Burnout/overspannen? o_O

Ik zal even kort uitleggen wat mijn situatie atm is;
Ik doe een hbo opleiding, en heb (hopelijk) net mn havo-wiskunde afgerond, in datzelfde jaar, via een speciaal project, alvast-studeren. Het ging allemaal prima, tot mn examens in zicht kwamen. Ik heb een lichte vorm van faalangst, en vorig jaar ging het nog wel goed met zenuwen voor t examen, maar dit jaar heb ik echt amper geslapen, kreeg geen hap door mn keel, zat te trillen, viel een paar x flauw etc, en dat allemaal voor maar 1 examen. Uit voorzorg heb ik dus een paar dagen vrij genomen van mn hbo, zodat ik alles rustig aan kon doen. Ik heb m alsnog echt vreselijk lopen stressen dus, maar toen het voorbij was dacht ik dat het wel goed zou komen. Nu moet ik nog afwachten op de uitslag, en heb ik niet het idee dat ik al rustig ben. Ook zijn er allemaal deadlines op t hbo die ik moet halen, en ik heb heel veel huiswerk, dus echt tijd om te relaxen heb ik ook niet.

Nu ben ik sinds het examen steeds niet lekker. Duizelig, supermisselijk, veel overgeven, trillerig, kan me heel slecht concentreren, en ik slaap echt amper. Ook merk ik heel erg dat ik constant op zoek ben naar afleiding, dingen die ik normaal nooit zou gaan doen. Ik heb serieus mn hele kamer van onder tot boven opgeruimt gisteren, en ik sta erom bekend dat mijn kamer nooit opgeruimt wordt… Ook heb ik vorige week mn haar laten knippen, daar had ik ineens zin in, en spendeer ik veel meer tijd aan makeup, voor school, zodat ik er nog even niet aan hoef te denken. Ook krijg ik ineens zin om met de hond te wandelen of om spelletjes te gaan spelen ofzo.

Ik vergeet ook ineens heel veel dingen. Zo moest ik een verslag inleveren vandaag, en ik ben gewoon het hele verslag vergeten te maken. Is gewoon nooit in me op gekomen. Mn leraar kwam na een presentatie die ik moest geven naar me toe omdat hij bezorgd was, dat ik zo warrig was en steeds afgeleid raakte, en dat ik dus ook al zoveel dingen vergat. En hij had op twitter gelezen dat ik steeds ziek was etc. Hij zei dat ik moest opletten dat ik geen burnout kreeg of overspannen raakte. Toen ik dat tegen mn moeder vertelde zei ze dat ze ook al dacht dat ik overspannen was, maar me daar niet mee lastig wilde vallen en ze dacht dat het vanzelf wel af nam.

Nu moet ik dit jaar echt halen, ik kan niet ineens zeggen, nou jongens, ik moet zomervakantie gaan houden? Dan heb ik alles voor niets gedaan. Maar ik heb er wel last van, vooral van het slapeloosheid, en constant misselijk enzo, maarja, ik weet dus niet echt wat ik moet doen. Aan de ene kant vind ik het echt onzin, een burnout is voor 40+ers ofzo?

Nouja, ik wilde t gewoon even vertellen en om jullie mening vragen ofzo x’)

Boh wat een lang verhaal.

Wow heftig joh! Ik zou als ik jou was even naar de dokter gaan. Daar kun je ook pillen krijgen, die de stress en de zenuwen verminderen. Zodat je wat rustiger wordt. Of misschien een cursus faalangst, zodat je het beter onder controle kan houden… En toch proberen zoveelmogelijk afleiding te vinden, zodat je het allemaal even vergeet…

Inderdaad, ik zou even langs de dokter gaan. En ook iemand op je school opzoeken waar je hierover kan praten, misschien kunnen ze wat voor je doen waardoor de stress iets kan worden verminderd?

Nouja, ik heb nu een paar vakken die af moeten om over te mogen, daar gaan ze me geen vrijstelling van geven ofzo, dus school ga ik daar niet mee lastigvallen.

En van die pillen tegen stress of slaappillen oid daar ben ik niet zo van. Hoeveel mensen daar wel niet aan verslaafd raken. Sowieso zou ik liever voorkomen dan genezen, zegmaar.

Wat vervelend zeg ! Maar ik zou echt niet aan de medicijnen gaan je hoort inderdaad zo vaak dat mensen er aan verslaafd raken… Ik heb er ook vaak last van als ik iets spannends moet doen dat ik geen hap door me keel krijg, slecht slaap, hyperventilatie etc.

Voor mijn examens begonnen heb ik meegedaan aan een examenvrees training voor mijn gevoel heeft dit me erg goed geholpen.
Want ik heb tijdens de hele examen periode eigenlijk nergens last van gehad. Misschien is het een idee om daar een keer aan mee te doen?

Succes ermee verder