Buitenlandse stage regelen

Hoihoi!

Ik ben een HBO marketing student die op zoek is naar een buitenlandse stage (Het liefst Barcelona). Als ik online op zoek ga kom ik alleen maar uit bij websites waar een stage voor je geregeld wordt tegen een hoge prijs (bijvoorbeeld Dutch Student Abroad). Het liefst wil ik zelf een stage regelen, maar vanuit de school krijgen we niet veel informatie over buitenlandse stages adressen. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met dit soort websites en misschien tips om toch zelf een stage in het buitenland te regelen?

Groetjes,

Novel

Je zult dan zelf opzoek moeten gaan naar bedrijven en hier contact mee leggen.

Als het je zelf wil regelen, dus zonder bureau, kom je ergens het makkelijkste binnen via je eigen netwerk.

Elke hogeschool heeft toch gewoon een bureau buitenlandstage? Die kunnen je tips geven over hoe je dat regelt. Dat is dus niet vanuit je opleiding maar vanuit de hele hogeschool.

Het regelen via een bureau heeft natuurlijk wel als voordeel dat je zeker weet dat je ergens terecht kunt en dit goed wordt geregeld. Studenten van mijn school gingen op een zelf geregelde buitenlandse stage en toen ze op het vliegveld stonden bleek dat niemand ze kwam ophalen en de stage ineens niet mogelijk was. Zoals hiervoor al werd gezegd zou je nog wel kunnen vertrouwen op je eigen netwerk en rondvragen op school/docent of andere studenten een soortgelijke stage op die plek hebben geregeld. Dan weet je eigenlijk wel dat het goed zit.

Ik ga in Augustus voor een halfjaar naar Australie voor stage. Ik kreeg hiervoor heel weinig hulp vanuit school, er waren wel wat beurzen waar je informatie kreeg, maar dat ging vooral over stagebemiddelingsbureaus. Die bureaus zijn fijn omdat je dan “weet” dat je goed terecht komt. Hier moet ik wel bij vermelden dat ik iemand ken die ook een stage in Australie heeft geregeld via stagehuis en vervolgens in een sharehouse met 40 anderen werd “gedumpt”. Dus naast het feit dat het je gewoon best wel veel extra kan kosten om het door zo’n bureau te laten regelen, heb je dus ook niet eens de garantie dat het allemaal gelijk goed zit. Ik raad het je dus absoluut aan om het zelf te regelen!

Zelf ben ik via de internationaliseringscoordinator op school in contact gekomen met een ander meisje dat ook haar stage in Australie zelf had geregeld. Zij heeft me heel veel handige tips kunnen geven, ik raad jou ook aan om bij je opleiding/school te vragen of zij je in contact kunnen brengen met iemand die ook in Barcelona of Spanje is geweest voor stage, die zal je vast meer kunnen helpen.

Verder heb ik het solliciteren bij bedrijven in het buitenland gedaan door op internet bedrijven op te zoeken en deze vervolgens een open sollicitatie te sturen. Hierbij stuurde ik m’n CV, motivatiebrief en referentiebrief van een docent, dat laatste hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel helpen.

Voor het zoeken van een kamer was er voor mij een hele handige website beschikbaar. Deze is enkel alleen voor Australie dus zal jij gewoon even op internet moeten zoeken. Je zou kunnen kijken via HousingAnywhere, zij bieden ook vaak op veel plaatsen een plek aan.

Overigens kan je omdat je binnen Europa blijft de Erasmusbeurs aanvragen, deze is volgens mij iets van 200 euro per maand. Best wel een fijne bonus!

Je kan me een bericht sturen als je meer wilt weten! Ik weet niet heel veel van stageplekken regelen in Spanje of uberhaupt Europa, maar heb zelf wel heel veel onderzoek gedaan voor m’n eigen stage in Australie, dus ik kan je op het algemene vlak wel helpen. :slightly_smiling_face:

Ik zit momenteel in Nieuw Zeeland voor mijn stage. Ik heb een bemiddelingsbureau gebruikt om een stageplek te vinden. Mocht je specifieke vragen hebben: stel ze gerust :slightly_smiling_face: