Hi, het leek mij leuk om een zelfstudie topic te hebben waar je kan praten over een aantal dingen die met zelfstudie te maken hebben. Het idee is dat je hier kan praten over je vooruitgangen of dingen die school niet verplicht, maar die jij wel zou willen leren. Dit omdat je interesses daar liggen, of juist omdat je een andere opleiding wilt kiezen maar daar op het moment nog niet naar toe kan.
Ikzelf heb het probleem dat ik de mode volg, dit blijkt toch niet mijn ding te zijn. Al enige tijd ben ik bezig met mijn rekenen op te pakken omdat dit echt rampzalig is. 3 jaar terug beheerste ik niveau 2F niet, dat is het niveau wat je moet hebben voor je niveau 2/3 opleiding op het MBO.
Inmiddels ben ik nog steeds bezig met het wegwerken van mijn enorme achterstand en kan ik een beetje/redelijk rekenen op 2F. Om mijzelf hierin te scholen heb ik toen besloten boeken aan te schaffen die hoger lagen dan de eisen van mijn opleiding, 3F boeken voor niveau 4, terwijl ik niveau 3 volg en dit jaar examineer.
Omdat een andere richting kiezen ervoor zorgt dat ik nog 4/5 jaar op het MBO zit terwijl ik er na aankomend jaar 4 op heb zitten, heb ik besloten om mij te verdiepen in een aantal vakken zodat ik de 21+ toets kan maken op het HBO. Dit ga ik bij mijn MBO 3 oppakken en mijn 1e jaar van MBO 4 in de richting die ik nu volg.
De vakken waarin ik mij ga verdiepen zonder school, maar wel met internet, boeken en vrienden die mij hierbij kunnen helpen. Dit om mijn doel te realiseren en om de 21+ toets te kunnen behalen. Er is een lange weg te gaan, maar gelukkig heb ik nog 2 jaar om mijn achterstanden weg te kunnen werken in :
- Wiskunde B
- Scheikunde
- Engels
- Nederlands
- Natuurkunde
- Biologie
Dit moet over een aantal jaar op HBO niveau liggen. Ik vermoed dat ik met Wiskunde B, scheikunde en natuurkunde de grootste problemen ga krijgen. Maar ik wil het echt leren, omdat de chemie of medisch en biologisch laboratoriumtechniek mij meer aantrekt.
Om mijn rekenen/wiskunde te trainen heb ik een account op Khan Academy, hier kan je oefeningen op maken en je vooruitgang bekijken. Ook kan ik daar nog een aantal andere vakken op vinden waarin ik mij wel verdiepen waaronder biologie, natuurkunde etc.
Het lijkt me leuk om elkaar te motiveren en het over onze vooruitgangen te hebben, maar ook tips over hoe jij sommige dingen aanpakt. En waar jij jouw informatie vandaan haalt. Want ondanks het willen, is het toch zwaar.
Succes met de zelfstudie(s)!