Buiten school om zelfstudie

Hi, het leek mij leuk om een zelfstudie topic te hebben waar je kan praten over een aantal dingen die met zelfstudie te maken hebben. Het idee is dat je hier kan praten over je vooruitgangen of dingen die school niet verplicht, maar die jij wel zou willen leren. Dit omdat je interesses daar liggen, of juist omdat je een andere opleiding wilt kiezen maar daar op het moment nog niet naar toe kan.

Ikzelf heb het probleem dat ik de mode volg, dit blijkt toch niet mijn ding te zijn. Al enige tijd ben ik bezig met mijn rekenen op te pakken omdat dit echt rampzalig is. 3 jaar terug beheerste ik niveau 2F niet, dat is het niveau wat je moet hebben voor je niveau 2/3 opleiding op het MBO.
Inmiddels ben ik nog steeds bezig met het wegwerken van mijn enorme achterstand en kan ik een beetje/redelijk rekenen op 2F. Om mijzelf hierin te scholen heb ik toen besloten boeken aan te schaffen die hoger lagen dan de eisen van mijn opleiding, 3F boeken voor niveau 4, terwijl ik niveau 3 volg en dit jaar examineer.

Omdat een andere richting kiezen ervoor zorgt dat ik nog 4/5 jaar op het MBO zit terwijl ik er na aankomend jaar 4 op heb zitten, heb ik besloten om mij te verdiepen in een aantal vakken zodat ik de 21+ toets kan maken op het HBO. Dit ga ik bij mijn MBO 3 oppakken en mijn 1e jaar van MBO 4 in de richting die ik nu volg.

De vakken waarin ik mij ga verdiepen zonder school, maar wel met internet, boeken en vrienden die mij hierbij kunnen helpen. Dit om mijn doel te realiseren en om de 21+ toets te kunnen behalen. Er is een lange weg te gaan, maar gelukkig heb ik nog 2 jaar om mijn achterstanden weg te kunnen werken in :

• Wiskunde B
  • Scheikunde
  • Engels
  • Nederlands
  • Natuurkunde
  • Biologie

Dit moet over een aantal jaar op HBO niveau liggen. Ik vermoed dat ik met Wiskunde B, scheikunde en natuurkunde de grootste problemen ga krijgen. Maar ik wil het echt leren, omdat de chemie of medisch en biologisch laboratoriumtechniek mij meer aantrekt.

Om mijn rekenen/wiskunde te trainen heb ik een account op Khan Academy, hier kan je oefeningen op maken en je vooruitgang bekijken. Ook kan ik daar nog een aantal andere vakken op vinden waarin ik mij wel verdiepen waaronder biologie, natuurkunde etc.

Het lijkt me leuk om elkaar te motiveren en het over onze vooruitgangen te hebben, maar ook tips over hoe jij sommige dingen aanpakt. En waar jij jouw informatie vandaan haalt. Want ondanks het willen, is het toch zwaar.

Succes met de zelfstudie(s)! :slightly_smiling_face:

Ik zal toch niet de enige zijn? Lol :’)

Oooooh rekenen rampzalig. Ben nooit serieus genomen op de bassischool etc dat ik het moelijk vind. En nu heb ik een serieus probleem dat ik m’n diploma waarschijnlijk niet haal door het rekenen… :frowning_face:

Probeer er wel alles aan te doen en ga beetje bij beetje vooruit, maar dit jaar red ik het waarschijnlijk niet. Ook omdat school me alweer niet wilt steunen…

Wat naar zeg, ook al een gesprek over gehad met je mentor? De kleine beetjes zijn al heel wat hoor, ik kwam er zojuist gisteren achter dat ik al een poosje volume kon berekenen (wat ik helemaal niet wist omdat het niet zo benoemd werd).

Ik zelf oefen mijn rekenen op Khan Academy, is helaas wel Engelstalig, maar het is een leuke en educatieve manier. En er worden heel veel onderwerpen behandeld in allerlei verschillende moeilijkheidsgraden, ik ben begonnen met de early math. Ze werken met badges en skills. Je skills moeten een aantal stadia doorgegaan zijn voordat je deze gemastered hebt. En het is allemaal gratis. :slightly_smiling_face:

Met welke dingen van rekenen heb jij moeite?

Hm ja kinda maar niet heel constructief? Ik vind het heel leuk om mij met taal bezig te houden en dat doe ik ook zeker naast school. Engels vind ik een prachtige taal, dus probeer daarin te lezen, te spreken en nieuwe woorden te leren en daar ben ik wel actief mee bezig! Omdat ik het leuk én nuttig vind :slightly_smiling_face: En sowieso biologie en scheikunde/natuurkunde vind ik super interessant dus daar lees ik ook heel graag over of kijk ik graag programma’s over.

Lees je dan specifieke dingen of meer algemeen? Heb je nog aanraders als het gaat om Engels te leren? Ik heb het idioom voor HAVO niveau aangeschaft. Geen idee of het wat is, maar stond op de literatuurlijst, haha.

Ik raad je aan om je Engels bij te spijkeren, boeken te gaan lezen in het Engels en ook series en films in het Engels te gaan kijken. Eerst met Engelse ondertiteling, en daarna zonder ondertiteling :slightly_smiling_face:.

