C&M vs N&G en geen vertrouwen

Ik heb wat dingen die ik kwijt wil en gewoon even wat advies over wil.
Ik weet nu al een tijdje dat ik blijf zitten in 4VWO, dus dat kwam niet echt als een schok voor mij. Nu blijf ik maar op 0.1 punt zitten en daar baal ik best wel van.
Wiskunde en scheikunde zijn erg moeilijk voor mij vooral omdat ik slechte leraren had dit jaar (ik doe wis A). Ik mag ook niks extra’s meer doen voor de vakken omdat ik volgens mijn docenten genoeg mogelijkheden heb gehad om mijn cijfers op te halen en omdat dat de andere leerlingen zou benadelen. Ook nemen ze het niet mee in mijn bespreking dat mijn zusje al een jaar ziek thuis zit en ik slaapproblemen heb waardoor ik me minder goed kan concentreren in de les.
Ik heb al veel met mijn coach gepraat over welk profiel ik volgend jaar moet gaan doen want hij bindt C&M meer bij mij passen. Helaas kan je met C&M minder dan met N&G (naar mijn mening). Ik doe al drama als keuze vak en dat vind ik wel voldoende. Maar toen kreeg ik vanochtend een telefoontje van school voor mijn ouders of ze mij willen overtuigen om toch C&M te gaan doen, omdat ik volgens de school het niveau niet aan kan. :hammer: Nu moet ik morgen dus naar school om aan iedereen te zeggen dat ik gewoon N&G ga doen, ondanks dat de school dat niet wil. Het vertrouwenslevel vanuit school is weer hoog in mij. En het ergste is nog dat ik maar 1 dag heb om te beslissen of ik mijn profiel zou willen veranderen (mocht ik dat gewild hebben). Anyway, hebben jullie nog advies? Ik zit echt een beetje vast…

Ik denk dat je even na moet denken over welke richting je later in wil slaan. Hoeft niet precies, maar als jij nu al weet dat je geen studie, waar veel wiskunde aan te pas komt, wilt gaan doen, dan is dat ook niet nodig om nu in je pakket te hebben (tenzij je dat echt graag wil om een andere reden natuurlijk).

Ik zit erg te twijfelen. Ik wil erg graag de richting van medicijnen/forensisch onderzoek op, of een koksopleiding doen. Van wat ik er van weet heb je voor allebei niet heel veel wiskunde nodig, maar voor medicijnen wel scheikunde. Je kun wel een koksopleiding doen met N&G maar geen medicijnen met C&M…

N&G is dan meer divers voor jou. Maar kijk ook naar de vakken die je kunt kiezen. Welke spreken je aan/ben je goed in? Kijk naar wat jij leuk vind. Het is jouw toekomst. Probeer anders ook eens een testje, beroepskeuze oid. Zo kun je beetje zien welke richting bij je past of welke helemaal niet.

Ik zou gewoon C&M doen en intussen staatsexamens of bosswell beta certificaten behalen voor betavakken. Dan heb je in ieder geval over drie jaar een vwo diploma, en word je niet mogelijk voor de tweede keer benadeeld door scheikunde.

Ik kan vertellen dat scheikunde en natuurkunde in 4vwo nog maar vrij makkelijk is vergeleken met wat je later leert… En zeker de CE’s van scheikunde zijn erg pittig.

dit idd, alles wat je in de 4e leert komt sowieso nog terug én het gaat er ook dieper op in.
Als ik jou was zou ik gewoon N&G blijven doen en evt nog bijles vragen oid!

Haha nou ik vond 5vwo scheikunde echt moeilijk! En vooral met redox had ik moeite! Gelukkig vond ik het gedeelte scheikunde wat je in 6vwo krijgt een grote meevaller. :slightly_smiling_face:

haha ik ook hoor, redox en zuren&basen is echt shit
maar zoals ik al zei kan ze daar bijles voor vragen, want oefening baart kunst, toch? :wink:

Jazeker, ook al snapte ik dat redoxgedeelte pas, na twee keer 5vwo in de examenklas… :’) Of naja, ik kon toen eindelijk een voldoende halen voor een toets erover, pas zelf de reacties samenstellen lukte pas voor het eindexamen dit jaar.

Maar nu ik het snap, vind ik werken met redox best wel leuk… :blush:

up