Cambridge engels! kiezen of niet! ik twijfel omdat..

ik heb echt een probleem.
ik wil al lang gaan studeren in engeland, of amerika, na mijn school(gymnasium).
ik zit in klas 2 en kreeg vandaag mijn rapport,ik sta een 8.5 op engels en daarmee ruimvoldoende om cambridge engels te doen, een moeilijkere soort engels op school waarmee je ook je cambridge examen kunt halen. bij mijn rapport zat een brief met informatie daarover. dus ik lees dat thuis heel blij met een gevoel dat ik met het halen van dat examen sneller aangenomen wordt op universiteiten etc(dat zeggen de leraren namelijk al een jaar lang en daarmee was ik supergemotiveerd), maar dan lees ik dat je ouders het moeten betalen en dat het niet wordt vergoedt door de school.
de kosten bedragen meer dan 640 euro, en je examen maken kost 190 euro.
toen moest ik echt helemaal huilen omdat ik eigenlijk zeker wist dat me ouders dat niet kunnen betalen, en toen had ik echt zo’n gevoel of al mijn dromen kapotvallen.

tijdens het avondeten vertelde ik dus aan mijn ouders dat ik cambridge kan doen en dat het meer dan 640 euro kost. en toen werd het zo even stil en me ouders zeiden FF niets. en toen zeiden ze tegen elkaar’op de informatieavond zeiden ze niet dat je het zelf moest betalen, ofwel?’ en ‘maar je bent al wel heel goed in engels.kan je het niet ook halen als je het gewoon thuis alleen met het boek doet?’ en ook nog van die dingen dat dat diploma misschien niet helpt bij universiteiten en studeren in het buitenland.

eigelijk allemaal uitvluchten enzo omdat we er het geld niet voor hebben maar ze weten dat ik het wel wil. en ik zei maar zo van ‘ja eigenlijk hoeft het ook niet, want het is ook moeilijker he.’
en nu moet ik weer huilen en ik weet niet wat ik moet doen en ik heb me nog nooit of te nimmer zo rot gevoeld en ik voel me echt of alles wat ik wil gewoon niet meer haalbaar is.
sorry dat dit zo lang is maar help me met wat ik moet doen!

Nou, het CAE hebben zegt niet alles hoor! Ik heb het zelf wel gedaan (volgens mij was het ¤450,- en geen ¤640,-) maar het is alleen iets extra’s. Het helpt je makkelijker een buitenlandse universiteit in te komen maar wanneer jij op een andere manier aan kunt tonen dat je Engels goed is kun je er ook wel binnenkomen.
Je zou ook op school kunnen gaan oefenen en dan en onoffcieel examen maken. Op die manier ben je minder geld kwijt en is het misschien ook wel iets “minder” waard dan een officieel briefje voor die universiteiten maar je kunt alsnog aantonen dat je Engels erg goed is.
Succes, ik kan me voorstellen dat dit kut is!

Hey meis,

Ik heb afgelopen jaar in VWO5 mijn Advanced English Exam gedaan. Ik neem aan dat je dat uiteindelijk bedoelt? Wij hadden 1 uur in de week buiten schooltijd les van de engels-juf en zij deed dat op vrijwillige basis. We hoefden dus alleen zo’n 190 euro voor het examen te betalen en ik ben geslaagd.
Het is denk ik best lastig om het helemaal op eigen houtje te gaan leren, want je moet ook mondeling oefenen, of brief schrijven…
Is het misschien een idee om gewoon heel goed je best te blijven doen en in de 5e(doe je havo of vwo?) zelf een jaar lang aan de slag te gaan met af en toe hulp van een aardige docent of iemand uit je kennisenkring die erg goed is in engels?

Ik weet niet zo goed of je er nu echt zo veel voordeel mee doet bij vervolgstudies, maar als je Engels echt leuk vindt, en je bent er zo goed in, dan zou ik er wel voor gaan! Maar 640 euro is wel erg veel, ik snap wel dat je ouders dat niet betalen. Hoop dat je hier iets aan hebt :wink:

“In mijn tijd” (ja, oma vertelt) bestond er geen Cambridge Engels, althans, dat kon je niet op school doen. Maar genoeg mensen van mijn leeftijd zijn in het buitenland gaan studeren.
Voor de meeste universiteiten in Engelstalige landen moet je dan een test afleggen en als je die goed genoeg hebt gedaan, mag je ook gewoon gaan studeren. Deze kost ook geld, maar minder dan dat Cambridge Engels en tegen die tijd kun je al een baantje hebben en sparen om dit te financieren.
In de tussentijd vooral veel Engels blijven praten (zoek bijvoorbeeld Engelse penvrienden) en dan komt het heus wel goed. (:

het vervelendste is nog dat ze vanaf dit schooljaar elke maand echt een keer vroegen van ‘en wie denkt cambridge te gaan doen?’ enzo, en ik elke keer natuurlijk blij me hand opsteken. en nu hoor ik dan ineens dat je ouders dan wel nog even 640 euro moeten betalen(dat was trouwens inc examen, net gecheckt.)

