Calorieen struggles.

Hoi hoi allemaal!

Ik zit erg in de knoop, in ongeveer 4 maanden tijd ben ik 10 kilo afgevallen. Ik wil graag op gewicht blijven, maar ik heb wat advies nodig. Volgens een paar personen sport ik teveel en eet ik te weinig kcal, ik vroeg me af of dit juist is en wat ik eraan zou kunnen doen.

Sport; 2 x pw handbaltraining, 1 x pw handbalwedstrijd, 2 x pw sportschool (30 min rennen op de loopband), 5 x pw naar school fietsen (2 x 30 min) en 2 x pw naar de sportschool fietsen (2 x 40 min).

Als ontbijt eet ik 40 gram havermout of brinta met 250 ml ongezoete amandelmelk
Als lunch eet ik 2 tarweboterhammen met kipfilet/ham/halvajam
Als avond eten eet ik wat de pot schaft, maar wel
zo veel mogelijk groentes
De tussendoortjes van de dag zijn verschillend; Worteltjes, een rijstwafel, een boterham, een smoothie of een stuk fruit.
O: +/- 175 kcal, L: +/- 180 kcal D: +/- 500 Kcal T: +/- 200 kcal. Dit is bij elkaar net boven de 1000 kcal, dit lijkt mij veel te weinig, maar ik zou ook niet weten hoe ik dan opeens 1800 kcal zou komen met het eten. Ik ben erg voorzichtig omdat ik bang ben om snel aan te komen.

Ook had ik een belangrijke vraag die hopelijk word beantwoord: Als je een keer niet gaat sporten, moet je dan minder gaan eten/ extra op je eten letten? Ik denk dan altijd bij mezelf; ‘‘Als ik deze dag niet ga sporten dan verbrand namelijk geen ‘extra’ calorieën dus ik ga meer op mijn eten letten.’’ Maar op het internet staat dat als je niks doet zo’n 1500 kcal verbrand, klopt dit echt? Dus als je 1200 kcal binnen krijgt en je lichaam verbrand inderdaad 1500 kcal, is het sporten eigenlijk dan wel nodig?

Heb lang hetzelfde probleem gehad. 1800 of 2000 lijkt nu misschien heel veel, maar dat is het niet! Je calorie-aantal qua ontbijt en lunch is nu veel te laag. Dit kan je zeker nog flink uitbreiden met bijvoorbeeld fruit en noten bij je ontbijt. Bij je lunch kan je kiezen voor calorierijker beleg en nog 1 a 2 boterhammen erbij! Ik zou zeker proberen om je calorie-inname op te hogen, want anders kom je in de spaarstand, als je daar nu nog niet inzit. Dan gaat je lichaam alles vasthouden en kom je erg snel aan. Je tussendoortjes klinken goed, probeer daar gewoon goed in te variëren. En aangezien je gewoon op gewicht wil blijven kun je ook af en toe lekker een koekje eten, of een stukje chocolade :slightly_smiling_face:. Oh, en wat bij mij goed hielp toen ik meer calorieën probeerde binnen te krijgen, was drinken. Dus lekker veel melk, smoothies en vruchensapjes e.d.

En je vraag over het sporten, daar heb ik eigenlijk niet heel veel verstand van. Maar volgens mij is de regel dat je er in principe bij moet eten wat je eraf sport. Dat van die 1500 klopt wel denk ik. Daar moet je gewoon niet onder gaan zitten. En als je dus op gewicht wil blijven en niet af wil vallen moet je eigenlijk wel aan die 2000 komen.

Sluit me hierboven bij aan. En het is n kwestie van wennen qua honger ook.
Vorige week moest ik nog niets per os. Geen druppel water en zie nu m’n lijstje in het eetlijstjes en aankomtopic. En dan lig ik hele dag op bed, op twee uur stoel zitten na. Als ik nu weer mobieler word, moet ik ook meer bijeten inderdaad. Dit geld zowel als je aan wilt komen, stabiel wilt blijven of af wilt vallen.
En idd, toen ik m’n intake moest verhogen, maar net n dag na ok zat… Bouwde ik vloeibaar vooral op voor m’n kcal intake. Ging niet direct aan de friet (vanavond toevallig wel haha). Nee. Ik begon dan met (overheerlijke btw) drinkvoeding oa. Maar dat is ivm andere omstandigheden. Sowieso is dan zuivel drinken, toetjes eten als pap (erg gezond, havermout Bambix Brinta etc) een goede tussenoplossing. En smoothies. Fruit vult snel, dus ik drink veel sapjes en smoothies en die bevatten tegenwoordig vrijwel geen suiker meer toegevoegd. Dus nog gezond ook. Dan kan je je ‘honger’ voor andere voedingsstoffen gebruiken en zo je eetlijst opbouwen. Dan vanzelf, word t gewenning en krijg je echt weer honger,
Want ik schik echt van je lijstje, het is onwijs onwijs weinig. Maar t advies hierboven legt heel duidelijk uit hoe en wat en haar tips ook :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de reacties guys, ik weet al iets meer :blush: