Camera discussie met moeder, ja of nee?

Hoi meiden,

Ik heb een dilemma en kom er maar niet uit…

Samen met mijn vriend heb ik een huis gekocht (:flushed:), volgens onze berekening kunnen we alles makkelijk betalen voor het huis en hebben we nog geld over.
Om alles vast te leggen voor het huis heb ik een dslr camera gekocht. Ook heb ik deze camera gekocht omdat ik hem al lang wil hebben en fotografie mijn hobby is. De camera komt op 500 euro en kan ik hem kopen van mijn vakantiegeld deze maand.

Toen ik mijn moeder vertelde dat ik die camera had gekocht flipte ze helemaal en ze vind dat ik hem moet terug sturen. Ze vind dat ik hem niet nu moet kopen omdat het geld ook bruikbaar is voor ons huis. Na erover gehad te hebben met mijn vriend geeft hij ook aan dat ik hem gewoon moet houden als ik hem echt graag wil hebben.

Maarja… Mijn moeder wordt ontzettend kwaad als ik hem hou. Maar heeft ze er dan nog iets over te zeggen? Ondertussen ben ik 21 jaar, werk 40 uur per week en heb een huis gekocht.

Wat zouden jullie doen? :flushed:

Je moeder zal, als buitenstaander die toch vrij dicht erbij staat, vast zien dat je een domme fout begaat en wilt je daar vast voor behoeden. Waarschijnlijk is ze niet boos, maar fel zodat je het niet doet.
Een camera van een half duizend euro kopen als je (op je 21e) net een huis hebt gekocht dat waarschijnlijk nog moet worden ingericht e.d. (en dat kost vaak meer geld dan je denkt) vind ik ook geen slimme zet. Ik denk ook dat je dat geld op dit moment beter gebruiken kunt. En dan later als alles klaar is aan zo’n dure camera beginnen.

Maargoed, ik ken je financiele situatie niet. Dus eigenlijk kunnen wij je niet helpen in deze situatie. Misschien heeft je moeder gelijk, misschien niet.

Als jij werkt voor je eigen geld en financieel stabiel bent mag je imo alles kopen wat je wilt. Ik zou hem houden, jouw geld, jouw beslissing.

Hm ja ik snap je moeder wel een beetje. Met 500 euro kun je ook al veel kopen voor je huis. Anderzijds, als jullie hierdoor niet in de knel komen en je vriend vindt het ook oke, dan heeft je moeder er helemaal niets te maken. Heeft ze sowieso niet, je bent volwassen en werkt voor je eigen geld. Zolang je niet bij haar hoeft aan te kloppen omdat je door je uitgaven toch niet uitkomt, zie ik geen probleem.

Ik snap je moeder wel. Bij het inrichten van een huis komen nog zo veel meer kosten dan je eerst dacht. Je maakt wel een lijstje met benodigdheden, maar dan loop je door de ikea en zie je allemaal spullen die je niet hebt opgeschreven, maar wél nodig hebt. En die spullen kosten wel geld.

Maar je werkt voor je eigen geld, dus je mag er mee doen wat je wilt. Je moet dan alleen niet bij haar aan gaan kloppen als je toch in geldnood komt. Ik vind de timing dat je dit koopt niet handig.

Ik zou de camera lekker houden. En als je ineens geld te kort komt voor de inrichting, is dat ook niet zo’n ramp. Dan koop je toch tweedehands een bank ipv nieuw, of je koopt een maand later dat ene leuke kastje wat je graag wou. Als je full time werkt, dan komt er vanzelf weer geld binnen daarvoor :stuck_out_tongue:
Lijkt me juist heel leuk om met een mooie camera bij te houden hoe je huis veranderd met verven/inrichten etc :slightly_smiling_face:

Ik snap je moeder wel, maar je bent nu wel zelfstandig en werkt dus gewoon. Ik vind dat je het zelf moet weten, wel een beetje naar het advies van je moeder luisteren natuurlijk, maar ik zou hem houden.

Ik vind het wel een hele prestatie dat je een huis hebt gekocht op je 21e! Dan moet je 't ook allemaal lekker zelf weten, of het nou slim is of niet (en daar kan ik niet over oordelen).

Het is jouw geld, daar heeft je moeder niks over te zeggen. Jouw keuze dus.

Inderdaad. Je bent 21, hebt net een huis gekocht, ook al koop je 100 camera’s. Als jij dat graag wil, dan moet je dat gewoon doen. Ik zou het écht niet waarderen als mijn moeder zich met mijn uitgaven zou bemoeien.

Dat ligt echt aan je financiële situatie vind ik. Kom je volgens je berekening makkelijk uit met de kosten voor het huis, dan zou ik het gewoon doen maar wel als je zeker weet dat je hem vaak gaat gebruiken.

Dit, hoewel ik begrijp dat je moeder zich zorgen maakt. Het was waarschijnlijk slimmer geweest om te wachten met het kopen van die camera tot jullie huis klaar is. Als je echt zeker weet dat je geen extra kosten gaat krijgen (wat je eigenlijk ook nog niet kan weten), dan zou het niet zoveel uitmaken. Maar alleen jij weet hoe je er financieel voor staat en of je dus wel/niet die camera had moeten kopen.

Begrijp ik het nou goed? Je hebt de camera gekocht van het geld dat je deze maand krijgt? Ik had persoonlijk gewacht tot dat geld binnen was voordat het weer wordt uitgegeven.

Ik snap de zorgen van jouw moeder wel en ik denk dat ze je alleen probeert te beschermen, maar uiteindelijk is het jouw geld en is het aan jou hoe je het geld gaat uitgeven.

Als je weet dat je het kan missen, waarom niet de camera houden?! :slightly_smiling_face:

Ik vind dat je moeder wel een punt heeft, maar ik kan natuurlijk niet oordelen over jullie financiële situatie. Als dit gewoon kan zonder dat jullie er consequenties van zullen hebben, dan zou ik 'm gewoon houden.

Als je zelfstandig genoeg bent om een huis te kopen kan je ook zelf beslissen of jij nu een camera kan betalen. Ik snap jouw moeder heel goed, persoonlijk lijkt mij dit ook geen handig moment om een camera te kopen. Maar jij bent de enige met inzicht in je eigen financiële situatie, dus daar kan je zelf het beste over oordelen.

Ik denk dat ze het goed bedoeld, omdat zij misschien denkt dat je geen idee hebt hoeveel kosten er nog bij komen. Dat is namelijk iets wat je makkelijk onderschat…had ik ook, haha. Ik heb nog steeds dingen waarvan ik denk ‘oh dat moet ik ook nog kopen’. :stuck_out_tongue:

Anderzijds - ja het is jouw geld, en je bent volwassen dus je mag je eigen keuzes maken.

Je zegt genoeg geld te hebben en zelfs nog geld over te hebben. Als je dit aan je moeder hebt verteld, vind ik dat ze dit dan maar moet aannemen en zich niet mag bemoeien met waar jij je geld aan uitgeeft. Lekker van genieten en alles vast leggen. Daar ben je later heel blij mee.