Oh, die test waar ik het net over had heet de TOEFL test. In Engeland wordt-ie tenminste gehanteerd.

Ik doe dat Cambridge ook, volgend jaar mei heb ik examen, maar wij hoefden helemaal niet zoveel te betalen?! 130 euro voor de boeken, maar ik weet niet of we nog voor het examen moeten betalen, daar is niks over verteld… Maar eh, ik begrijp dat je ouders het te duur vinden (zouden mijn ouders ook niet kunnen betalen), maar aan de andere kant snap ik ook dat je het kut vind. Misschien kun je nog iets anders vinden om je engels nóg beter te maken, zonder Cambridge, want als je heel goed bent lukt het ook wel. Succes! (:

Ik begrijp wel, dat dit wel eventjes kut voor je is. Maar er zijn andere wegen die naar ‘Rome’ leiden. Zoals de voorbeelden die de andere girlsceners aan je geven.

Mmm, het is niet anders… Het is wel echt een hoop geld. Misschien kun je, als je wat ouder bent, een vakantiebaantje zoeken op een Engels vakantiepark oid. Of na je school een jaar au pair in Engeland. Er zijn superveel mogelijkheden!

heee! ik weet niet of dit zal helpen, maar aangezien de universiteiten hier in spanje (ben half spaans,dus woon hier al een aantal jaar met mijn vader) veel duurder, en is het verschil tussen particuliere en openbare heel groot vergeleken met in nederland, en ik wilde dus ook heeeel graag een jaartje italiaans studeren voordat ik echt naar de uni zou gaan, en tja mijn vader vond het idee allemaal wel heel leuk maar werd ook hier in spanje niet vergoed, en aangezien de prive universiteit hier heel duur is…vond mijn vader het minder. kortom wat ik heb gedaan is; vanaf mijn 14e een bijbaantje genomen en elke keer een deel van dat geld apart gelegd, en aan het eind had ik genoeg geld (natuurlijk met een zakcentje van mijn vader erbij hihi) en ben ik uiteindelijk 8maanden naar Milaan geweest. dus weet niet of je hier iets aan hebt, maargoed wie weet brengt het je op een idee(A). succes;)

(^ik ben 14, maar euhm. wat voor baantje dan? want ik haat babysittenXD)

Oh, ik doe het ook. Wij moeten voor de lessen 500 euro extra betalen volgens mij. Maar weet je, als je naar Amerika gaat leer je Engels waarschijnlijk veel beter omdat je dan echt converseert met mensen en dan pak je het heel goed op. CT is voor mij een eitje, het is alleen maar grammatica, en omdat Engels mijn 2e taal is spreek ik het vloeiend en voelt ct als Engelse les zoals het in Engeland is. Jaa. Ik weet niet wat nog meer te zeggen. Ik hoop dat ik je geholpen heb. En succes verder.

shit, dit wilde ik ook gaan doen maar dit kunnen mijn ouders echt niet betalen… ik wist niet dat het zo duur was:( het was ook mijn droom om dat te gaan doen vanaf toen ik het hoorde was ik er helemaal enthausiast over enzo, maar 600 euro… shit:(

oo dus dat examen is alleen handig als je later in het buitenland ofzo wilt gaan studeren?

Ik doe Cambridge Engels op het moment, bij ons op school doet iedereen het en is het verplicht, ik ga over 2 maanden mijn FCE examen doen, je had dan wel de keuze of je dat wilde of niet, als je hiervoor slaagt mag je verder voor je CAE… Maar dat doe ik alleen als ik écht met een A slaag ofzo. Wij hoeven alleen te betalen voor het examen. Als het bij jou 640.- kost zou ik echt wel even nadenken of je het écht wil want dat is ontzettend veel geld. Als je in het buitenland wil studeren is een FCE examen wel heel handig (wordt er bij ons gezegt) Ik zou eerst even goed nadenken als ik jou was :wink: