c
Ik verplaats dit naar School!
Neem lekker een tussenjaar, ik ben ook begonnen aan m’n nieuwe studie op m’n twintigste nadat de vorige me niet beviel. En zeker op de uni ben je dan echt niet de oudste hoor! er zijn er veel meer die hiervoor iets anders hebben gedaan. En als ik het zo lees lijkt het me beter voor je als je even op je gemak aan je faalangst gaat werken en met een frisse start aan iets nieuws begint. En ik denk dat als je iets hebt gevonden wat je echt interesseert dat het lezen en leren ook veel beter gaat, dat merk ik nu zelf ook!
ik denk dat een tussenjaar heel lekker voor je is. Na dat jaar heb je (hopelijk) de rust gevonden om weer druk bezig te zijn voor een (universitaire) studie.
ik vraag me nog wel af of je dan nog wel studiefinanciering krijgt bij je volgende opleiding?
Als het je geruststeld, ik ben ook 20 als ik ga studeren, je bent echt niet de enige (:
Succes met kiezen!
20 is prima als je gaat studeren, je wil toch ook niet op je 22e al klaar zijn? werken kan de rest van je leven nog
Bedenk wel dat rechten ook meteen een hele pittige studie is met heel veel stof. Lang niet alle universitaire studies zijn zo! Als je rechten niet interessant vindt, is het zowat onmogelijk om bij te blijven bij die studie. Als jij gewoon universitair niveau heb, raad ik je sterk af om naar het HBO te gaan. Mensen vinden het vaak te makkelijk, vinden de mensen minder leuk en het is heel praktijkgericht. Maar het zou zonde zijn als jij je hele beeld van universitaire studies baseert op een van de moeilijkste!
Ik denk dat een tussenjaar echt iets voor jou is, ik ga het zelf ook doen. Je hoeft dan nu geen overhaaste keuze te gaan maken, want dat lijkt me niet de beste oplossing.
Ook staat een tussenjaar goed op je cv, dat is natuurlijk ook handig meegenomen
Alleen reizen geeft heel veel zelfvertrouwen, dus ik denk dat het heel goed voor je zal zijn. Misschien weet je dan ook beter wat je wilt gaan doen na zo’n jaar. Als je nu nog overhaast een beslissing moet nemen is de kans groot dat je weer terug bij af bent en weer de verkeerde keuze maakt, wat niet erg bijdraagt aan het verhelpen van je faalangst.
Als een tussenjaar jou gelukkig maakt moet je het zeker doen! Maar je moet je er wel bij bedenken dat je vanaf volgend jaar geen stufi meer krijgt… en dat als je dan weer een foute studiekeuze maakt dat dat financieel gevolgen kan hebben.
Ook zie ik dat je waarschijnlijk wel de universiteitkant op wilt… en dat soort studies liggen vaak niet langs de deur… waardoor op kamers gaan vaak wel nodig is (zonder stufi wordt op kamers gaan een duur grapje…).
Een tussenjaar staat vaak juist niet goed op je CV… dacht meld het ff… meeste werknemers zien liever geen gaten in het CV zodat ze weten dat ze met een doorzetter te maken hebben…
Ik zou je een tussenjaar aanraden, maar bedenk dan wel dat je geen recht meer hebt op studiefinanciering!
Overigens is rechten volgens mij een hele zware studie, niet per se qua vaardigheden maar vooral qua hoeveelheid stof, dus als je dat niet interessant vindt, is dat heel moeilijk bij te benen. Ik zou het niet kunnen in ieder geval, terwijl ik toch echt wo-denkniveau heb.
Ik zou gewoon kappen met rechten, niet een je P halen, je hebt er toch niks aan. Neem gewoon rust, desnoods een tussenjaar (maar denk aan de stufi!) en richt je even helemaal op jezelf! Maak je niet te druk.
Als ik het zo doorlees denk ik dat het fijner voor jezelf is om een tussenjaar te doen. Dan kun je rustig oriënteren op je volgende studie. Ik denk wel dat rechten een van de meest zware studies is, ik zit ook op de universiteit en ik hoef echt niet extreem veel te lezen bijvoorbeeld.
Denk er wel bij na dat als je komend jaar niet begint aan de studie, dat je het jaar erna geen stufi meer krijgt. Dat wordt na komend jaar afgeschaft en omgezet in een lening voor alle nieuwe studenten.
Verder over je CV, ik denk dat het er heel erg vanaf hangt wat je gaat doen. Een jaar op de bank hangen staat natuurlijk niet zo goed, maar reizen met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of een bijbaan in de richting waar je misschien op wil staat een stuk beter. Als je maar kan motiveren waarom dat tussenjaar bij jou paste en dat het je heeft geholpen, dan zit dat denk ik wel goed.