Cadeautjes dobbelen

Ik ga vanavond met 5 mensen dobbelen. We hebben afgesproken dat ieder voor €7,50 aan cadeautjes meeneemt. Nu vind ik aan de ene kant dat je naar huis mag gaan met de cadeautjes die je gewonnen hebt, maar aan de andere kant vind ik het ook weer lullig/oneerlijk (ook voor de anderen) als de een met cadeautjes van een totaalwaarde (alle cadeautjes die hij/zij meeneemt hebben dan bij elkaar opgeteld een waarde van bijv. 3,00) van 3,00 en de andere persoon bijv. 9 euro. Ik moet de spelregels bedenken en en weet dus niet goed wat te doen.

• Ieder gaat naar huis met wat hij/zij gewonnen heeft
  • In de laatste ronde zorgen we er (met behulp van de opdrachten en de regels die horen bij het getal dat je gooit) voor dat ieder met hetzelfde aantal cadeautjes naar huis gaat. En als er bijv. 33 cadeautjes zijn dan gaat ieder met 5 cadeautjes naar huis en de laatste cadeautjes worden verloot/gaan naar degenen die het hoogst gooien ofzo
  • In de laatste ronde zorgen we er voor dat ieder bijv. 3 of 4 cadeautjes heeft

Up!!

Wij hadden ook de regels zoals jij in het tweede punt hebt gezet: in de laatste ronde moet je ervoor zorgen dat iedereen het zelfde aantal cadeaus hadden. Het voordeel echter was dat degene die heel veel cadeaus had, zelf mag kiezen welke cadeau zij afstaat.
De andere cadeaus kan je dan weer verdelen door te kijken wie wat wil hebben en als er meerderen hetzelfde cadeau wil hebben: dobbelen en kijken wie het hoogst gedobbeld heeft.
Overigens, misschien een idee om vast te leggen dat iedereen 2 cadeau’s heeft? of 3 cadeaus? Dan heb je iig dat de cadeau’s ook van vergelijkbare waarde heeft, maar waarschijnlijk hebben jullie de cadeaus al gekocht?

Ik zou zorgen dat iedereen ongeveer even veel cadeautjes of van gelijke waarde heeft. Het zou sneu zijn als één iemand 5 cadeautjes heeft, en een ander maar 1. Je zou ook meerdere rondes kunnen doen ofzo? Als er 30 cadeautjes zijn, doe je 5 rondes waarna iedereen aan het eind van elke ronde sowieso 1 cadeautje heeft.

Dat is het nadeel van dobbelen.
De één kan meer of minder krijgen dan de ander.

Wij hebben uiteindelijk in de laatste fase nog de mogelijkheid gehad om onderling te ruilen.
Dan blijft het nog leuk.

Dat zou ik vanavond gewoon overleggen met de rest.
Ligt er natuurlijk ook aan of je het voor de gezelligheid/grappigheid doet, of dat je serieuze cadeautjes koopt enzo. Want als jullie gewoon grappige cadeaus doen die nergens op slaan maakt het ook niet zoveel uit of je wel of geen cadeau hebt

Als we voor de tweede optie gaan dan doe ik het niet zo dat ieder mag kiezen wat hij/zij afstaat. En we spelen het met 3 rondes, vergeten te vermelden!

Vanavond overleggen ga ik niet aan beginnen, als we dat doen moeten we ook vanavond weer opdrachten maken ofzo en regels opschrijven. Cadeautjes zijn al gekocht ja. Hebben afgesproken dat ieder een groter cadeautje koopt van rond de 2 á 3 euro en voor de rest kleine grappige dingetjes/dingen waar je wat aan hebt (mag ieder zelf weten).

Waarom dat niet? Want dan krijg je dus inderdaad dat niet iedereen hetzelfde aantal cadeaus krijgt, maar je wil ook weer niet dat er helemaal geen “voordeel” is voor degene die heel veel cadeaus bij elkaar heeft gedobbeld…

EDIT: mja ik snap je probleem denk ik, dan kies je natuurlijk de duurste cadeaus uit. Dat probleem hadden wij niet.