C&m of n&g vakkenpakket

Hee hoi, k heb een vraagje
ik zit nu in vwo3 en k moet bijna mn vakkenpakket kiezen. Ik vind eco niet zo boeiend en k ben totaal niet technisch, dus e&m en n&t wordt em niet.
maar nu zit k dus te twijvelen tussen c&m en n&g. vooral omdat n&g scheikunde (waar ik nu nog wel goed in ben) heeft, maar ik heb bang dat het heel lastig gaat worden. Ik sta eig voor alles een 8 of hoger, behalve voor ak en gs (zou ik in c&m willen kiezen) daar sta k minder voor en is lastiger te leren. Maaaar ak vind k wel leuk en sk niet. Helppp heeft iemand tips? wat is jullie ervaring met gs en sk?

Hi! Spannend! Ik heb havo EM + informatica gedaan. Wel iets makkelijker dan vwo natuurlijk, maar verschilt niet heel veel heb ik gehoord.

• Mijn ervaring met havo geschiedenis in de bovenbouw is niet zo goed… ik heb het als enige vak een onvoldoende op mijn diploma haha. In de onderbouw kreeg ik nog wel is projecten voor geschiedenis: een verslagje maken, of een tekening maar in de bovenbouw was dit totaal niet zo! Je moet veel inzicht kunnen hebben op alle onderwerpen, anders wordt geschiedenis heel erg moeilijk… Ook moet je een lijst kenmerkende aspecten uit je hoofd weten voor elke toets.
    Qua nieuwe lesstof valt het mee tho, het is veel herhaling maar het inzicht wordt moeilijker (Naar mijn ervaring)

• Scheikunde geen ervaring mee… heb het laten vallen. Van vriendinnen heb ik gehoord dat je wel vaak een experiment moet doen, dus daar moet je van houden.

• Als je aardrijkskunde leuk vindt raadt ik je aan om dat te kiezen! Zelf vond ik het minder leuk, maar het was naar mijn gevoel altijd wel makkelijk. (Ook mijn hoogste cijfer met de eindexamens :grin:)

Trouwens… heb je niet de mogelijkheid om twee keuzevakken te kiezen naast het basispakket? Ik had deze mogelijkheid en mijn zus (die nu in vwo 4 zit) ook. Wellicht kan je dan bijvoorbeeld N&G kiezen met geschiedenis en aardrijkskunde, en later 1 laten vallen. (Deze mogelijkheid moet je wel goed bespreken, misschien kan dit niet bij jou school)

Hopelijk heeft dit je een beetje geholpen haha! Als je nog vragen hebt kan je het me vragen, succes! xx

Dankje :slight_smile: wij hadden nooit gs nooit projecten, dus t ging echt altijd om toetsen met wel een beetje inzicht, meestal had k een 7, dus best prima, maar idk of k goed inzicht heb rip​:joy:
maar met die extra vak vakken, kan je dan in de 4e gwoon een vak laten vallen? ook de verplichte zoals sk of gs?

Maar ja ik denk wel (als k niks doe met vakker laten vallen enz) dat c&m beter past, omdat k weet dat k eig toch niks met medisch iets wil doen, dus waarom zou k dan sk kiezen​:joy::see_no_evil: maar ja met c&m moet je dan wis a of c, k wil sws geen c, dus dan a. Maar k ben juist nie zo goed in verhaaltjessommen rn beter in formule’s bijv. Ahrggg wat een nare keuze​:sob::joy:

Scheikunde (ik denk alle vakken eigenlijk) is trouwens per school verschillend. De ene school heeft elke week een practicum en de andere school helemaal niet. Misschien kun je hiernaar informeren bij je docenten of decaan

Je kan dan in de 4e,5e of 6e (zelfs nadat je de CE’s heb gemaakt volgensmij) een keuzevak laten vallen. (Dus geen verplichte) Je moet er dan wel twee hebben in plaats van 1 geloof ik, maar als je meer informatie hierover wil raadt ik je aan om een afspraak in te plannen bij de docent die het regelt :upside_down_face:

Wiskunde A is inderdaad wel veel verhaaltjessommen, maar ook veel formules hoor!! Ik had zelf dus EM maar ik wilde echt niets met economie, het was alleen een erg breed pakket.

Weet je toevallig al wat je wil worden? Of een richting? Misschien kan dat je een beetje helpen met de keuze

Ik heb N&G gedaan, ondankds dat sommige vakken me moeite kostten, maar omdat ik per se geneeskunde wilde studeren. eens dus met agape dat ook nadenken over wat je wil worden belangrijk is!

Ik heb dus totaaal geen idee wat ik wio worden, maar niet iets medisch denk ik zoals in een lab of als verpleegkundige werken. Dus dan vind k t een beetje onnodig om sk te kiezen denk ik.

Maar ik denk dat ik c&m met ak wis a beva en bio als keuzevak, zodat k de bio jant wel beetje open laat