buik,

hallo ,ik ben 15 jaar en ik ben 1,72! ik wil graag een strak buikje ben ook vaak buikspieren en aan het joggen en ik rijpaard en ik dans, maar ik wil toch net even iets dunner zij maar niet me benen ofzo maar alleen me buik wat kan ik er nog meer aan doen?! :hammer:

http://forum.girlscene.nl/forum/food-sport/project-sixpackstrakke-buik-262587.0.html

Planking is heel effectief en het is ‘gezonder’ dan bv sit-ups.

Aan de ouderwetse sit-up en de crunch kleven twee nadelen. Op de langere termijn kunnen ze rugklachten in de hand werken omdat ze je tussenwervelschijven belasten, en bovendien ze werken niet goed. De spieren in je midsectie zijn niet zozeer bedoeld om je torso te bewegen, maar vooral om je torso stabiel te houden als je ruggengraat onder spanning staat.

De figuur hieronder vertelt dat de core-spieren harder moeten werken tijdens een plank [rechtsonder; voorgrond in de grafiek] dan tijdens een crunch [linksonder; achtergrond in de grafiek]. AD = anterior deltoid, RA = rectus abdominus, EO = external abdominal oblique, TE = thoracic erector spinae [de spier die van je schedel tot aan je heupbeen langs je ruggengraat loopt], LE = lumbar erector spinae [de onderrugspier], GM = gluteus maximus.

Hieronder zie je een vergelijking tussen de superman [linksonder; achtergrond in de grafiek] en de pointer [rechtsonder; voorgrond in de grafiek]. De superman is net zo’n isolatie-oefening als de crunch. Je ligt op de grond, en trekt je benen en borst omhoog doordat je je gluten en onderrugspier samentrekt. De pointer lijkt meer op de plank. Je brengt je lichaam in een houding waarin je corespieren hard moeten werken om je wervels stabiel te houden. De figuur hieronder maakt duidelijk welke van de twee de betere oefening is.