Buitenlandse stage vriend

Hey meiden,

Over 4 maanden gaat mijn vriend 5 maanden op buitenlandse stage naar Berlijn (tegen die tijd hebben wij ongeveer een jaar). Ik gun het hem natuurlijk en zie het als een mooie kans, maar ik heb het er ook moeilijk mee. Het voelt al zo dichtbij, terwijl het best nog even duurt. Ik ben niet eens zozeer bang dat hij vreemdgaat of iemand anders ontmoet, maar vooral dat we misschien emotioneel uit elkaar groeien. Hij werkt in een hotel in Berlijn en ik studeer in Nederland aan het HBO. Straks groeien we gewoon uit elkaar.

Verder vind ik wel dat hij er op een goede manier mee omgaat naar mij toe. Hij zegt dat we misschien alvast Skype kunnen installeren, zodat we een beetje weten hoe ons contact eruit gaat zien. Ook heeft hij me de kaart al laten zien met hoe ik er dan zou moeten komen. Hij zegt ook vaak dat hij het dan leuk vindt als ik met zijn verjaardag kom en met andere feestdagen. En verder vinden we het wel beide moeilijk, omdat we elkaar gaan missen.

Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben? Ik noem dit trouwens niet echt een ‘lange afstandsrelatie’, omdat hij gewoon weer terug komt.

Ik denk dat het echt wel goed zal komen hoor. Een tip van een vriendin van mij die wel een lange afstandsrelatie heeft (hij woont toevallig in Duitsland): Spreek skypesessies af alsof het echte dates zijn. Maak er tijd voor vrij, zeg het niet zomaar af en ga tussendoor niet allemaal andere dingen zitten doen. Wat misschien leuk is, is om tegelijkertijd dezelfde film te kijken en dan te skypen zodat het lijkt alsof je samen kijkt. Vijf maanden is uit eindelijk niet zo lang, zeker als je elkaar kunt zien. Misschien kunnen jullie nu al sparen dat jullie elkaar minstens een keer per maand kunnen opzoeken?

Heujh. Hetzelfde probleem hier. Weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden eigenlijk… In April hebben we dan 2 jaar en in juni ga ik voor 7 maanden naar Dublin en hij naar België.

Ik heb trouwens ooit een baan in het buiteland voor zes maanden afgeslagen omdat ik toen een vriend had. Dikke spijt achteraf, sowieso omdat het nu uit is. Ik ben echt van mening dat als je relatie goed zit dat hij zoiets als dit dan echt wel overleeft. Sowieso moet je elkaar dit soort dingen gunnen. Al blijft het @#%&! natuurlijk dat je elkaar zo lang moet missen.

l

Ik zit hier ook nu al over na te denken, ik zou zo graag in het buitenland stage willen lopen. Ik heb al zo’n 3 jaar een vriend, maar ben gewoon zo bang dat ik hem echt heel erg ga missen. Maar van de andere kant is mijn mening dat dit een kans is. Nu kun je nog een half jaartje naar het buitenland…
Echt een moeilijke keuze…

Gaan. Gewoon gaan (: Zo’n kans krijg je niet veel meer en het is een ontzettende ervaring!

Ik heb zelf ook een buitenland stage gehad toen ik een relatie had. En ja, we zijn nog steeds bij elkaar!
Ons heeft het juist sterker gemaakt. Wij wisten hierdoor juist nog meer wat we aan elkaar hadden en dat we elkaar echt heel leuk vonden/vinden!
Natuurlijk ook moeilijke momenten gehad. Mijn vriend vooral in het weekend en ik met vlagen gedurende de stage (voorbeeld; tijdens een vuurwerkshow)
Tijdens mijn stage hebben we ook skype contact gehad, maar vooral hele lange mails.
Mijn vriend is niet langs geweest, dit vond ik heel erg jammer. Het geeft je iets om naar uit te kijken, maar ook vooral om je ervaring te delen. Gelukkig zijn we 2 jaar later terug gegaan en heeft hij alsnog kunnen zien ‘hoe en wat’.

Ik zou je dus ook aanrader om te kijken of je hem kunt bezoeken. Tip; Bezoek de site van Eurolines eens. hierop kun je busreizen boeken, net zoals je met de trein ergens heen gaat. Het is een goedkope optie wat zeker prima te doen is :slightly_smiling_face:

@Kaassoufle; Ik zou die kans echt pakken… Ik was ook bijna 3 jaar samen toen ik wegging. Het heeft mij zoveel opgeleverd, dat had ik nooit willen missen! Je gaat spijt krijgen als je voor hem hier blijft en het ooit uit zal gaan bijvoorbeeld. Later gaat het veel moeilijke om zo een kans te krijgen. Denk aan studies, vaste baan, samenwonen/gezin? etc.

Ik ben zelf ook 6 maanden naar Berlijn geweest! Ik ben er net van terug.

