Broertje spreekt af met oude mannen

Meiden ik heb echt jullie help nodig, want ik zit echt met een probleem!

Ik heb een broertje van 13. Een paar maanden geleden heb ik op zijn telefoon gekeken, omdat ik hem niet vertrouwde. Daar ben ik erachter gekomen dat hij homo is. Dit vind ik verder helemaal geen probleem. Maar toen ik op zijn laptop keek, omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde, heb ik dus gezien dat hij met oudere mannen chat! Ik weet niet of hij met ze afspreekt, maar ik heb er helemaaaaaaal geen fijn gevoel bij heb. Hij weet niet dat ik dit allemaal weet. Ik heb zijn account op die chatsite verwijderd. Ik probeer hem in de gaten te houden, maar hij is vaak hele dagen alleen thuis.

Ik weet echt niet wat ik moet doen, om ervoor te zorgen dat hij niet meer met oudere mannen chat of afspreekt. Ik wil het niet tegen m’n ouders zeggen, omdat zij mij toch niet geloven. Niemand weet nog dat hij homo is. Behalve ik dan, maar hij weet dus niet dat ik het weet. Ik weet dat als ik hem hiermee confronteer hij óf alles ontkent óf hij op alles een wachtwoord zet of allebei natuurlijk.

Weten jullie misschien wat ik kan doen? Alvast bedankt!

oow, wat erg voor je dat je hem zo in de gaten moet houden… helaas heb ik geen tips, dus zie dit maar als een up.
x

Wow lastig zeg! Ik zou hem er toch mee confronteren en er voorzichtig met je ouders over beginnen… Succes!

Maar wat zijn oudere mannen. Mannen van in die vijftig of in de twintig. Want als ze in de twintig zijn praat hij misschien wel met ze, omdat hij het nog niet durft met zijn omgeving en advies vraagt?

Ik vraag me wel af waardoor je hem niet vertrouwde dat je dacht dat je in zijn telefoon moest kijken, maar goed.

Heb je een goede band met je broertje? Want dan kan je best eens met hem gaan zitten en hem vertellen dat hij bij je terecht kan als hij ergens mee zit.
Altijd controleren kun je niet en hij moet ook zijn weg vinden in het leven. Als hij dertien is snapt hij best dat het niet altijd even veilig om met ouderen te praten dus ergens moet je hem ook vertrouwen dat hij geen te stomme dingen doet.

Zijn het echt seksuele berichten dan? Of heb je dat niet gezien?
Ik weet niet, ik zou hem er nog niet op aan spreken tenzij je echt het idee hebt dat hij wel gaat afspreken.
Ik denk/hoop dat die chats voor hem een manier zijn om zijn seksualiteit te ontdekken en dat de stap om daadwerkelijk af te spreken te groot is.

Nouja, het probleem is dat hij zó naïef is. Het is een man in de 40. Ik weet niet zeker of het echt seksueel getinte gesprekken zijn, maar die man weet wel dat mijn broertje homo is. Ik weet niet of hij met nog meer mannen chat. Maar ik vind het sowieso gewoon fout. Ik probeer wel een soort van hints te geven, dat als er iets is, hij mij bij terecht kan. Maar hij heeft tot nu toe nog niets verteld. Ik wil eigenlijk dat mijn broertje niet meer in de verleiding kan komen om met hun te chatten of nog erger met hun af te spreken.

Vergeet ook niet dat hij aan het puberen is. Dingen vertellen aan je zus en ouders is dan ook gewoon moeilijk en dat doe je dan niet snel.

Praatte hij niet over dat ie het moeilijk heeft dat ie homo is met die man?Dat ze een soort ‘lotgenoten’ zijn?

