Buitenlandse stage vriend

Hey meiden,

Over 4 maanden gaat mijn vriend 5 maanden op buitenlandse stage naar Berlijn (tegen die tijd hebben wij ongeveer een jaar). Ik gun het hem natuurlijk en zie het als een mooie kans, maar ik heb het er ook moeilijk mee. Het voelt al zo dichtbij, terwijl het best nog even duurt. Ik ben niet eens zozeer bang dat hij vreemdgaat of iemand anders ontmoet, maar vooral dat we misschien emotioneel uit elkaar groeien. Hij werkt in een hotel in Berlijn en ik studeer in Nederland aan het HBO. Straks groeien we gewoon uit elkaar.

Verder vind ik wel dat hij er op een goede manier mee omgaat naar mij toe. Hij zegt dat we misschien alvast Skype kunnen installeren, zodat we een beetje weten hoe ons contact eruit gaat zien. Ook heeft hij me de kaart al laten zien met hoe ik er dan zou moeten komen. Hij zegt ook vaak dat hij het dan leuk vindt als ik met zijn verjaardag kom en met andere feestdagen. En verder vinden we het wel beide moeilijk, omdat we elkaar gaan missen.

Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben? Ik noem dit trouwens niet echt een ‘lange afstandsrelatie’, omdat hij gewoon weer terug komt.

Ik denk dat het echt wel goed zal komen hoor. Een tip van een vriendin van mij die wel een lange afstandsrelatie heeft (hij woont toevallig in Duitsland): Spreek skypesessies af alsof het echte dates zijn. Maak er tijd voor vrij, zeg het niet zomaar af en ga tussendoor niet allemaal andere dingen zitten doen. Wat misschien leuk is, is om tegelijkertijd dezelfde film te kijken en dan te skypen zodat het lijkt alsof je samen kijkt. Vijf maanden is uit eindelijk niet zo lang, zeker als je elkaar kunt zien. Misschien kunnen jullie nu al sparen dat jullie elkaar minstens een keer per maand kunnen opzoeken?

Heujh. Hetzelfde probleem hier. Weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden eigenlijk… In April hebben we dan 2 jaar en in juni ga ik voor 7 maanden naar Dublin en hij naar België.