd voor je vrij wil maken zou ik er gewoon mee kappen.
Je hebt hem nog nooit gezien… hoe kan je dan een relatie hebben?
In de tijd dat hij met jou praat op facebook kan hij ook in de auto/trein oid stappen en naar je toe komen!
Kan me niet voorstellen dat je een hald jaar lang geen enkele dag vrij hebt…

En hoe zie je je toekomst met hem voor je? iedere keer alleen via facebook etc praten, of iedere keer ontzettend ver reizen…?

Vraag anders of hij een webcam wil aanschaffen zodat jullie kunnen skypen.

Dit is heel lullig, maar je moet hem denk ik een ultimatum stellen:

In 2013 ontmoeten (2,5 maand dus dan heeft hij echt wel een uurtje vrij minimaal) of anders verbreek je het contact.
Dit kan een paar dingen veroorzaken:

1. Je dwingt hem zo om te vertellen wat hij mogelijk achterhoudt (misschien is hij heel bang?)
  2. Je komt er achter dat hij je toch niet zo leuk vindt als jij hem.
  3. Het catfish scenario.

Ik snap jullie reacties echt helemaal hoor. maar jullie moetel wel begrijpen dat een dagelijks contact via internet toch inpact heeft op je leven. We bellen vrijwel elke dag! Daarnaast heb ik zelf gescheiden ouders en heb ik aan hem veel troost gehad. Hij geeft wel om me, maar er is gewoon een probleem waardoor we elkaar niet kunnen zien. Misschien is hij bang dat we anders zijn in het echt ofzo? Ik vind het ultimatum idee wel goed…maar toch… ik weet het echt niet meer :frowning_face:

Hebben jullie al wel eens geskypet?

Geloof me, ik begrijp het heel goed. Je wil hem dat ultimatum wel stellen maar je bent bang dat je dan iets over hem ontdekt wat helemaal niet leuk is, of dat het contact veranderd.
Je moet jezelf afvragen wat je belangrijker vindt: deze online relatie zo behouden met een kans dat hij helemaal niet zo mooi is als het nu lijkt, of hem ontmoeten met de kans dat er iets veel mooiers en echter opbloeit tussen jullie.

Waarom vraag je hem niet gewoon wat het probleem is?
Ik zou inderdaad zeggen dat je in 2013 nog wil ontmoeten, en dat je anders niet verder wilt… want een relatie over het internet kan gewoon niet. je wil toch in elkaars armen liggen etc? Dat mis je nu allemaal.

Catfish is een begrip dat oa uit een film komt, waarbij iemand een relatie opbouw met een ander via internet / sociale netwerken, maar vervolgens niet degene is wie hij/zij pretendeert te zijn. MTV heeft daar een programma over gemaakt.

Het is een moeilijke situatie, en volgens mij zit jij met een enorm dilemma: aan de ene kant heb je het heel fijn met hem doordat hij je steunt, jullie hebben veel contact en inderdaad heeft dat emotioneel veel impact op je en dat wil je niet kwijt. Aan de andere kant maak je je zorgen waarom er dan geen ‘echt’ fysiek contact komt; al je zorgen zijn volledig logisch en ook zeer terecht. Ik ga je geen ander advies geven dan dat hier al gegeven is, behalve dat je ervoor moet oppassen toch deze situatie door te laten modderen zoals het nu is en je ogen ervoor te sluiten. In de tijd dat jij bezig bent met deze jongen, ben je niet beschikbaar voor eventueel andere jongens/mannen in jouw omgeving die jou meer kunnen bieden dan emotionele steun en luisterend oor. Pas op dat je niet teveel op hem gaat leunen, en probeer toch (als hij toch weer moeilijk gaat doen over afspreken) wat meer emotionele afstand van hem te nemen. Voor je het weet ben je een jaar verder en is er niks veranderd aan de situatie.

Ik volg catfish soms wel eens.

Als hij je echt leuk vind kan hij toch wel afspreken? Vraag inderdaad wat het probleem is. Oh en die ‘ik heb geen webcam’ vind ik een smoes, het kan natuurlijk dat hij geen webcam heeft, maar het klinkt wel als een smoes.

weet je zeker dat hij zegt dat hij is wie hij is? misschien is hij wel helemaal niet die persoon en wil hij daarom niet afspreken. Dat hij geen webcam heeft… skype kan ook via mobiel bijv… en tegenwoordig heeft iedereen wel een webcam. Je kunt hem vragen of hij een foto maakt met iets van jou erop. Bijv. een papiertje met jouw naam ofzo. dan weet je tenminste zeker dat hij is wie hij is…

Het zal waarschijnlijk geen catfish-persoon zijn. Of het is iemand die een fakeprofiel en alles heeft aangemaakt, jou heeft gegoogled, je nummer heeft gevraagd en ‘per ongeluk’ je heeft gewhatsappt.

Mensen doen zich toch echt zich anders voor(ik zeg niet iedereen maar het kan best zo zijn dat het gebeurd.

Je moet iemand wat langer kennen,wil je echt willen afspreken
ik snap het best dat je daar voorzichtig dat is je goeie recht .

ik zou eerst goeie recherche over hem doen, wil hem echt gaan ontmoeten
het is niet zo maar wat het is aan jou wat je er mee gaat doen.

Om erachter te komen of het een catfish is:

Je kan foto’s op google zoeken. Ga z’n foto’s langs van facebook (url) en zoek deze op google (‘afbeelding zoeken’). Komt er dezelfde persoon uit dan is er niks aan de hand (waarschijnlijk…)
Je kan ook z’n naam op wieowie.nl opzoeken.