Budget activiteiten tussenjaar

Hallo iedereen,

Ik ben mijn tussenjaar aan het plannen van aankomend jaar en ben opzoek naar activiteiten die ik kan doen naast werken. Ik wil voornamelijk juist geld sparen, in plaats van dit uit te geven. Weg met organisaties als TravelActive is dus voor mij geen optie, aangezien dit gewoon ontzettend duur is.

Belangrijk hierbij is misschien dat ik nog 16 moet worden en ik mijn studiekeuze al voor ogen heb (CMD).

Ik heb al een klein lijstje, maar aangezien een jaar gewoon ontzettend lang is, mag hier nog heel wat bij!

• Richten op fotografie en film. Hierbij ook aan de slag met de Adobe programma’s, ter voorbereiding op mijn studie
  • Meedoen aan wedstrijden op ontwerpen-voor-geld.nl, ter voorbereiding op mijn studie
  • Werken (Waar? Nog geen idee.)
  • Doorzetten met ukelele spelen; het moet en zal me lukken!

Daar houdt het eigenlijk al wel op, haha. Ideeën zijn meer dan welkom!

Ik snap niet waarom je niet al gaat studeren, als je toch al weet wat je wil studeren? Vooral als je nog niet eens 16 bent, zoveel verdien je niet eens met een bijbaantje en veel tussenjaar dingen zijn ook meer voor 18+.

Ik zou er ook voor kiezen om te gaan studeren, ik had zelf ook een tussenjaar genomen na mijn HAVO omdat ik nog geen idee had wat ik wilde doen, uiteindelijk is dit echt een nutteloos jaar geweest voor mij.

Ik volg sinds dit jaar ook de opleiding CMD, overigens, het is ontzettend leuk. Ik ben daar zelf zonder ontwerpervaring begonnen, net als bijna al m’n klasgenoten, en het is makkelijk te doen zonder voorbereiding (indien je daar bang voor was).

Juist omdat je nu zo jong bent is het een goed idee om nu te gaan studeren en dan, wanneer je klaar bent te gaan reizen/tussenjaar te nemen. Dan ben je ook nog hartstikke jong.

Bedoel je hiermee dat er een periode is dat je nog 15 ben tijdens je tussenjaar? Want je bent leerplichtig tot je 16e. Pas als je een HAVO diploma heb en boven de 16 ben, ben je niet meer leerplichtig.

Heb je al gedacht aan vrijwilligerswerk? Er zijn veel verschillende vormen. Je hebt het over dat je gaat richten op fotografie. Heb je misschien vriendinnen die bijvoorbeeld cosplayen? Of gewoon hun mooie kleding graag showen :wink: Dan zou je daar weleens uitstapjes mee kunnen maken om foto’s te maken. Dan lekker veel oefenen met verschillende technieken. Wat ook leuk is om te doen is kijken voor leerboeken waarin je geïnteresseerd ben en ga daar doorheen werken. Algemene vaardigheden zoals beter presenteren kunnen ook voordeel hebben voor de rest van je leven.

Ik vind 16 wel jong voor een hbo studie, ik ken wel mensen van CMD en daar was de gemiddelde leeftijd in de klas 20 denk ik.

Maar ik vind dat je op zich al best veel dingen hebt. Misschien kan je het jaar ook gebruiken voor rijlessen (geen idee of je hier al aan beginnen wilt en er geld voor heeft want echt low budget is dat niet). En verder proberen zoveel mogelijk te werken.

Ze is echt nog heel erg jong, op je 16e naar het HBO is best ‘heftig’. Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is dat ze nog een jaartje wacht.

@Supercalifragilistic
Nee, ik word vlak voor de examens 16, daar heb ik dus gelukkig niet mee te maken! Het oefenen met vriendinnen is een leuk idee, dank je wel.

@Stiltecoupe
Ik zat inderdaad ook te denken aan rijlessen, maar ik ben bang dat dit me wel te veel geld zal kosten, helaas.

Verder is de reden dat ik een tussenjaar neem voornamelijk mijn leeftijd. Ik heb veel proefstudeerdagen/meeloopdagen bezocht en had niet het gevoel dat ik er al echt bij paste. Daarom wil ik mezelf de tijd gunnen om me op persoonlijk vlak te kunnen ontwikkelen en zelfstandiger te worden. Het tussenjaar zelf staat dan ook al vast.

Ik zat ook te denken aan bijles geven aan basisschoolleerlingen, al heb ik geen idee of dit een realistisch plan is en hoe ik dit aan zou moeten pakken (als in leerlingen vinden).

Ik zou persoonlijk ook verder studeren. Je bent nog te jong om echt dingen te gaan doen en al helemaal als je geen geld wil uitgeven. Dan kan je beter na je studie een tussenjaar nemen naar mijn idee. Ik had trouwens genoeg meiden van 17 in de klas (maar een jaartje ouder) dus dat kan prima.

Ik was de enige 17 jarige toen ik 1e jaars was (en de jongste) dus dat verschilt nog wel. Zij is net 16(!) als ze gaat studeren, ik kan me helemaal voorstellen dat ze zich nu nog niet helemaal thuis voelt op een hbo opleiding, daar word ook een bepaalde volwassenheid van je gevraagd. Op je 16e al aan je studentenleven beginnen vind ik haast ‘zonde’.

Meid als ik jou was zou ik lekker gaan werken, daarmee eventueel je rijbewijs financieren en misschien wat vrijwilligers werk doen voor op je cv en dan op je 17e of 18e lekker gaan studeren. Ik denk dat je dan veel meer ‘klaar’ bent voor het studenten leven en je bent dan nog steeds hartstikke jong. Je hoeft trouwens helemaal niet perse iets speciaals te doen met je tussenjaar, ik heb 2 jaar gewerkt; ook prima.

Precies, je hebt nu niet de voordelen die een tussenjaar heeft door je leeftijd. Ik zou gewoon gaan studeren want zoveel leer je niet in een tussenjaar als je niet echt iets gaat ondernemen(zoals reizen oid), ik denk dat je meer leert en jezelf beter kan ontwikkelen door gewoon te beginnen je past er vanzelf wel tussen.

Ik snap jullie argumenten en ik heb deze ook zeker overwogen in mijn besluit, maar zoals ik al zei: het tussenjaar zelf staat al vast. Mijn bedoeling van dit topic is dan ook niet om overtuigd te worden om toch maar gelijk te gaan studeren, hoe erg ik jullie reacties ook waardeer.

@Gathering
Thanks! Ik had zelf wel het idee dat ik het helemaal vol moest plannen, uit angst dat ik me zou gaan vervelen, wat je toch wel vaak hoort. Maar dan zal ik het gewoon over me heen laten komen en vooral gaan werken. Vrijwilligerswerk in het binnenland is ook nog een goed idee, ja!