Buitengesloten voelen

Hoi!

Ik ben Annabel. Ik hou van lezen, tekenen en ik ben niet echt een uitgaanstype. Ik zit op een sportvereniging waar in het erg naar mijn zin heb. Alleen ik voel me een beetje buitengesloten. We hebben bij onze vereniging een paar groepen. De ‘jeugd’ (15 tot 19 jaar), de wat jongeren (12 tot 15 jaar), de allerjongsten (onder de 12 jaar) en natuurlijk de ouders enzo. Die groepen zijn in de loop der jaren gevormd. Ik zit al ongeveer 3 jaar bij deze vereniging. Ik ben 15.

Ik heb een goede vriendin M. Zij zit echt bij de ‘jeugd’ groep. Die groep gaat met elkaar naar feesten en dat soort dingen. Ik ben er via M. een soort van achtergekomen dat ze een groepsapp hebben met al die mensen erin. Ik zit daar niet in. Op zich maakt het me niet zoveel uit omdat ik niet echt van de sociaal media ben. Ook gaan ze bijvoorbeeld met zijn allen naar de Efteling.

Als we dan met de hele vereniging een feest hebben, zit ik meestal gewoon bij de ‘jeugd’. Ze doen ook wel aardig alleen ik word ook een beetje genegeerd. Ik zit er heel erg mee in mijn maag. Het kan ook zijn dat ik me gewoon aanstel. Ik weet dus nu niet wat ik moet doen. Gewoon erbij blijven zitten en me laten buitensluiten of iets anders? Ik wil ook niet vragen of ik in die groepsapp mag ofzo.

Dankjewel dat je dit gelezen hebt,

x Annabel

Ik zou eigenlijk juist wel vragen of je in die app mag, je kunt het via je vriendin doen?
En in welke groep zit jij eigenlijk dan? bij je jeugd of die tot 12 jaar?

Gewoon jeugd. Ik heb wel es gehoord dat ze dat heel er raar vinden als mensen dat gaan vragen.

Waarom probeer je eerst niet eens wat meer contact te leggen met die groep van je vriendin? Als het klikt voegen ze je vast wel toe in de groep, desnoods vraag je het dan gewoon.

ehm… wel es gehoord? dat is heel normaal als je dat vraagt miss hadden ze t niet eens door, en als je t niet vraagt kom je er sowieso niet :wink:

Je zegt zelf wel al dat je niet van uitgaan houdt. En die groep gaat dus ook vaak naar feesten enzo met elkaar? Ik weet niet of het duidelijk is of je niet zo van feestjes houdt, maar dan lijkt het me logisch als ze jou er niet voor vragen. (Of nouja, niet zo zeer logisch, maar als jij er geen zin in hebt is het ook niet echt relevant om je er in te doen)
Dit is verder geen aanval naar jou toe hoor, maar ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik hield ook nooit zo van uitgaan enzo, en telkens als er dan plannen werden gemaakt zei ik vaak toch al wel nee. En op een gegeven moment vroegen ze het dus al niet meer, omdat ik toch nee zou zeggen. Ik weet niet of jij dit ook doet/hebt gedaan, maar denk er eens overna.

En ik zou gewoon een keer vragen of je mee mag naar iets. Als ze iets leuks gaan doen bijvoorbeeld. Dan kom je niet gelijk in de groepsapp maar als ze zien dat jij ook leuk bent dan zullen ze je vast wel toevoegen :slightly_smiling_face:

Pff ik herken dit probleem heel erg. Ik heb zo vaak in mijn leven gehad (klinkt heel dramatisch haha, valt mee) dat ik buiten de groep viel of iets dergelijks en ik kan daar echt heel slecht mee omgaan. Hele concrete tips heb ik niet (ik ben het zelf ook nog aan het uitvogelen allemaal), maar ik wil wel zeggen dat nadat je geprobeerd hebt meer contact te leggen (want dat zou ik wel echt doen hoor! Het is eng, dat weet ik, maar aan hun reactie kan je wel zien waar je staat! Misschien hebben ze je wel verkeerd begrepen of zoiets en dat ze je daarom buitensluiten! En daarbij: je hebt niks te verliezen, dus zeker even vragen!) en ze daar negatief op reageren, dat je je moet proberen er bij neer te leggen. En zo ver ben ik zelf nog lang niet, maar ik zie wel in dat het zoveel fijner is om met mensen om te gaan die jou ook waarderen en dat je niet de hele tijd het gevoel hebt dat je buitengesloten wordt. En besef dat het ‘their bad’ is dat ze geen tijd met jou willen doorbrengen en dat dit soort dingen echt niet aan jou liggen!

Ik weet niet helemaal waar dit heen gaat, haha, maar in ieder geval even contact leggen zoals anderen ook al zeiden en kijken hoe ze daarop reageren. Want voor hetzelfde geld is het allemaal een misverstand en maak je je druk om niks!

Heel veel succes!

Liefs, Sabrina