Broodbeleg

Wat is nou echt gezond broodbeleg? Zonder dat je er voor naar de biologische winkel moet ofzo. Ik ben bezig met gezond eten, maar met het broodbeleg weet ik het niet zo goed. Ik neem elke ochtend 2 boterhammen met vruchtenhagel. Volgens mij is dat ook niet echt gezond maar meer een bom van suiker. Of heb ik het nou fout?

Fruithagel is inderdaad niet heel gezond. Gezond broodbeleg is bijvoorbeeld pindakaas, appelstroop, gebakken ei, etc.

Gekookt ei, humus, kalkoenfilet, kipfilet, avocado, allerlei soorten vis (haring, zalm, makreel, tonijn), en daarbovenop nog allerlei soorten groenten (tomaat, rucola, komkommer) Veel succes!

Dit hierboven.

Gerookt vlees kan ook altijd, net zoals: jam of (geen dikke laag) chocoladepasta, is zeker niet slecht.

Vooral goed afwisselen!

Sowieso begint het ook bij het brood, dus volkoren brood met boter en dan o.a.
ei gekookt, gebakken of omelet
hummus alle soorten
pindakaas, cashewnotenpasta en andere notenpasta’s
geitenkaas (lekker met walnoten en honing <3 o met zongedroogde tomaatjes en/of met tapenade)
honing
jam
haring, forel, zalm, tonijn
Kipfilet, kalkoenfilet
En vast nog meer vlees en viswaren, maar dat weet ik niet. Vegetariër.
variatie is iig ook vooral belangrijk!

Zo slecht is vruchtenhagel niet hoor, maar er zijn wel gezondere dingen, zoals: sandwich spread, kipfilet, jam met minder suiker, appelstroop, en wat hierboven allemaal genoemd is

<3 meergranenbrood!
En daarop kipfilet (soms kan dit nogal droog smaken, maar dan kun je er bijvoorbeeld een beetje dressing, sla, (zongedroogd) tomaatjes en verse kruiden bij doen, zoals bieslook).
Goed dat is mijn favoriete boterham :slightly_smiling_face:

en verder is pindakaas inderdaad ook heel gezond!

Vruchtenhagel is puur suiker, vreselijk slecht dus. Je eet het wel, maar je krijgt eigenlijk niets binnen. Geen voedingsstoffen bedoel ik dan. Dus geen vruchtenhagel eten.

Gezonde dingen zijn hierboven al genoeg genoemd.

Runderrookvlees (:

Runderrookvlees, al is dit wel erg zout. Magere kaas, huttenkase, tappenade, hummus, pindakaas, groenten… echt heel veel eigenlijk. :slightly_smiling_face:

Meeste dingen zijn hier al genoemd :slightly_smiling_face:
Maar vruchtenhagel is volgens mij wel beter dan chocoladehagel, volgens Sonja Bakker… had ik ooit in een boek gelezen haha. Je kunt trouwens heus wel een keer vruchtenhagel eten hoor, is ook niet slecht!

appelstroop is slecht voor je tanden en in kaas en pindakaas zitten vetten en suikers die je niet te veel moet hebben,

de dingen hier boven moet je dus niet elke dag eten.

wat je wel elke dag kan eten en gezond is: vleeswaren & banaan e.d.

Veel vleeswaren zijn juist vet en al het fruit is slecht voor je tanden. Pindakaas kun je ook suikervrij kopen en de vetten die daar in zitten zijn goede vetten. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je doel is, maar als je niet hoeft af te vallen en alleen gezonder wil leven dan zijn pindakaas en appelstroop prima keuzes. :slightly_smiling_face:

^ Maar er valt natuurlijk ook onderscheid te maken tussen goede en slechte vetten en suikers.

Als je voor natuurlijke appelstroop kiest is er niets slechts aan. Zit ook weer ijzer in en zo heeft ieder product zijn goede en slechte kanten, daarom is variëren nog altijd het gezondst.
En pindakaas is wel zeker gezond! Vet dat daar in zit zijn goede vetten. En ik heb nog nooit pindakaas gehad waar suiker inzat? En dan gaan er bij 2 potten per week doorheen en wissel ik wel eens af met goedkope merken, als de Calvé niet in de aanbieding is of ik door mijn geld heen zit =P

Banaan is inderdaad ook een goede.
(En vleeswaren ben ik niet in thuis, weet wel dat er vele ook veel chemische shit bevatten, dus niet ALLE vleeswaren zijn gezond)

Runderrookvlees licht gezouten :grinning:

Handig topic!
Ik vind het wel een goed idee om zelf wat gezonder te gaan eten, maar het nadeel is dat ik het allemaal best wel tijdrovend en duur vind.
Een boterham met huttekase en tomaatjes vind ik heeeeerlijk, maar het is vrij duur in vergelijking met hagelslag en het kost meer tijd :confused:
Maargoed, ik kan idd overstappen op pindakaas.

Huttenkase bij de lidl kost 60 cent ofzo voor 200gr =P
Dus zo duur is het niet.
Het is inderdaad onwijs mager, zit bijna geen kcal in. Ik zou het in ieder geval ab-so-luut niet mogen eten (al mag ik het sowieso niet ivm allergie)
Maar het is inderdaad een gezond product en je kan er echt heel erg veel mee =)

Je kunt ook eens een ‘boterham gezond’ maken met sla, tomaatjes en komkommer (+ evt beetje zout). Vind ik eens in de zoveel tijd ook heel lekker :slightly_smiling_face:

Banaan kun je prima eten hoor! Natuurlijk bevat het suiker, maar wat er in banaan zit zijn de zogenaamde langzame koolhydraten, of wel : met een lage glycemische index. Dit betekent, dat het je bloedsuiker spiegel geleidelijk houdt en dus geef je je eilandjes van langerhans (die de insuline produceren) geen opdonder.

XX :slight_smile:

In plaats van runderrookvlees dat meestal gezouten is, kun je ook paardenrookvlees nemen. Dat is niet gezouten en smaakt echt HEERLIJK!!!

Andere vleeswaren
Rosbief, Fricandeau, Casselerrib, Kipfilet, Kalkoenfilet, Ossenworst, Biefstukworst, kippengrilworst,Grilham.