c&m profiel

hooi,
In het algemene profielentopic reageerde er niemand op dus vraag ik het maar in dit topic.
Ik kies waarschijnlijk op vwo-niveau c&m profiel met wisA, Frans, tekenen en filosofie.
Heeft iemand ervaring met c&m profiel? Of ervaring met filosofie, het lijkt me opzich wel interessant maar wat houdt het precies in?

Ik weet er verder ook niet heel erg veel van, maar ik weet wel dat het c&m profiel vaak wordt gezien als het pretpakket, omdat het blijkbaar makkelijkere vakken bevat oid. Ik weet verder niet tot hoeverre dat waar is, maar wat ik wel weet is dat je erg goed moet oppassen met welke vakken je kiest. Als ik jouw profiel zo bekijk zie ik dat je Frans en tekenen én filosofie wilt nemen. Ik weet niet of dit heel erg slim is, omdat je er vrij weinig mee kan later. Dat is op zich niet zo heel erg, maar wel als je straks misschien een opleiding wilt volgen waar je bijvoorbeeld per se economie, wiskunde b, scheikunde, biologie of natuurkunde voor nodig hebt. Dat probleem heb ik nu zelf ook met scheikunde, en dat vak moet ik dus naast mijn normale vakkenpakket inhalen, niet erg prettig.
Dus denk echt goed na over je keuze, en kijk niet alleen naar wat je leuk vindt, maar ook wat je er later mee denkt te kunnen. Wellicht weet je al welke richting je later op wilt? Als dit bijvoorbeeld economie bevat kun je er niet omheen om economie te nemen in je pakket. En één vak zoals frans, filosofie of tekenen is natuurlijk helemaal niet erg en kan best, maar zorg dat je daarnaast voldoende andere vakken hebt die je wat toe gangbaarder maken voor je vervolgstudie. Succes!

Ik heb precies hetzelfde vakkenpakket gekozen toentertijd. Was er tevreden en mee en heb uiteindelijk prima kunnen kiezen wat ik wilde doen (voor mij vielen economie e.d. sowieso al af in verband met mn dyscalculie). Tekenen is heel erg leuk, maar vergis je niet er gaat soms meer tijd in zitten dan je denkt. Maar ik vond het samen met filosofie altijd een van de leukste vakken. Filosofie is niet echt moeilijk maar wel interessant, ik moet zeggen dat je later ook wel veel er van terugziet omdat filosofie overal voor wordt gebruikt.

Ik heb havo met c&m, maar is hetzelfde principe.
Soms zeggen mensen voor de grap dat het een pretpakket is, maar ik zag geen reden om mezelf onnodig te laten strugglen met economie en vakken zoals scheikunde omdat ik er niks mee wilde gaan doen.
dus je moet gewoon doen wat jij goed vindt! Wel zoals mensen hierboven zeggen inderdaad even checken of er een vak is dat je nodig zou moeten hebben met je vervolgopleiding. :slightly_smiling_face:

Ik denk dat je het beste na kunt gaan bij iemand van je eigen school wat filosofie bij jullie inhoudt.
C&M is in mijn ogen het leukste en meest interessante profiel en ik heb het dan zelf ook gekozen, maar het is inderdaad wel belangrijk of het aansluit bij de studies die je overweegt.

Ik vind dat verhaal over pretpakket altijd zo’n onzin. Voor iemand die goed is in betavakken, is NG een pretpakket. Maar ik zou daar gegarandeerd mee zakken voor het examen.
ik heb zelf ook C&M gedaan op VWO niveau, maar dan met geschiedenis (is verplicht dacht ik), aardrijkskunde, wiskunde C en biologie.

Bedenk goed wat je eventueel zou willen doen later, en kijk of je profiel daarbij past.

Ik heb zelf geen filosofie, maar kregen er wel voorlichting over. Wat je leert is best wel onzin en slaat nergens op. Maar de vaardigheden, formuleren en teksten efficiënt doornemen, die je leert zijn wel nuttig.

Ik ga het waarschijnlijk ook doen. Wou eerst cultuur&economie maar aangezien ik zo dom ben geweest om economie niet te kiezen, kan dat nu dus niet meer. :hammer: :rage:

Oef, gelukkig is dat jouw subjectieve mening :slightly_smiling_face: .

Zelf heb ik ook C&M gedaan met GS, Frans, Duits, filosofie en als extra vak biologie.
Je kunt je pakket het beste laten afhangen van wat je wilt gaan studeren na de middelbare school. Weet je dat nog niet, dan zit je voor nu wel goed met dingen die je echt interessant vindt; de kans dat je het later nog gaat gebruiken is dan zeer aanwezig. Wil je nog breed te kiezen hebben later, dan zou ik toch economie erbij nemen (maar voor mijzelf was het heel duidelijk dat ik dat absoluut niet interessant vond, nooit overwogen).

