Cambridge?

Hoi allemaal,

Ik heb laatst een informatiebrief gekregen over Cambridge Engels, en nu zit ik erg te twijfelen of ik dit zal gaan doen. Ik zit nu in 4 VWO en sta een 8,2 voor Engels. Als ik me inschrijf ben ik er de hele 5e en 4 maanden van de 6e mee bezig. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het veel extra werk? En wat kun je er later allemaal mee?

Het lijkt mij wel heel erg leuk om te doen, maar ik ben bang dat het te moeilijk of te druk gaat worden, daarom hoor ik graag eerst wat ervaringen.

Ik hoor het allemaal graag! :slightly_smiling_face:

Ik ben zelf bezig met extra engels lessen om Cambridge te halen, maar naar mijn mening is het erg verschillend qua moeilijkheid. Er zijn dingen die erg lastig zijn, maar het normale lezen dat ook een deel van het examen is vind ik noujuist een stuk makkelijker dan de leestoetsen van cito. Verder denk ik dat je het wel aan moet kunnen als je een 8,2 staat. Zelf doe ik niet zoveel buiten dat uur in de week dat ik les heb, maar je zult er wel meer moeite in moeten steken naarmate je dichterbij het examen komt.

Later kun je wanneer je solliciteert, in Nederland of in het buitenland, makkelijk je niveau in Engels aangeven als je een Cambridge diploma hebt. Ook kan het meespelen bij je toelating aan een universiteit.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden :slightly_smiling_face:

^ Doe jij dat buiten school om? Ik heb best wel spijt dat ik dat op de middelbare niet heb gedaan.

Bij ons kan je dat gelijk in de eerste kiezen, en het is wel heel anders in vergelijking tot regulier Engels, maar naar mijn mening was het een stuk makkelijker dan de normale Engels lees en luistertoetsen. Het verschil is dat je hier alles in het Engels doet en bij regulier wordt er van je verwacht dat je alles naar het Nederlands kan vertalen.

Het ligt er natuurlijk aan welk niveau je gaat doen, CAE denk ik?, maar als je gewoon prima Engels spreekt gaat het je niet heel veel meer tijd kosten of te moeilijk worden. Ik zou het doen!

Ik zit nu in 4 VWO, en ik volg Cambridge-lessen bij mij op school (ipv ‘normaal’ Engels). Het is echt een aanrader, het staat goed op je rapport en het is, als je redelijk goed bent in Engels en er wel gevoel voor hebt, makkelijk te doen!

Ik volg zelf nu CAE-niveau, en hoop volgend jaar CPE te kunnen doen, dat staat namelijk ± gelijk aan 3e jaar universiteit. Natuurlijk hartstikke handig voor je studie en het is als je Engels leuk vind en er dus gevoel voor hebt, super om te doen!

-FCE is het laagste niveau, en dat is bijna hetzelfde niveau als dat wat je voor ‘normaal’ Engels hebt.-

Ik ben er erg enthousiast over en het zou leuk zijn als je het kiest :slightly_smiling_face:

Ik heb ook CAE gedaan en ik vond het sowieso echt leuk om te doen! Het gaf voor mij wat extra uitdaging, omdat wij tijdens de lessen de uitleg al snapten, en ons dan verveelden.
Het was niet zo moeilijk, vond ik. Vooral het luistergedeelte is echt makkelijk. Voor Use Of English moet je je wel even goed voorbereiden en weten wat er van je verwacht wordt bij die oefeningen. Op het examen krijg je gewoon precies de oefeningen die in het boek staan, maar dan met andere woorden/zinnen natuurlijk.
Verder zijn er op internet heel veel tips te vinden, die ik vooral bij Speaking gebruikt heb. Bijvoorbeeld dat ze bepaalde woorden graag willen horen en dergelijke.

Ik heb in de 5e zelfstandig CAE gedaan (het werd toen nog niet aangeboden bij mij op school). Ik vond het zelf prima te doen. Use of English is een kwestie van oefenen en gewend raken aan de vraagstelling, en er zijn veel boeken en je zal in de klas dan ook wel veel oefenen. Als je al een beetje gevoel hebt voor Engels is het denk ik goed te doen!

Wat heb ik een spijt gehad dat ik het niet heb gedaan, maar echt hoor.
Bij mij deed m’n halve klas het en echt ik snap niet waarom ik het niet heb gedaan want die lessen waren in ons studieuur gepland, dus uiteindelijk deed ik toch niets in dat uur.

