Camera-dilemma

Mijn favoriete forum ligt er opeens uit, mijn salaris van deze vakantie staat op mijn rekening, het is zondagmiddag… Niks te doen dus (nou ja, twintig opgaves voor wiskunde niet meegerekent) kortom: ik moet eraan geloven. Eindelijk eens uitzoeken wat voor camera ik nu wil.

Mijn trouwe camera (Canon Powershot A75, 3.2 megapixels uit 2005) heeft het (al meerdere malen, maar nu écht) begeven, ik wil al een tijdje een spiegelreflex… Maar ik ben zo bang dat ik ‘de verkeerde’ koop, dat ik fotograferen over een half jaar niks meer aan vind en dat een goede compactcamera dus net zo goed of nog beter kan…

Don’t get me wrong, ik vind het op dit moment hartstikke leuk, baal ook flink dat mijn camera stuk is, daarnaast fotografeerde mijn vader ook altijd graag en zou hij wel blij zijn met een digitale SLR als ik 'm niet zou gebruiken.

Nou ja, om een lang verhaal ietsje korter te maken (als ik nu nog tien zinnen typ, sorry, ik kan dingen moeilijk kort zeggen haha): Ik denk dat ik graag een SLR wil, en vroeg me af of er meer ‘voormalige twijfelkonten’ zijn hier, die dus uiteindelijk wel een SLR gekocht hebben en of jullie daar nu blij mee zijn?

En natuurlijk: Welke camera kunnen jullie echt aanraden (al dan niet SLR)? Moet er bij zeggen dat ik echt een beginner ben, sinds maart dit jaar ietsje serieuzer aan het ‘fotograferen’, daarvoor vond ik het ook leuk maar was het kwestie van ‘klik en ik zie wel wat er uit komt’. Qua functies was mijn A75 te beperkt, maar een spiegelreflex is misschien wel een stap te ver.

(Zoals jullie misschien doorhebben, ik twijfel echt enorm… :anguished:? :woman_facepalming: )

Ik zou eerst goed afwegen wat je nu wilt. Je geeft zelf al aan waarom je wel een spiegelreflex wilt en waarom niet. Je kunt nu niet weten of je het over twee jaar nog leuk vind maar dan kun je hem altijd weer wegdoen toch of aan je vader geven/verkopen. Als je toch kiest voor een compact is dat ook goed. Het maakt namelijk namelijk niet uit wat voor camera je gebruikt. Je moet ook zonder de hoogste kwaliteit goede foto’s kunnen maken. Daar gaat een spiegelreflex je niet bij helpen. Wil je echt wat serieuzer worden met fotografie dan zou ik kiezen voor een spiegelrfelx deze zijn voor een iets langer termijn en met meer functies. Wil je dat niet dan zou ik voor een compact gaan ook veel handiger mee slepen trouwens.

Speigelrflex:

Canon 1000D
http://www.fotokonijnenbu…anon_eos_1000d_serie.html

Canon 450D
http://www.kieskeurig.nl/…kit/specificaties/275339/

Compact

http://www.fotokonijnenbu…n_powershot_e1_serie.html

http://www.kieskeurig.nl/...n/powershot_sx110/286022/

De laatste heeft een beetje weg van een spiegelrflex dus als je het echt niet weet kun je er altijd nog zo eentje nemen.

Bedankt voor je reactie! Ik weet dat de kwaliteit van de camera niet zoveel veranderd aan de inhoud van de foto, daar gaat het echt om míjn kwaliteiten als ‘fotograaf’. Dat ding dat ik nu heb stelt ook weinig voor, maar genoeg leuke foto’s mee gemaakt. :stuck_out_tongue: Dat is ook zeker iets dat ik in mijn achterhoofd moet houden, als ik nu een goede compactcamera koop wil dat niet zeggen dat ik niet verder kan gaan met ‘fotograferen’ (ik zou mijn foto’s echt (nog) geen fotografie durven noemen… :p). Punt is alleen, als ik inderdaad serieus wil fotograferen maar toch besluit eerst een compact camera te kopen, bestaat de kans dat ik volgend jaar denk, hm, toch maar beter een SLR gekocht… Maar ik heb ook een beetje het gevoel dat ik nu de meerwaarde van een SLR overschat.