Zelf ben ik psychologie gaan studeren en voor mij heeft filosofie nog steeds een grote invloed op mijn interesses en ben ik ook van plan om me daar door te laten beïnvloeden in de rest van mijn loopbaan.

Wat je precies doet met filosofie hangt af van jouw cohort. In mijn tijd (wat klinkt dat lang geleden) was het onderwerp ‘Rede en religie’ en hadden we het veel over empirie en deontologie. Je leert veel verschillende filosofen en hun ideeën kennen, en je leert zelf je eigen gedachten en meningen te vormen over bepaalde onderwerpen. Wat je daar uiteindelijk mee moet kunnen is dat je basis theorieën en denkbeelden kunt toepassen op hedendaagse onderwerpen en problematiek. Op je examen moet je bijvoorbeeld een krantenartikel kunnen lezen en daar bepaalde theorieën op toepassen.

En dit dus.
Als de wiskundegenie die in mijn jaar voor alle soorten wiskunde een 10 haalde op zijn examen mijn pakket had moeten doen, dan had hij absoluut niet zijn examen gehaald. Daarbij haalde ik MEER uren dan mijn vriendinnen die een beta-pakket hadden.

Ik heb precies hetzelfde! wilde net zelf een C&M Topic starten toen ik zag dat er al eentje was :wink:. maar ik wil dus C&M gaan kiezen omdat die vakken mij gewoon het beste liggen… zelf twijfel ik alleen nog wel heel erg. dan denk ik bijvoorbeeld stel dat ik toch nog geneeskunde wil studeren of stel dat ik toch nog dit en dit wil gaan doen. dat kan dan niet meer :frowning_face:. Ik heb nog 3 weken om definitief een keus te maken maar makkelijk vind ik dit zeker niet :frowning_face:.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb idd al naar de vervolgopleidingen gekeken en mij lijkt de kant van psychologie erg leuk en interessant, daar is c&m genoeg voor. Verder heb ik wel sowieso wiskunde omdat dat verplicht is op VWO. Maar ik ben echt niet goed in beta vakken, economie kan ik nu nog wel aan maar ik zou er niet nog 3 jaar aan vastzitten. Filosofie heb ik gekozen omdat mij het erg interessant lijkt. Ik had trouwens Frans gekozen omdat ik moest kiezen tussen Frans en Duits en duits wordt m echt niet :joy:

Ik heb hetzelfde probleem hahaha, ik vind deze vakken veel leuker. Maar ik ben bang om dan later spijt te krijgen, ookal ga ik noooit een technische studie kiezen.

Als je geen technische of economische opleiding wil gaan doen, dan is c&m een prima profiel hoor! Heb zelf ook c&m gedaan op t vwo en je kan er meer mee dan je denkt. Daarna heb ik alsnog economie gedaan zodat ik bedrijfskunde kom studeren, maar dit beviel niet dus ben ik rechten gaan doen. Achteraf heb ik dus een prima profiel gekozen:p en wat hierboven al gezegd is over dat pretpakket gedoe, dat werd tegen mij ook gezegd. Maar dat is echt onzin, want iemand die goed is in betavakken zal n&g en n&g als pretpakketten zien en die zal vakken als geschiedenis juist als moeilijk ervaren. Zolang c&m aansluit op je vervolgopleiding is er niks mis mee!

Ik heb filosofie gekozen, en ik vind het echt een super leuk vak! Volgens mij denken veel mensen dat het een raar vak is, maar het is echt heel interessant en je leert er veel leuke dingen, ook over psychologie. Omdat jij psychologie ook erg interessant vind, zou ik het zeker kiezen:)!

Als je overweegt psychologie te gaan doen dan is wiskunde met statistiek een goede (ik weet niet hoe het nu met wiskunde zit; in mijn tijd (oh ik ben OUD) hadden we nog het oude systeem en heb ik inderdaad statistiek gehad), en als je het aankunt extra vak biologie. Ook zonder zou je prima die studie kunnen doen maar met deze vakken heb je al wel een betere basis!

Jaa klopt, maar bio kan ik niet kiezen met cm profiel. Volgens mij is wiskunde A met statistieken enzo dus wiskunde zit wel goed. Voor psychologie heb je volgens mij sowieso wis a of wis b nodig, wiskunde C kan je dan weer veel minder mee.

Voor psychologie is wiskunde a het allerbeste. Wis b heb je daar niet veel aan. De statistiek krijg je bij wis a wel.