Als ik jou was zou ik het dus zeker doen, staat ook goed op je CV later :slightly_smiling_face:

Ik had het inderdaad in een soort keuzevakuur en vond het niet veel voorstellen. Als je een beetje aanleg hebt voor Engels (en dat zit vast wel goed met jouw 8,2) dan red je het wel zonder er veel voor te doen. Ik heb er zeker niet veel tijd in gestoken maar heb nu wel mooi een diploma dat ik een near-native speaker ben dat internationaal is erkend! Zou het zeker doen, je kunt het in ieder geval proberen en je redt het vast wel. :slightly_smiling_face:

Ik zou het zeker doen! Je hebt er altijd wat aan, als je in het engels wilt gaan studeren, op vakantie etc. Nu is het makkelijker en vast ook goedkoper om te doen.

Ik heb een deel van de cursus ‘niet officieel’ tijdens een minor op school gedaan (5 maanden) en ik vond het erg leerzaam en ook leuk. Dus zeker als je dan ook een officieel certificaat hebt, staat dat ook echt leuk op je cv natuurlijk.

Ik zelf heb geen cambridge maar een certificaat van Anglia, kost geen tijd, je maakt een toets op jou niveau (wat dus hoger kan zijn dan bv havo) staat goed op je CV. Ik kon er zelfs vrijstelling mee krijgen voor Engels op mijn vervolgopleiding.

Ik heb Cambridge gehad en kan het je sterk aanbevelen! Ik zat alleen met het probleem dat het bij mij op school amper en slecht werd gegeven, maar ik denk wanneer het goed wordt gegeven het een goede toevoeging kan zijn. Verder vond ik het niet per se lastiger, maar gewoon anders.

Ik heb in de onderbouw FCE gevolgd, maar heb ik de bovenbouw besloten om te stoppen met het Cambridge programma. Voor FCE had ik destijds een C (vooral veel moeite met speaking). Mijn docente Engels zei toen dat een CAE alleen meerwaarde had voor je CV als je een A of B ervoor zou halen. Kijk dus even goed of het nodig is voor jou. Op CV gebied denk ik ook dat het er sterk van af hangt wat je wil gaan doen. Ik studeer inmiddels en als ik naar het buitenland zou willen kijk ik dan wel wat er nodig is wat betreft certficaten enzo, mijn Engels is sinds ik studeer sowieso een stukje beter geworden en als ik nodig is kan ik CAE/CPE altijd nog in mijn eigen tijd halen nu.

Maar, als je nu een 8,2 staat zou ik het gewoon proberen! Bij ons waren er destijds nog geen extra kosten verbonden aan deelname aan het programma, alleen de kosten voor je examinering (250 euro?) waren voor onze rekening. Je kon zelfs nog besluiten om het programma te doen en als je dacht het niet te redden gewoon af te zien van je examen.

Bij mij op school kan cambridge in de 3e klas al ! wow haha ! maar ik zou het sws doen als ik jou was! je hebt er alleen maar heel veel aan x

Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb me opgegeven, dus ben heel benieuwd naar volgend jaar! :slightly_smiling_face:

Ik wens je heel veel succes, CAE is prima te doen als je er tijd in steekt. Staat goed op je cv voor de universiteit en zorgt ervoor dat je erg goed in engels wordt!

Waar heb je dat dan gedaan?

Ik volg al sinds de 1e Cambridge Engels, dit wordt aangeboden op mijn school als vwo+.
In de 3e doe je dan de FCE examen en in de 5e (eerst in de 6e, dit is echter verplaatst) CAE of CPE. CPE is wel moeilijker dan CAE.

Een 8.2 is echt niet slecht voor Engels, maar ik neem aan dat je alleen maar reguliere Engels hebt gevolgd? Ik heb een vriendin die begon op havo/vwo en haar weg is geklommen tot vwo+. Eerst stond ze altijd negens voor engels op normale vwo maar op vwo+ zakte dit af tot zevens. Voor haar FCE examen had ze een C gehaald en haar voor haar CAE ook een C. Prima dus.

Je hebt er echt baat bij als je van plan bent om een Engelse studie te volgen of naar een universiteit in Engeland te gaan. Ik raad het je echt aan om Cambridge Engels te volgen.

Voor het geval ze het niet op jou school geven, ik zag op de Education First site dat je daar ook een Cambridge diploma kan halen. Het is wel prijzig, zo rond de 5000 euro, en je moet dan wel minimaal 8 weken de cursus in het buitenland volgen. Misschien een optie om te overwegen als je graag een Cambridge diploma wil halen.