Buitenlandse Stage: Een aantal vragen.

Hoihoi,

Volgend jaar moet ik voor school verplicht een half jaar op buitenlandse stage en ik ben nog niet helemaal thuis in beurzen en andere dingetjes die ik moet regelen.
Daarom een aantal vragen voor studenten die al langer dan drie maanden op stage zijn geweest in het buitenland. Ik zou het heel fijn vinden als jullie die willen invullen.

1. Wat voor opleiding doe je?
  2. In welk land ben je op stage geweest?
  3. Bij wat voor bedrijf/instelling heb je stage gelopen?
  4. Hoelang heb je stage gelopen?
  5. Hoe was je huisvesting (zowel in NL/BE als in het buitenland)?
  6. Welke beurzen heb je aangevraagd(en gekregen)?
  7. Waar heb je nog meer rekening mee moeten houden?

Ik denk niet dat ik veel reacties krijg, aangezien de gemiddelde leeftijd hier 16 is, maar you’ll never know.

Ik heb (nog) geen stage gelopen, maar moet dat ook volgend jaar in het buitenland (logisch ook als je een talenopleiding volgt). Maar dit soort dingen horen toch ook wel gedeeltelijk bekend te zijn op de opleiding zelf? Krijgen jullie geen stagevoorlichting(en)? (Hoewel die meestal heel slecht zijn, maar je kunt er wel dingen vragen)

Je kunt namelijk echt veel beter informatie krijgen op je opleiding zelf van studenten die al op stage zijn geweest, omdat het er ten eerste aan ligt of je het over een studie- of werkstage hebt en ook in welk land het is.

1. Wat voor opleiding doe je?
  2. In welk land ben je op stage geweest?
  3. Bij wat voor bedrijf/instelling heb je stage gelopen?
  4. Hoelang heb je stage gelopen?
  5. Hoe was je huisvesting (zowel in NL/BE als in het buitenland)?
  6. Welke beurzen heb je aangevraagd(en gekregen)?
  7. Waar heb je nog meer rekening mee moeten houden?

1: Luchtvaartdienstverlening
2: Ik ben op dit moment in Gran Canaria
3: Ik loop stage in een hotel
4: Ik moet in totaal 20 weken en zit nu in week 15.
5: Ik heb een kamer in mijn hotel en is erg goed (een gastenkamer) MAAR ik weet dat in alle andere hotels hier je in een hok van 3 bij 3 wordt geplaatst en de kamer deelt met 3 mensen.
6: Ik heb Studie financiering uitwonend (dat is ¤240 p.m.) ook heb ik mijn OV ingeleverd en krijg daarom ¤80 meer p.m. totaal per maand krijg ik ¤330
7: Enige advies waar je rekening mee zou moeten houden is wat je meeneemt… En in mijn hotel is het eten erggggg slecht, en dat is licht uitgedrukt…

Ik krijg wel stagevoorlichting en informatie, maar ik ben nogal een controlfreak, vooral op dit gebied. Ik vind mezelf eigenlijk te jong om op stage te gaan in het buitenland, maar het is verplicht. Ik wil gewoon goed voorbereid zijn.

Het betreft een studiestage voor biologisch onderzoeker. Ik heb nog geen idee waar ik heen ga (ik heb nog een jaar, het is in de tweede helft van het derde jaar. Ik heb de eerste helft een stage in Nederland).

@Hierboven, Dank je!

Redt jij dat trouwens? ¤330 per maand lijkt me heel weinig? (Ik heb nu al ¤450 en aangezien ik ga samenwonen, wil ik mijn tweepersoonskamer in NL houden (dus huur betalen)). Of krijg jij stagevergoeding?

Trouwens. stagevoorlichtingen slaan nergens op! Geloof me, ervaringen van mensen van je school die terug zijn, is de beste informatiebron die je kan hebben!
Mijn stagevoorlichting sloeg nergens op. Nu ik hier ben heb ik er namelijk nog niks van terug gezien.

Nja, ik heb wel wat aan mijn stagevoorlichting, maar ik wil gewoon wat van anderen horen, omdat dit wel iets is waar je juiste beslissingen voor moet nemen :’)

Als ik hoor dat een stagaire in Italië na 2 weken terug is gekomen omdat er geen Engels-sprekende onderzoekers waren, word ik toch wel bang. Net als dat het ook niet vanzelfsprekend is dat je een plek krijgt om te werken.