Buikpijn bij lang staan(/lopen)

Normaal maak ik niet zulke topics aan, maar ik wilde toch even een vraag stellen omdat ik er niet veel over op internet kon vinden. Als ik hier niks wijzer van word, kan ik altijd nog naar de huisarts gaan.

Altijd als ik lange tijd sta, bijvoorbeeld als ik iets aan het koken ben (dus toch wel zo’n 20 minuten staan ofzo, ongeveer), krijg ik zo’n raar gevoel in mijn buik en lichtelijk in mijn rug. Dan heb ik buikpijn en een beetje een ‘irritant’ en moe gevoel in mijn buik. Het gevoel alsof ik zeeeer ongesteld ben (niet stekend, maar de krampen en het zware gevoel), alleen dan iets anders, en dus eigenlijk altijd. Als ik dan weer ga zitten, gaat het wel over binnen een paar minuten.
Dit heb ik ook als ik aan het shoppen ben bijvoorbeeld, dan loop/sta ik uren in de winkels.

Ik heb ook een slechte houding, ik loop altijd met mijn benen en heupen verkeerd en ik sta een beetje ineengezakt, zeg maar, zonder dat ik het doorheb. Ik weet niet hoe het komt, maar dat heb ik altijd, haha.

Dus: iemand enig idee hoe het zou kunnen komen, wat ik eraan kan doen, of herkent iemand dit toevallig?

Dit moest trouwens misschien bij Beauty, Health & Hair, maar oke.

Omdat je zelf al zegt dat je ‘verkeerd’ loopt zou ik in eerste instantie denken dat het daardoor komt, maar ik ben geen fysiotherapeut of dokter, dus ik zou het toch echt even bij een van deze twee na gaan vragen.

En anders… gewoon lekker blijven zitten/liggen :cold_sweat:

Ik heb dat ook! Nooit bij stilgestaan, maar ik herken me er heel erg in.
Al heb ik er nooit bij stilgestaan hoe mijn houding is… Beschouw dit maar als een upje ;p

Dat komt echt door je houding! Dat kan echt pijnlijk gaan ‘zeuren’ dus ik raad je aan even naar de fysio te gaan, dan hoef je echt geen langdurige behandelingen waarschijnlijk maar ik denk dat je wat oefeningen krijgt die je ook thuis kunt doen waardoor het beter wordt.

Dankjewel allemaal!

Sparrow: Heb je ervaring met de fysio? Wordt het écht beter, of moet je gewoon meer op je houding letten? Want ik denk er nooit aan, dat ik zo loop, haha.

^ Nou ik heb zelf een aandoening aan mijn rug (scoliose, een hele lichte vorm dus een soort ‘slinger’ in je ruggengraat) en mijn fysio heeft mij gewoon zo lang ik in de groei was buikspieroefeningen laten doen, en bepaalde rek- en strekoefeningen en soms ‘kraken’ om mijn rug en borstkas soepel te houden en mijn rug ook sterk… Dus het is wel echt degelijk iets dat fysiek hielp in mijn geval, niet alleen maar van ‘denk eraan dat je recht op staat’ haha. Maar bij iedereen is het natuurlijk anders!

^Oke, dankjewel! :grinning:

Nog even een up

Ik had vroeger ook altijd vreselijke rugpijn, als ik inderdaad 20 minuten stond ongeveer. Ik ging toen als eerst naar de fyshio, die zei dat ik scoliose had. Nou oke, oefeningen mee gekregen etc.

Toen werd het met aangeraden om cezartherapie te doen. Dat heeft echt een verschil gemaakt. Die vrouw zette me voor de spiegel, en vertelde me ik nou werkelijk stond en om even goed naar mezelf te kijken. Ik stond met me nek naar voren, me rug krom als klasimodo (hoe je dat ook schrijft :p) en ik vond het echt vreselijk lelijk.

Ik kon echt niet geloven dat ik altijd zo erbij liep, zo krom en scheef. Dat was bij mij de motivatie om er vaak genoeg aan te denken. Zij heeft mij de tips en tricks geleerd om recht op te staan, en er mee om te gaan. Eerlijk gezegt doe ik er nu vrij weinig mee verder, maar ik sta wel recht en heb weinig last van me rug.

Als ik jou was zal ik naar de huisarts gaan, en die verteld je wel wat je het beste kan doen!

heb ik als ik hoge hakken draag haha

Je buikspieren zijn als een korset verbonden met je rugspieren. Dus het kan gewoon uitstralen vanuit je rug en het gevolg zijn van een slechte houding. Heb je al professionele hulp gezocht via de dokter?

Ik heb dat ook heel erg en bij mij komt dit door een slechte houding.
Ik kan door mijn reumatische klachten niet altijd even goed rechtop staan en als ik er dus niet op let krijg ik dit al na een paar minuten (ik kan ook niet langer dan 10 min. staan, dus daarom iets sneller denk ik).
Maar ik denk dus eigenlijk ook dat het komt door een slechte houding. Wat je eraan moet doen in jou geval weet ik eerlijk gezegd niet. Ikzelf ga straks, na mijn medische onderzoeken en behandelingen, weer met oefeningen starten. Maar of die voor jou geschikt zijn weet ik niet, ze zijn namelijk meer bedoeld voor mensen met stoornissen in de buik (maag, lever, darmen, nieren) en reumatische aandoeningen.
Maar misschien naar de huisarts gaan en heeft hij/zij tips voor je. Of hij/zij verwijst je door naar de fysio. Weet niet of je 18+ bent, maar wat vergoeding betreft, je mag geloof ik wel 9 behandelingen per jaar doen (met wel eigen bijdrage?) maar meer zul je niet nodig hebben. Hoogstens 1 a 2 x voor tips wat je thuis kunt doen. Ik denk dat bekkenbodem oefeningen altijd goed zijn. Die zijn heel goed voor je buik. Die krijg ik ook =’)
Ik zal er iig niet mee rond blijven lopen als je echt last hebt, het is namelijk niet normaal. En je hebt niet voor niets een huisarts =)
Succes!