Waarom zou ik wel een SLR kopen?

Omdat ik fotograferen (op dit moment) leuk vind en daar graag (serieus) mee verder wil.

En waarom dan geen compactcamera…

…omdat ik bang ben dat ik over een jaar alsnog een SLR wil dan…

…maar met een compactcamera kun je ook goede foto’s maken…

En gááá zo maar door haha. :stuck_out_tongue:

Ja, dat is precies wat ik bedoel. Ik heb zelf ook een spiegelrflex maar daarnaast heb ik ook nog gewoon een compact camera. Dus je kunt het ook zo doen en als je dan niks met je spiegelrflex doet verkoop/geef je hem aan je vader. Maar goed het is jou eigen keuzen. Ik edit even de post hier boven voor wat goede camera’s. Mijn voorkeur licht bij Canon maar je kunt ook gewoon op internet de tegenhangers van een ander merk zoeken. Of gewoon even bij bijvoorbeeld de mediamarkt vragen.

Misschien kun je een bridgecamera proberen? Dat zit tussen een spiegelreflex en een compacte camera in en is vaak goedkoper. Als je hem niet meer wilt kun je hem altijd nog verkopen.

Ik heb een halfjaar geleden een compact camera gehaald,maar wil nu echt een spiegelreflex! Merk in sommige dingen wel de beperkingen.
Maar als je nog niet zeker weet of je het leuk blijft vinden kan je wel eerst een compact camera halen. Ik heb er geen spijt van gehad want door deze camera ben ik er wel achter gekomen dat ik het ook echt leuk vind.

Ja, daar las ik al wat over, althans, mijn vader wou dat in eerste instantie kopen. Maar om de één of andere reden is hij daar vanaf gestapt (hij heeft het wel vertelt, was het er ook wel mee eens) weet niet meer waarom. Daarnaast geloof ik dat je alleen een schermpje hebt, geen zoeker. (Meen k gelezen te hebben in een tijdschrift over fotografie…) Dat vind ik niet handig.

Ik vind het nu echt leuk, ben ook niet iemand die van de ene hobby naar de andere vliegt, heb met mijn huidge compactcamera ook al vanalles geprobeert. Als die niet stuk was gegaan, was het ook niet zo’n probleem geweest: Gewoon nog een tijdje door expirimenteren en dan een SLR. (Of niet.) Nu ‘moet’ ik wel een nieuwe camera.

Ohww, het is wel verschrikkelijk lastig, het ene moment denk ik, ja, gewoon doen, een SLR, en het andere moment… Twijfeltwijfel. (En ik moet dit jaar ook nog een vervolgopleiding kiezen. Zie je het probleem? :thinking: ) Het punt is denk ik ook nog een beetje dat de compactcamera’s die mij aanspreken ook al gauw zo’n ¤350,- kosten, doe er ¤100,- bij op en je hebt een SLR.

Okay. Geloof het of niet, ik durf niet te garanderen dat ik écht niet meer van gedachten verander, maar ik heb besloten voor een SLR te gaan. Nu nog kiezen wélke!

Je hebt in ieder geval je keuzen al gemaakt. Zou even goed oriënteren voor je er een koopt. Zou wel beginnen als ik jou was met het zogenaamde instap model zoals de Canon 450D of 1000D. Van de rest van de merken weet ik niet welke dat het zijn maar dat kan je zelf even google.