Nouja, ik doe een marketing studie dus ik probeer ook veel economische en marketinggerelateerde dingen mee te krijgen want dat is relevant voor mij natuurlijk. Wat ik op school geleerd heb en nog steeds doe: woorden die moeilijk zijn, gelijk opzoeken en ook opschrijven. Dan leg je een soort eigen woordenboekje aan. Maar ik lees ook graag geschiedenisdingen, want dat vind ik leuk en interessant. En op die manier probeer ik ook aan mijn Duits te blijven spijkeren.

Series lukt nu aardig in het Engels, mijn vriend en ik kunnen meestal niet wachten op de seizoenen die niet op Netflix staan dus downloaden ze, haha. Het lezen gaat mij ook wel aardig af, het is meer dat ik grammaticaal enorm ruk ben! En mijn uitspraak is ook niet geweldig.

Ik wil sowieso binnenkort een goede Engels-Nederlands/Nederlands-Engels woordenboek aanschaffen.

IK kan je als tip meegeven dat je goed de tijden moet leren.

Talen leer je toch het meest natuurlijk door het gewoon te doen. Ik weet niet waar je woont, maar in veel steden waar internationals studeren (zoals Groningen, Maastricht, Utrecht en Amsterdam) zijn er speciale avonden waar mensen talen uitwisselen. In Utrecht ga ik er wel eens heen, je kunt dan Engels oefenen met andere Engels sprekenden en je kunt wat terug doen door Nederlands te babbelen met mensen die dat willen leren.

Verder kan het wel goed zijn om toch ook een persoon/meerdere personen te hebben waar je bij terecht kunt als je vragen hebt of problemen tegenkomt bij het leren van de stof. Tegenwoordig zijn er allerlei online bijles sites waar je in contact komt met personen die jou daarbij kunnen helpen (uitleg, extra oefenen) etc. Toevallig werk ik voor zo’n bedrijf maar het is vrij populair, onderhand zijn er veel van dat soort bedrijven. Mocht je daar interesse in hebben kan je mij altijd pmen.

Ik woon nu tijdelijk in Noorwegen en daarom wil ik heel graag een zelfstudie Noors doen, maar ik heb nog steeds niet de motivatie gevonden om te beginnen haha.

En mijn Engels probeer ik altijd al te verbeteren door Engelse boeken te lezen en films en series zonder ondertiteling te kijken. En nu moet ik ook wel Engels spreken met iedereen, dus dat is fijn!

En als ik er ooit tijd voor heb, wil ik Frans en Duits verbeteren met zelfstudie en Spaans gaan leren. Maar dat is voor de toekomst haha.

Ik heb letterlijk met alles van rekenen moeilijk… oke plus en min sommen gaan nog wel…

-spaans

• engels
  • natuurkunde

Ik ben ook bezig! Heb al een vwo diploma maar ben nu bezig met wiskunde b, scheikunde, natuurkunde en biologie. Wil in december klaar zijn met die vakken en dan ccvx tentamens afleggen. Vind het alleen erg moeilijk om mezelf tot leren toe te zetten… Een motivatietopic is erg handig!

Want wil je uiteindelijk gaan doen met deze vakken? :slightly_smiling_face:

Mweeeh, bummer. Vorig jaar 2F rekenen behaald, in overleg met de docent mocht ik beginnen aan 3F dit jaar. Waarvan ik dacht dat het wel zou lukken, net de 1e instaptoets gemaakt : getallen en verhouding, helaas 38%…

This sucks… Zeker omdat ik vorig jaar thuis ook in mijn eigen 3F boeken gewerkt heb en dit wel lukte. Maar weer wat extra tijd aan besteden.

Ik wil je wel helpen met rekenen hoor als het nodig is :slightly_smiling_face:

Sorry laat antwoord!^ Ik wil graag geneeskunde of econometrie studeren :slightly_smiling_face: succes met rekenen als je vragen hebt kan ik je ook wel helpen! Vond rekenen altijd wel leuk om te doen

Bedankt voor het aanbod. :slightly_smiling_face: Ik ga vandaag sowieso even babbelen met de leraar. Ik gebruik zelf startrekenen thuis op school gebruiken we Rekenblokken. In de boeken startrekenen had ik ook opdrachten gemaakt op 3F niveau een poosje terug, maar als ik er nu naar kijk snap ik het nog steeds. Misschien ligt het aan de formuleringen van vragen/invoeringen van antwoorden in het programma. Ik snap de theorie opzich wel, niet alles, maar getallen en verhoudingen wel. Mijn vriend dacht dat mogelijk ook een ding was waar ik overheen struikelde.

Ik laat het je weten mocht ik met iets zitten waar ik niet uit kom. Vaak kan mijn vriend ook nog wel helpen en die is meestal in de buurt (dus ietsje sneller, haha). Kan je ook Wiskunde B? Heb pas de samengevat bundel aangeschaft. Daar zitten mogelijk wel wat opdrachtjes die mijn vriend niet kan.

Leuk, zeg. :slightly_smiling_face:
En zal ook aan jouw aanbod denken. Vroeger vond ik rekenen verschrikkelijk, nu begin ik het wel leuk te vinden, maar zo af en toe een dipje, haha.