Ik had op dat moment pas een relatie van een paar maanden, en wij zijn er ook sterker door geworden. Op de momenten dat ik hem zag, wist ik dat ik helemaal voor hem ging. De afstand verandert je gevoel niet zomaar. Het missen in het begin is wel erg, maar je ‘went’ er na een tijdje aan dat je elkaar niet zo vaak ziet.

Berlijn is op zich niet zo ver weg, en niet zo duur om heen te reizen, dus wij hebben elkaar wel elke maand gezien.
We hebben ook samen verjaardagen/feestdagen gevierd. :slightly_smiling_face:
Je moet uitkijken naar de momenten dat je samen kan zijn. En wat bij ons hielp is dat we wisten dat ik uiteindelijk terug zou komen.

Je moet anders eens kijken naar de trein tickets, deals van transavia/easyjet, en mitfahrgelegenheit. Je kan er al voor 20 euro zijn :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt voor de reacties. Stelt me een beetje gerust haha!
@Farfallina, kun je er echt voor 20 euro heen?! Ik heb alleen even bij die snelle treinen gekeken en dan kost het ongeveer 40 euro voor een enkeltje overdag en 30 euro voor een enkeltje 's nachts.

Wanneer ik naar mijn vriend toega (gewoon zijn huis in Nederland) dan is dat 5 min fietsen, daarna 15 min in de bus, daarna overstappen en 10 min in de volgende bus en dan weer 5 min fietsen. Dat is natuurlijk niet lang reizen, maar daarmee wil ik wel duidelijk maken dat het nu ook niet zo is dat we de deur bij elkaar plat lopen haha!

Ik heb dit ook gehad, maar wij hadden toen een halfjaar (kenden elkaar al 3 jaar). Helaas kreeg ik voor mijn gevoel wel een hele andere jongen terug, we waren helemaal uit elkaar gegroeid. Hij heeft daar een baan aangenomen en het is uitgeraakt tussen ons. Ik hoop dat het bij jou wel goed gaat, maar het kan inderdaad je relatie veranderen helaas.

Ik ga ook naar het buitenland binnenkort (volgend academiejaar) en ik ben niet echt bang voor mijn relatie eigenlijk. We zijn tegen dan ook al 5 jaar samen, dan zouden die paar maandjes ons niet uit elkaar mogen halen.
Vaak wordt er zo dramatisch gepraat over relaties en het buitenland, maar ik ken heel veel mensen bij wie het wel gewoon goed ging. Natuurlijk zal je elkaar missen, maar dat zal misschien ook weer een extra spanning geven in je relatie (positief dan), en ik denk dat je er uiteindelijk sterker van zal worden als koppel.

Wat ik me ook erg afvraag is hoe ik het met school moet combineren. Ik zit nu in het eerste jaar van het HBO en waarschijnlijk ga ik gewoon door naar het tweede jaar. Vaak heb ik vrijdag vrij of heb ik maar kort les, anders heb ik ook vaak maandag vrij. Dus dat betekend dat ik er wel lange weekenden heen kan, maar ik weet natuurlijk niet hoe mijn rooster er volgend jaar uitziet. Misschien heb ik dan gewoon alleen zaterdag en zondag vrij, dus dan is het een beetje stom om helemaal naar Berlijn te reizen.

Verder heb ik natuurlijk wel vakanties. Mijn ouders willen ook best in de herfstvakantie naar Berlijn met mij. Verder denk ik dat ik ook nog wel een keer met zijn ouders meega. Ik heb ook ongeveer 2 keer per jaar bufferweek (een vrije week om voor je toetsen te leren) en meestal heb ik niet zoveel tijd nodig om mijn toetsen te leren, dus dan zou ik ook naar Berlijn kunnen.

Hoe combineerde jullie school en het reizen naar je vriend? Zowel de tijd die je op school zit als het huiswerk wat je moet doen zijn natuurlijk van invloed.

Ja, ik zal je nog noten met een paar linkjes als je wil!

Ik had gelukkig niet heel veel school uren, of op vrijdag maar één les, dus ik kon makkelijk een lang weekend op en neer. Soms had ik het wel druk, maar dan nam ik mijn laptop mee naar het vliegveld. Maar ik had wel echt geluk met mijn lessen, ook niet veel huiswerk etc.

Mijn vriend was heel druk met afstuderen, maar gelukkig zijn er vakanties tussendoor waarvan je gebruik moet maken.
Ook heb ik zelf steeds vooruit gewerkt/geprobeerd slim in te plannen.
Zoals alle presentaties/deadlines van te voren inplannen en zorgen dat je niet aanwezig hoeft te zijn op een maandag of vrijdag, dan ben je overal vanaf en kun je ver van tevoren tickets boeken.

@farfallina. Als je dat zou willen doen, heel graag!