Burnout/Overspannen, doorgaan met school ja/nee?

Hoi meiden,

Ik zit op dit moment in het derde jaar van mijn studie ‘Ruimtelijke vormgeving’ aan een MBO school. Alles gaat eigenlijk al jaren goed, ik haal goede cijfers etc.

Nu heb ik vanaf november al heel erg last van stress in combinatie met hartkloppingen en paniekaanvallen. Het kost me heel erg veel moeite om naar school te gaan en de dingen te doen die ik moet doen. Dit is even een milde versie, ik ben inmiddels ook naar de dokter geweest en er is gezegd dat ik heel erg overspannen ben. Ik loop inmiddels ook bij een psycholoog.

Ik heb nu met school afgesproken dat ik even een break neem van school. Even rust nemen en niks doen. Helaas kan ik niet echt van m’n rust genieten, want ik mis superveel examens. Ik heb het idee alsof ik alles alleen maar opschuif en het later allemaal weer op m’n bordje komt. School heeft me nog niet echt een oplossing geboden, ze hebben alleen gezegd dat ik voor nu rust moet nemen. Over twee weken begint ook m’n stage van 40 uur in de week + een bijbaan in de weekenden en avonden.

Nu ben ik eigenlijk aan het twijfelen of ik wel door wil gaan met school. Ik ervaar er zoveel stress van, het gaat niet goed met mijn gezondheid. Het levert me op dit moment niets meer op, dan stress, paniek, angst etc. Ik heb er ook over gesproken met mensen uit mijn omgeving, maar de meningen zijn erg verdeeld.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar meer meningen, wat is een reden om wel door te gaan, en wat niet? Ik heb al een niveau 4 diploma, dus het is niet zo dat ik niet opgeleid ben.

Wat een warrig verhaal, ik hoop dat iemand het snapt en me een beetje kan helpen.

Als jij zo veel stress ervaart door school is het voor jouzelf het beste om te stoppen.
Is het niet mogelijk om volgend jaar weer verder te gaan waar je nu bent gebleven? Of het jaar desnoods helemaal opnieuw te doen?

Jij voelt zelf het beste aan of het wel of niet gaat en je geeft al aan dat het eigenlijk geen doen is.

Kun je niet vragen of je wat minder uren mag draaien van je stage? 40 uur is wel echt veel.
En eigenlijk hetzelfde als met je baantje, ik weet niet waar je werkt maar kun je niet aangeven dat je minder wilt werken?

Je zit nu al in het derde jaar, ik zou toch proberen om het af te maken. Vraag anders aan je coach of jullie hier samen een gesprek over kunnen hebben om tot concrete plannen te kunnen komen.

Dit is een hele persoonlijke kwestie en ik denk niet dat wij je echt kunnen overtuigen hoe en wat.
Dat gezegd te hebben; ik ben chronisch ziek en heb faalangst dus ik stress 'm ook constant (ik mis daardoor veel dingen en ben bang dat ik het niet goed genoeg doe). Ik had hier meer last van op de middelbare school en heb mij erdoorheen geslagen, weliswaar met grote gevolgen voor mijn gezondheid maar het vooruitzicht dat het klaar zou zijn was genoeg voor mij.

Wat ik zou doen is echt even voelen, wat wil jij? Als je nu goed rust neemt, kan je misschien je programma volgend schooljaar gewoon weer hervatten. Als je dat dan nog wil. Maar als ik het zo lees, zou ik nu gewoon even ertussenuit gaan. Jezelf herpakken. Tijd voor jezelf nemen. Gewoon even je essentie weer vinden zonder dat er druk op zit.

Bedankt voor je reactie. Ik weet niet precies wat de opties voor mij zijn, ik moet nog in gesprek met school. Zij hebben intern al gesproken met elkaar over ‘mijn situatie’ en ik moet nog gaan zitten om te kijken wat zij mij kunnen aanbieden zeg maar.

Helaas zijn er allerlei regeltjes mbt stage, je moet altijd een minimaal aantal uur halen, dat is een beetje het vervelende eraan. Mijn baantje kan ik zelf redelijk indelen, maar ik moet wel wat inkomsten hebben om rond te kunnen komen. Bedankt voor je tips!

Dat is het ook zeker, ik wil ook uiteindelijk echt zelf de beslissingen maken. Ben meer opzoek naar wat mensen denken/vinden om mij misschien op ideeën te laten komen. Bedankt voor je berichtje!