Buiten het feit of het wel of geen puber is, als het echt een foute man is (waar ik wel vanuit ga) wil ik natuurlijk dat mijn broertje daar geen contact meer mee heeft. En als mijn broertje echt gaat afspreken met die man, is die man natuurlijk strafbaar. Ik wil heel graag dat het stopt, maar ik weet niet hoe:( Ik kan inderdaad wel een gesprek aangaan met mijn broertje, maar ik denk echt niet dat mijn broertje toe gaat geven…

Dan is er nog iets extremers kunnen doen en het nummer van die man uit je broertjes telefoon halen en zelf contact opnemen met die man. Desnoods eerst vragen waarom hij contact heeft met je broertje en daarna vriendelijk verzoeken dat het moet stoppen.

Misschien praat hij gewoon met hem over homoseksualiteit? Een vriend van mij is ook homo en vond het erg belangrijk om contact te hebben met anderen om de wereld wat te leren kennen en erover te praten, de leeftijd maakte weinig uit. Je hebt al laten weten dat hij bij je terecht kan en ik zou het daarbij laten. Als je hem geniepig ziet doen of als hij ergens een ‘afspraak’ heeft waarover hij raar doet, zou ik wel een gesprek met hem hebben.

Heb je een beetje gelezen waar hij over chat?
Het kan zijn dat hij zich eenzaam voelt en dat kinderen van zijn eigen leeftijd het niet zullen begrijpen (dat snap ik wel). Dan ga je hulp zoeken bij mensen die er ervaring mee hebben.

Confronteer hem ermee?
Zeg dat je het weet, geef eerlijk toe dat je in zijn telefoon gekeken hebt, dat je er geen problemen mee hebt dat hij homo is en dat je het zeer onverstandig vind dat hij afspreekt met die oudere man.

Als hij het vervolgens toch doet zou ik je ouders erbij halen, want heel veel meer kun je niet doen in die situatie. Die man kan een serieus gevaar vormen voor je broertje.

Zeg je broertje dat als hij op zoek is naar contacten met andere homo’s dat er een site die jongenout heet is, daar mogen alleen jongeren tot 18 jaar komen en je wordt vooraf met skype gecontroleerd of je geen creep bent. Een veilige plek om te chatten met andere homo’s dus.

Sorry maar ik vind het persoonlijk best wel fout dat je in de telefoon van je broertje hebt gekeken. Dat zijn niet jouw zaken. Natuurlijk zoekt hij anderen om mee te praten over zijn homoseksualiteit, aangezien je zoiets niet heel makkelijk bij jezelf kan houden. Aan de andere kant begrijp ik dat je je zorgen maakt, dat zijn natuurlijk alleen maar goede bedoelingen. Ik zou niet direct de confrontatie met hem aangaan, aangezien hij waarschijnlijk alleen maar boos op je zou worden. Wat je wel kunt doen is tijdens het avondeten een verhaaltje vertellen over hoe je iemand kent die door het ontmoeten van mensen over internet in de problemen is gekomen, je ouders pikken het waarschijnlijk vanaf daar wel op en zullen dan benadrukken hoe gevaarlijk het is. Ik denk dat je je een beetje te veel zorgen maakt, maar als je echt denkt dat het een serieus gevaar is dan moet je het aan je ouders vertellen, maar zeg daar dan wel bij dat ze niet aan je broertje moeten zeggen dat jij het ze vertelt hebt, want het is als zusje niet jouw verantwoordelijkheid om op je broer te letten in zo’n situatie.

Oei, lastig. Ik heb ook een broertje van 13 en ik heb geen idee wat ik in zo’n situatie zou doen.

Ik denk dat je het beste met hem gewoon onder vier ogen kunt gaan praten en niet zeggen dat je het van die chats enzo weet, maar gewoon zeggen dat je merkt dat hij zich de laatste tijd anders gedraagt, en dat je je zorgen over hem maakt. Dat hij altijd met zijn problemen bij jou terecht kan.

Ik denk in ieder geval niet dat het verstandig is om tegen je broertje te zeggen dat je weet dat hij met een man van 40 chat, want dat kan juist wel eens averechts werken.