1000D had ik al naar gekeken! Ik ben heel tevreden over mijn huidige Canon (nou ja voor ie stuk ging dan hè) dus neig sowieso heel erg naar Canon. Nikon lijkt me ook nog wel wat…

heb er niet veel verstand van, maar de vader vn un vriendin vn m heeft een nikon… is echt een hele goeie maar volgens mij ook heel duur… maakt erg mooie fotos!

Ik twijfelde ook best wel, maar ben heel blij dat ik er een gekocht heb! Ik heb de Canon EOS 1000D, dat is inderdaad een prima dingetje voor je als ik zo je verhaal lees :]

Ik zou gaan voor 'n Canon of een Nikon. Ik wil er zelf ook één (maar ben pas bijna over de helft met sparen) en ik wil denk ik een Canon 450D. Als ik jou was zou ik gewoon naar een winkel gaan om advies en te kijken welk model het fijnst in de hand ligt (is ook belangrijk als je fijn foto’s wilt kunnen maken!).

die wil ik ook ^^
Mijn compact camera staat nu op marktplaats mocht iemand interesse hebben ?

Ik zou voor een Nikon gaan!
maar ik zou even kijken op marktplaats enz. Het hoeft niet perse nieuw, het kan ook heel leuk 2dehands. Je moet dan wel echt even langs gaan en er wat fotootjes mee maken enz. maar dit is wel heel wat goedkoper!

Iemand ervaring met een Canon EOS 400D?

Serieus, je beschrijft echt precies mijn probleem. Ik ben aan het sparen voor een SLR, want fotografeer nu al een tijdje met mijn compact en wil graag verder. Maar ik ben ook echt bang dat ik zometeen een SLR heb aangeschaft en dat ik fotografie ineens niet meer zo leuk vind of iets in die richting. Ik ga over een paar maanden een verre reis maken, en dan zou ik graag al een SLR hebben. Maar die moet ik natuurlijk wel ruim van tevoren kopen, anders kan ik niet oefenen. heeelp.
maargoed, ik kan je dus niet verder helpen. Dus beschouw dit maar als een upje haha

Hoi!
Misschien kan ik je een beetje helderheid geven.
Ik fotografeerde eerst ook met een Canon Powershot, maar wilde graag een SLR.
Ik zou als ik jou was voor een Nikon of Canon gaan, dat zijn merken waar je, als je ooit verder wilt in de fotografie oid, ver in kan doorstromen. En deze twee merken komen gewoon steeds weer als beste uit de testen. Daarmee wil ik niet zeggen dat andere merken als Olympus of Sony slecht zijn hoor. Persoonlijk vind ik Nikon of Canon ook gebruiksvriendellijker.

Eerst gezegd weet ik niet veel over Canon, daarvoor zal je bij iemand anders moeten zijn. Ik heb zelf nu een Nikon D40, echt een top camera!
Hij is niet ontzettend zwaar en niet te groot, waardoor ik hem gewoon mee kan nemen als ik even de stad in wil ofzo, heb er een fototasje bij. Deze camera heeft 6 miljoen pixels, maar verkijk je daar niet op. De camera merken zijn de afgelopen jaren in een pixelrace verwikkeld geraakt, maar pas als jij je foto’s op posterformaat wilt gaan afdrukken of als cover op een magazine heb je je 10 miljoen pixels nodig. Natuurlijk zijn meer pixels leuk, maar daarnaast nemen je foto’s ook meer ruimte in (tenzij je ze in kleiner formaat schiet). Anyway ik typ weer eens te veel :stuck_out_tongue:
Even terug naar de Nikon D40.
Ik wil hem je heel graag aanraden. Het is een SLR waar je lekker mee kan beginnen, je kan in AUTO modus schieten, maar naarmate je meer leert over fotografen kan je ook zelf je diafragma, sluitertijd etc instellen.

Ik kan je er nog veel meer over vertellen, foto’s laten zien die ik ermee heb gemaakt etc, als je daar behoefte aan hebt hoor ik het wel :grinning:

Ik wil er ook één gaan kopen, maar twijfel ook :bored:.